Seeriate A ja N vahelise lünga täitmiseks on Valtra turule toonud G-seeria traktorid. Käesolevas testis räägime sellest, miks G135 ei pea üheski suhtes silmi maha lööma.
Valtra G-seeria on hea näide sellest, et traktorimark saab suuremasse kontserni kuulumisest ka tulu. Nimelt jagab uus G-seeria Agco kontsernis tehnilist baasi Massey Fergusoni seeriaga 5S. Seetõttu oli Valtral üpris lihtne väikese A-seeria (75 kuni 135 hj) ja suurema N-seeria (135 kuni 201 hj) vahele luua 105 kuni 145 hobujõuga seeriat G.
Erk ja jõuline neljasilindriline
Meie testitraktor oli tippmudel G135 Versu, millel on erinevalt versioonidest HiTech ja Active täielik juhtimiskäetugi koos multifunktsionaalse juhtkangi ja terminaliga. Ja pärast seda, kui nägime hiljuti mõnel traktoril tõelist „apelsinikoort“, soovime siinkohal mainida ka G135 suurepärast värvikvaliteeti. Muide, Valtra uusim moekarje on pronksi ja oliivirohelise tooniga metallikvärvid – aga, nagu juba öeldud: G-traktorit pole vaja maskeerida.
G135 head nähtavust tagava längus mootorikatte alla on peidetud Agco Poweri neljasilindriline 4,4-liitrise töömahuga mootor 44MBTN-D5. See täidab heitgaasinormi V ilma heitgaasitagastuseta, kuid tüüpilistes abilistega nagu kübemefilter DPF ning DOC- ja SCR-katalüsaatorid. Seetõttu oli meil üsna suur huvi näha DLG testikeskuse jõuvõtuvõlli-katsestendi tulemusi.
Võimsustõste alates käigust B6
Tehnilistes andmetes mainitud tippvõimsusest 100 kW/135 hj jõudis tagumisele jõuvõtuvõllile täpselt 94,6 kW – see on suurepärane! Pealegi on võimsustõste aktiivne mitte ainult jõuvõtuvõllitöödel, vaid ka veotöödel alates käigult B6. Sellest 10 hobujõust, mis andmelehe järgi lisandub, suutis DLG jõuvõtuvõllilt küll leida vaid pisut üle 6 hj – see on vaevalt mainimist väärt. Ka pöördemomendi kasv ligi 32% (pöörete langusel 41%) ja püsiva võimsuse vahemik 20% pole rekordtasemel. Sellegipoolest sai G praktikas väga hästi hakkama.
Ja kütusekulu?
Kütuse erikuluga 259 g/kWh (pluss 25,2 g/kWh AdBlued) nimipööretel ja 244 g/kWh (+24,1 g/kWh) tippvõimsuse juures jääb G kenasse keskklassi. Sama kehtib ka praktilisemate Powermix-mõõtmiste kohta. Siin saavutas G135 kütuse erikuluks 281 g/kWh (+26 g/kWh AdBlued), mis on kõigi seni testitud traktorite keskmisest veidi parem. Ja mis puudutab transporditöid, siis pakub G mootori pöörlemiskiiruse vähendamist umbes 1900 pöördeni kiirusel 40 km/h. Vastavalt on ka siin kütuse erikulu 401 g/kWh keskmisest veidi parem – suurepärane! Tõenäoliselt saab veelgi parema tulemuse, kui valida käigukasti Eco-variant, millega saavutatakse 40 km/h juba 1640 p/min juures.
Kuus koormuse all lülitatavat käiku
Käigukastist rääkides: erinevalt N-seeriast kasutab G (nagu ka A-seeria) Gima kasti. Agco opereerib Prantsusmaal tehast koos Claasiga. Seetõttu on Claasi Hexashift, Massey Fergusoni Dyna-6 ja G-seeria Versu omavahel üsna lähedases suguluses. Neli käiguvahemikku, kuus koormuse all lülitatavat käiku ja koormuse all lülitatav reevers annavad kokku 24/24 ülekandearvu.
Lisaks on ülekandearvud kenasti ühtlaselt jaotatud ning tähtsaimas kiirustevahemikus 4-12 km/h on neist saadaval tervelt üheksa. Meile meeldis ka võimalus tellida lisavarustusena roomamisgrupp (alates 110 m/h) või sõidukiirusest sõltuv jõuvõtuvõll. Kahjuks on valikus ainult kolm kiirust (540 / 540E / 1000). Meie jaoks oli uudne ka teadasaamine, et ökorežiimis jõuvõtuvõllil ei ole võimsustõste saadaval.
Tänu automaatsele käiguvahetusele, mis sisaldab ka tempomaadifunktsiooni, kiputakse Versut kiiresti võrdlema astmevaba käigukastiga. Selle juurde aga ei sobi tõsiasi, et vasakul rooli all paiknev reeversikang ikka fikseerub. See muudab juhtkangi paremal küljel oleva suunamuutmisnupu kasutamise tarbetult keeruliseks.
Kui räägime jõuülekandest, siis loomulikult ka veojõust. Siin saab G taas kasu eelmainitud võimsustõstest, mis on aktiivne juba käigult B6 (10,7 km/h). Vastavalt sellele mõõtis DLG maksimaalseks veovõimsuseks 90,6 kW – meie lugupidamine. Ja ka kütusekulu – 266 g/kWh – on suurepärane.
