Läinud aastal müüdi Eestis kokku 398 põllumajandustraktorit, kõige müüdumaks (17) mudeliks osutus mullu John Deere 6R 250.
Põllutehnika müüjad iseloomustavad 2024. aastat viimase kümnendi viletsaimana.
Peamiste põhjustena tuuakse üleilmse majanduskriisi kõrval välja varasemate aastate ikaldunud vili, mis võttis ennekõike taliviljakasvatajatelt võimaluse uut tehnikat soetada.
Sel sajandil on traktorimüügi number väiksem olnud vaid 2009. ja 2010. aastal, mil põllumehed soetasid vastavalt 336 ja 296 ja 2002. aastal, mil kaubaks läks 334 uut traktorit. Sarnane seaduspärasus kehtib ka teraviljakombainide müügi puhul – eelmise aasta müüginumber oli 43, jäädes samasse suurusjärku aastatega 2002 (39) ja 2006 (42).
Müügi madalseisu praegune põhjus seisneb üldistatult globaalses kriisis, mis nüüdseks on jõudnud ka farmerite mängumaale, pärssides nende investeerimisvõimekust. Teraviljakasvatajaid tabas mullu aga ka otsene hooajaline löök, kui aasta alguses hävis laiaulatuslikult lumeta külma kätte jäänud taliraps.
Parima tulemuse 81 müüdud masinaga saavutanud John Deere´i Eesti esindaja OÜ Wihuri Agri müügijuht Marek Peensalu tunnistab, et lisaks ilmale ja sisendhindade tõusule mõjutab põllumeeste ostuvõimekust intressikulu, mis võrreldes eelnevate aastatega kasvas kordades – see võtab ära kasumlikkuse ja nii on ka investeerimisvõimekus oluliselt väiksem.
Eestis Claasi põllutehnikat esindava AS-i Baltic Agro Machinery põllumajandustehnika müügiosakonna juhataja Kristjan Nelis märgib, et kogu üldine kehvapoolne majanduslik olukord ning põllusektori spetsiifilised murekohad süvendavad agrofirmade ja talunike ebakindlust, mistõttu uute masinate soetamise poole väga ei vaadata. Ta räägib, et juba koroonaajast saati on masinamüüjatel laod endiselt kaupa täis, see on teada ka klientidele ning seetõttu käib ka hoogne hinna allatingimine.
Põllutehnikamüüja OÜ Agroproff müügijuhi Karmo Karrik kirjeldab, et kui 2024. aasta esimene kvartal oli müügis veel normaalne, siis teises ja kolmandas kvartalis tabas turgu kiire langus. Olulise põhjusena toob ta välja taliviljade ulatusliku hävingu eelmisel talvel. Karrik lisab, et tulevik ei paista helge ka tänavu.
Karrik leiab, et oma kaks korda vähenenud tulubaas tingib tehnikamüüjale peost suhu elamise, mis igapäevaselt tähendab suuremat keskendumist masinate hooldamisele, remondile ja varuosade müügile.
Mark 2019 2020 2021 2022 2023 2024
John Deere 85 74 95 125 104 81
Fendt 32 68 77 110 56 42
New Holland 74 50 67 49 46 38
Valtra 68 59 79 76 63 32
Kubota 26 16 60 52 70 27
Claas 28 42 53 32 37 27
TYM 26 24 17 28 32 20
Solis – – – 30 16 16
Manitou 24 – 16 18 12 15
Massey F 20 10 16 16 18 11
Kramer – – 16 19 18 10
Case IH 25 14 29 21 20 8
Muud 47 39 48 45 61 71
Kokku 474 415 606 621 553 398
Allikas: Transpordiamet