KEVILI Mäo terminali valmimine augustis 2024 oli oluline saavutus nii KEVILI kui ka Kesk- ja Lääne-Eesti teraviljakasvatajate jaoks.
Uue terminaliga suurenes põllumeeste ühistu KEVILI ladustamisvõimekus sisemaa terminalides 200 000 tonnini, lisaks paranes herne ja oa kuivatamise võimalus, mis oli seni põllumeestele üle Eesti üsna suureks probleemiks.
Tippaegadel töötasid Eesti ühe suurima terminali ehitusel korraga viie ettevõtte meeskonnad, nende seas ka AS Dotnuva Baltic, kes mängis keskset rolli nii terminali projekteerimisel, planeerimisel kui ka elluviimisel.
Ligi 14 miljoni euro suurune investeering tagas kaasaegse terminali, mis on võimeline ladustama, kuivatama ja töötlema suuri koguseid tera- ja kaunvilja. Terminali aastaseks täisvõimsuseks on planeeritud 30 000 tonni märja teravilja kuivatamine ning lisaks 100 000 tonni kuiva vilja käitlus. Vastavad mahud on saavutatavad järgmisel aastal peale ehituse teise etapi lõppu. „Mäo terminal on suurim teravilja käitluskoht piirkonnas, pakkudes leevendust koristuse ajal, kui Eesti logistika on üle koormatud ja korraga tahetakse vedada tuhandeid tonne. Selleks, et saada kvaliteetse vilja eest rohkem raha, tuleb see kiirelt koristada ja ladustada. Mäo terminal tagatab ka Kesk- ja Lääne-Eesti teraviljakasvatajatele logistiliselt lähema ja kiirema teenuse,“ räägib KEVILI juht Hannes Prits.
Mäo terminali planeerimine algas 2022. aastal. Lisaks mitmele varasematelt terminalide ehitustelt tuttavatele koostööpartnerile kaasati partnerite hulka ka Dotnuva Baltic. „Dotnuva Baltic osutus valituks tänu nende professionaalsele suhtlemisele ning välja pakutud tehnoloogiatele ja seadmetele. Eesmärk oli investeerida töökindlatesse seadmetesse, mis saavad pikaajaliselt hakkama meie mahuliste vajaduste täitmisega,“ kirjeldab koostööpartneri valikut Prits.
Koostöö lähtub kliendi vajadustest
Kogu projekti õnnestumise olulisimaks märksõnaks sai koostöö. Terminali ehituse peatöövõtja Mapri Ehitus OÜ ja Dotnuva Baltic kaasati juba projekteerimise faasis. „Tegime juba planeerimise faasis tihedat koostööd KEVILI meeskonnaga, sealhulgas teiste terminalide juhtidega, et koguda sisendit ja kindlustada, et süsteem oleks kohandatud lähtuvalt KEVILI vajadustest,“ räägib projekti algusest AS Dotnuva Balticu projektimüügi osakonna juht Argo Luide. Vastava eeltöö eesmärgiks oli tagada, et terminal suudaks käidelda erinevaid teraviljasorte nagu nisu, oder, kaer, herned ja raps.
Kui terminali ehitus 2023. aasta oktoobris algas, tekkis kohe mitmeid väljakutseid. Pinnasevee kõrge tase raskendas vundamendi rajamist, eriti kuna vundament ja kanalid tuli ehitada 7 meetri sügavusele. Probleemi kõrvaldamine põhjustas kuuajalise viivituse, mis surus kogu ehituse veel kitsamatesse ajaraamidesse. „Dotnuva Balticu kanda jäi projekti kõige kriitilisem töölõik. Kuuajalisest nihkest vaatamata suutsid nad tänu suurepärasele projektijuhtimisele, läbimõeldud tegevustele ja heale koostööle Mapri Ehitusega hoida projekti graafikus, tegemata seejuures järeleandmisi töö kvaliteedis. Dotnuva Baltic töötas rekordi graafikus ja tagas oma pühendumisega selle, et kompleks käivitus tõrgeteta,“ tunnustab Prits.
Tõhusa tehnoloogia paigaldamine
Dotnuva Baltic vastutas terminali tipptasemel seadmete paigaldamise eest, sealhulgas Cimbria RM10 konveierid, EE14 elevaatorid ja AMG26 läbivoolukuivati. „Mäo terminali ehitusel kasutatud seadmed on projekteeritud käitlema suuri teraviljakoguseid, kus konveierid ja elevaatorid suudavad transportida kuni 260 tonni tunnis. Selline jõudlus on KEVILI tegevuste jaoks eriti oluline saagikoristushooajal. Süsteem on loodud võimalikult paindlikuna, andes operaatoritele rohkem võimalusi erinevate teraviljadega toime tulemiseks,“ kirjeldab seadmete valikut Luide.
KEVILI Mäo terminali eesmärk on käidelda mitmeid teraviljasorte, sealhulgas nisu, otra, kaera, herneid ja rapsi. Iga teravili saabub erinevates kvaliteediklassides, mistõttu süsteem peab neid eraldi sorteerima, kuivatama ja ladustama. Väljatöötatud lahendus, mis sisaldab kahte eraldi kuivatusseadet, võimaldab samaaegselt töödelda erinevaid teravilju, muutes protsessi palju efektiivsemaks.
Sujuv käivitamine ja kvaliteetne töö
Tihe koostöö KEVILI, Dotnuva Balticu ja teiste koostööpartnerite vahel tagas selle, et terminal saavutas oma eesmärgid ja seadis uued kõrged standardid kuivatiprojektidele Eestis. Terminali suutlikkus töödelda oma esimesel hooajal 62 000 tonni teravilja (22 000 tonni kuivatatud ja 40 000 tonni kuiva teravilja) on tõestus eduka koostöö tulemuslikkusest.
KEVILI on 2005. aastal loodud 100% Eesti kapitalil põhinev Eesti teravilja- ja rapsikasvatajate ühistu, mis koondab enda alla 182 põllumajandusettevõtet. Ühistu liikmete kasutuses on ligi 87 000 hektarit Eestis haritavast maast. Umbes veerand Eestimaal kasvatatud teraviljast ja rapsist jõuab üleilmsele turule põllumeeste ühistu KEVILI kaudu.
Eesti sisetarbimisest ülejääva teravilja eksportimisega tegelevale KEVILI´le kuuluvad Roodevälja terminal Lääne-Virumaal, Rõngu terminal Tartumaal ning nüüd ka Mäo terminal Järvamaal. Kolmanda terminali rajamise tingis KEVILI liikmeskonna hoogne kasv ja hea asukoht sadamate suhtes.
Mäo terminali valmimisega suurenes KEVILI ladustamisvõimekus sisemaa terminalides 200 000 tonnini. Koos Sillamäe ja Muuga sadama ladudega suudetakse kokku ladustada kuni 300 000 tonni tera- ja kaunvilja ning rapsi.