Ripp- ja hüdrosüsteem
Hüdraulika osas pakub G-seeria (käigukastiga jagatud) õlivarust ammutatavat õlikogust kuni 41 l. Põhivarustuses on ka 110 l/min andev aksiaalkolbpump, mille tegelikuks tootlikkuseks DLG mõõtis korraliku 103 l/min (28,5 kW) – igati hea. Hea on ka kuni kaheksa hüdroväljavõtte (neli ees, neli taga) ja täiendava mitteproportsionaalse väljavõtte (hüdraulilise ülemise tõmmitsa jaoks) tellimise võimalus. Kuid väljast saab juhtida ainult viimatimainitud väljavõtet (maksimaalse voolukiirusega 20 l/min).
Rippsüsteemi juhtimiseks kasutab Valtra endiselt multifunktsionaalsel juhtkangil olevat fikseeruvat lülitit. Kui soovite protsesse automatiseerida, tekivad samasugused probleemid nagu vasakpoolse reeversikangiga. Muus osas aga saime väga hästi läbi nii lihtsate külgstabilisaatorite kui ka Soome tarnija LH konksudega. Kiidusõnu tuleb öelda ka DLG testikeskuse poolt mõõdetud tõstejõu kohta. Peaaegu 4700 daN tõstev G ei jäta ühtegi agregaati maapinnale – suurepärane!
Kabiin: nii valgust kui varju
Kabiini viib kena avar trepp, mis kahjuks pole piisavalt mustuse eest kaitstud. Kuus piilarit pole enam päris ajakohane konstruktsioon, kuid testijatelt saime kaebusi vaid seoses teise terminali asetusega.
Lõpuks on olemas ka korralik klaaskatus, mis võib olla esilaaduriga töötamisel väga kasulik. See, kes G-ga regulaarselt hoonetesse sisse sõidab, sooviks ehk avatavat esiakent. Kahjuks ei paku Valtra seda isegi lisavarustusena.
Müratase kabiinis – 75,6 dB(A) täisgaasil – on selles võimsusklassis parimal juhul keskmine. Plusspunkte kogub G seevastu juhtimiskäetoe ja monitori eest: erksad värvid ja suured sümbolid on suurepärased. Selle monitorile on aga teravaks kontrastiks armatuurlaual asuv pisike ekraan.
Kahju, et terminali ekraan nii tugevalt peegeldab (Valtra sõnul saab asja parandada tegelikult püsiva kaitsekile eemaldamisega ekraanilt). Lisaks sooviksime eelkonfigureeritud ülevaatelehti, mis näitaksid olulisemat infot käigukasti, rippsüsteemi, hüdraulika ja automaatroolimise kohta. Mis viib meid GPS-tarkvara juurde: Agco püüab küll oma kaubamärkide ühist tarkvarastruktuuri margipõhiselt eristada, kuid meile igatahes meeldis süsteemide täielik ühilduvus kuni kontuurisegmentide ülekandmiseni (kaasa arvatud). Valtra aga lubab isegi eesmiste ja tagumiste agregaatide jaoks erineva katvuse.
Juhtkangi kohta meil ühtset arvamust ei tekkinud: ühed arvasid, et kahe hüdroväljavõtte proportsionaalsete juhtseadmetega „kont“ on õnnestunud, kuid teised oleksid soovinud ergonoomilisemat disaini. Ning meil oli raske (pimesi) eristada tervelt kahtkümmet osaliselt kumerat ja osaliselt nõgusat nuppu käetoes.
Veermik
Testivarustuses G135 kaalus peaaegu täpselt 6 t. Lubatud täismass 9,5 t jätab kandevõimeks 3,5 tonni – see on igati rahuldav. Väga headeks lugesime pidurite töö (aeglustus 5,6 m/s²), vedrustatud esisilla ja traktori suunakindluse. Ning rehvidega 480/65 R 28 ja 1,81 m laiuse rööpmega mõõtsime pöörderingi läbimõõduks vaid 10,10 m – suurepärane!
Lõpuks räägime ka hooldusest ja hindadest. Agco mootori õlivahetusvälp on 600 tundi – see on hea. Rahuldav on ka 200-liitrine diislikütuse paak, kuid 21 liitrist AdBluest kahe kütusepaagitäie jaoks paraku ei piisa.
Lihtsaima põhivarustusega G135 Versu eest küsitakse umbes 67 900 eurot (Eestis, käibemaksuta). Juhtimiskäetoe ja terminaliga Versu aga maksab Saksamaal vähemalt 110 400 eurot. Testitraktorile olid paigaldatud eesmine rippsüsteem (3073 eurot), teine terminal (1939 eurot) ja GPS-roolimine koos SectionControli jms (13 395 eurot) ning kliimaseade 2052 euro eest. Koos esilaaduri valmidusega (5834 eurot) ja kahvliga (8710 eurot) annavad need testitraktori hinnakirjaks 153 926 eurot.
Kokkuvõte
G135-ga töötamine oli mõnus. Vilgas universaaltraktor on mugav ja korraliku võimsusega. Ka tõstevõime ja hüdrosüsteemi võimsus vastavad sellele jõudlusklassile.
Märkusi saab teha vaid üksikasjade kohta. Kabiin võiks olla veelgi vaiksem ja juhtimiskäetugi veelgi ergonoomilisem. Terminali menüüde detailides on veel arenguruumi. Lõpuks mängib ju testivarustuses ligi 154 000 eurot maksev G135 hinna poolest kõrgliigas.
HEA TEADA
G-seeria on saadaval kolmes varustusvariandis: HiTech, Active ja Versu.
Võimsustega105 kuni 145 hj asetub see A- ja N-seeriate vahele.
Kuus koormuse all lülitatavat käiku on hea, kuid jõuvõtuvõllil on ülimalt kolm pöörlemiskiirust.