Traktoriga 5ML soovib John Deere olla tegija eriliste kultuuride valdkonnas, näiteks puuviljakasvatuses. Kokku on seerias kolm mudelit võimsustega 105–130 hobujõudu. Kitsas hirv pakub muudki kui korralikku võimsust, nagu allpool lugeda saate.
Ärge muretsege, kitsa reavahe või väikese lubatud kõrgusega spetsiaalsete põllukultuuride jaoks on John Deereʼi valikus endiselt tuntud 5G (vt. profi nr. 18). Viimane on – nagu näiteks ka Claas Nexos – ehitatud Carraro poolt Itaalias ja saadaval nelja mudelina vahemikus 75–115 hj.
DPS 4,5-liitrine mootor
Uustulnukaks on aga 5ML, mis valmib John Deereʼi tehases Mehhikos ja pakub veelgi rohkem võimsust – 105 kuni 130 hj. Nagu seeria 5M standardtraktoritel, töötab siingi mootorikatte all tuntud ja end tõestanud neljasilindriline DPS mootor töömahuga 4,5 l. Tänu SCR-ile, DOC-ile, DPF-ile ja EGR-ile vastab see heitgaasinormile V. John Deereʼil on õnnestunud kõik selleks vajalikud komponendid nutikalt mootorikatte alla või paremale kabiini ette-alla paigutada nii, et need peaaegu ei piira nähtavust.
Sama kehtib ka vasakul pool asuvate 139-liitrise diislikütuse ja 12-liitrise Adblue paagi kohta – suurepärane. Ja kui te nüüd mõtlete, kas erikultuuride puhul läheb tõesti vaja 130 hobujõudu, siis pole te näiteks mandlikasvatuses kasutatavaid mullaharimisriistu ja järelveetavaid kombaine veel näinud.
Kaheksa käiguga powershift
Käigukastide osas saab ostja valida tuntud PowrQuadi ja Powr8 vahel. Mõlemad pakuvad nelja käigugruppi ja koormuse all lülitatavaid käike ning reeversit, mille kang on vasakul rooli all. PowrQuadil on ainult neli koormuse all lülitatavat käiku (16/16 ülekandearvu) ja tippkiirus 34 km/h.
Powr8 aga pakub kaheksat koormuse all lülitatavat käiku (32/16) ja tippkiirust 40 km/h. Lisavarustuses on ka roomamiskäik, mis küll annab kõige aeglasemaks kiiruseks „tervelt“ 0,35 km/h.
Proovisõidul Powr8-versiooniga saime hästi läbi suure käigukangiga, mis sisaldas ka powershift-käiguvahetusnuppe ja integreeritud sidurifunktsiooni. Peale „kiiruse sobitamise“ käigugruppide vahetamisel pole käikude vahetamiseks mingeid automaatseid funktsioone – kahju. Samuti soovivad mõned ettevõtted kindlasti vähemalt lisavarustusena tellida 5ML-i jaoks astmevaba jõuülekande AutoPowr.
Jõuvõtuvõllile pakub 5ML põhivarustuses kolme kiirust: 540/540E/1000 p/min. Lisavarustusena oleks soovitav sõidukiirusest sõltuv jõuvõtuvõlli pöörlemiskiirus. Lisavarustusse kuuluv eesmine jõuvõtuvõll teeb alati 1000 p/min.
Aksiaalkolbpump annab 117 l/min
John Deere ei ole hüdrosüsteemi õlipumba arvelt koonerdanud. Põhivarustuses on 5ML-l aksiaalkolbpump, mille tootlikkus on 117 l/min – väga hea! Kokku saab see varustada kuni nelja hüdroväljavõtet traktori taga, kolme keskjagajale ja üht ees. Tagumised hüdroväljavõtted on kõik mehaaniliselt juhitavad ja voolukiiruse reguleerimiseks on ainult piiraja.
Muljetavaldav on ka tagumise rippsüsteemi tõstejõud – kuni 49 kN (põhivarustuses 42 kN). See tähendab, et 5ML saab oma Kat II rippsüsteemiga hakkama ka raskete agregaatidega, mis nõuavad kõiki 135 hobujõudu.
Uus kabiin
Jõuame 5ML kabiinini. Kabiini raam pärineb väiksemast seeriast 4, kuid pakub avarat sissepääsu. Ja isegi traktori minimaalne kõrgus 2,25 m ei ole tekitanud segavat „kardaanitunnelit“.
Seeriast 6M tuttav A-piilaril olev näidik kiiruse, jõuvõtuvõlli pöörete jpm. andmetega asub 5ML-il armatuurlaual rooli taga. Siin saab juhtida ka lisavarustusena pakutava roolimissüsteemi AutoTrac põhifunktsioone. Põhivarustusse kuulub telemeetriasüsteem JDLink, mis võimaldab juhtmevaba ühendust operatsioonikeskusega.
Mis puudutab mugavust, siis loomulikult on olemas kliimaseade ja lisatasu eest isegi kaitsekategooriale IV vastav ventilatsioon – suurepärane! Seevastu ei saa 5ML pakkuda kabiinivedrustust või isegi vedrustatud esisilda – kahju.
Lai ja kitsas sild
Esisillast rääkides on 5ML saadaval nii „standardse“ esisillaga (minimaalne laius 1,80 m, mis tagab suurema stabiilsuse kallakutel) kui ka kitsa sillaga, mis võimaldab traktori laiust alates 1,55 meetrist. Siis on esirehvide suurim võimalik mõõt 320/65 R 18, samas kui standardsillale saab paigaldada rehve mõõduga kuni 360/70 R 20. Lisaks suurendab standardversioon teljevahe 2,30 meetrilt 2,35 meetrile.
Tagasillal määrab John Deere maksimaalseks rehvimõõduks 480/65 R 28 ja traktori lubatud täismassiks 7,5 t. Tühimassiks aga antakse 4 t, mis jätab kandevõimeks 3,5 tonni – väga hea!
Veel üht-teist lühidalt
· Heitgaaside väljalasketoru saab suunata kas üles või alla küljele.
· iTeci abil saab näiteks põlluotsapöördel juhtida rippsüsteemi, jõuvõtuvõlli, nelikvedu ja diferentsiaalilukku.
· Töötulede puhul saab valida halogeen- ja LED-laternate vahel.
· 5ML läks tootmisse möödunud detsembris, tarne algas käesoleva aasta märtsis.
Kokkuvõte
Uue 5ML-iga soovib John Deere erikultuuride segmendis lisaks 5G-le pakkuda ka võimsamat „kitsast hirve“. Kuni 135 hobujõu, kaheksa koormuse all lülitatava käigu ja suure aksiaalkolbpumbaga on see kindlasti saavutatud.
Küll aga tuleb läbi ajada ilma mugavusfunktsioonideta, nagu esisilla ja kabiini vedrustus või isegi astmevaba käigukast. Tippmudeli 5130ML hinnad algavad 117 000 eurost (Saksamaal, käibemaksuta). Eestis John Deere’i traktoreid müüv Wihuri Agri ütleb, et 5ML on siin saadaval eritellimusel.
HEA TEADA
· Uued kompakttraktorid 5ML ehitab John Deere oma Mehhiko tehases.
· Valikus on nelja- või kaheksakäiguline powershift-käigukast, kuid ilma automaatsete funktsioonideta.
· Kitsa rööpmega traktorite 5G ostmist jätkab John Deere Carrarolt Itaaliast.