Menu




Giant G2200 HD ja G2200E | Elekter või kütus?

Test 14.10.2024   

Giant G2200 HD ja G2200E | Elekter või kütus?


Elektrifitseerimine ei edene ainult autotööstuses, vaid aku võib leida oma koha ka põllumajanduses. Võrdlesime.

Sipelgas (inglise k. ant) on firma Giant laadurite sümbol. Giant kui laadurimark loodi 1996. aastal asutatud firma Tobroco poolt. Hollandlased on elektrilaadureid ehitanud alates 2019. aastast, kuid nende valikus on ka muus osas identsed diiselmootoriga mudelid. Keevitatavad sõlmed valmistatakse ettevõtte enda tehases Ungaris, lõplik kokkupanek ja värvi­mine toimub Hollandis.

Sisemise võrdluse jaoks võtsime põhjaliku vaatluse alla kaks Gianti mudelit: esiteks Kubota 25-hj diiselmootoriga G2200 HD ja teiseks G2200E. Viimasel laadijal on energiaallikaks aku. Siin kasutab Giant tööstustehnoloogiat Jungheinrichilt, millel on elektriliste tõstukite elektriajamite osas palju kogemusi. Meie G2200E-l oli suurim pakutav aku – 520 Ah. Süsteemi tööpinge on 48 volti ja seetõttu on aku energia­mahutavus peaaegu 25 kWh.

Urinal või suminal? Elektrilistel laaduritel pole diiselmudelitega võrreldes peaaegu mingeid puudusi.

Ühesugune esiosa

Mõlemal laaduril on täpselt sama esiots, sealhulgas sama mast. Tõstekõrgused ja -kaugused ei erine. Ainult kallutuskoormused on elektrilaaduril veidi suurema kaalu tõttu veidi suuremad (vt. graafikut „Tõstejõudude ja kallutuskoormuste võrdlus“). Kui Jungheinrichi aku- ja ajamitehnikaga elektriversioonil on erinevusi vaid aku mahutavuse osas (260, 390 või 520 Ah), siis diiselmootoriga analoogi peab ostja lähemalt uurima: põhiversioonis G2200 HD on laaduril ainult 6-tonnise kandejõuga sillad. Versioonil HD Plus on 8-tonnised sillad ja seega ka tõukejõud 2300 daN. Oma võrdluses mõõtsime 2200 HD puhul 1400 daN ja e-laaduril 1200 daN.

Meie võrdluse lõpus teatas Giant ka, et G2200 HD asendatakse 2023. aasta sügisel mudeliga G2300 HD. Suurim erinevus seisneb selles, et G2200 jõuallikaks on Kubota 26-hj kolmesilindriline mootor, tulevast G2300 aga käitab sama võimsusega 4-silindriline Kubota.

Diiselmootoriga rataslaaduris veab ajamit hüdromootor, E-mudelil aga otse elektrimootor. Sõiduajami jaoks on saadaval 6,5 kW ja hüdrosüsteemi jaoks 12 kW.

Elekter säästab

See toob meid suurimate erinevusteni ja ka kriitikani diiselmootoriga variandi suhtes. Keskmiselt kulutas Giant G2200 HD segatöödeks kuni 5 liitrit diislikütust tunnis. Seevastu elektrilaadija vajas ainult 6 kWh töötunni kohta. Raskematel töödel, suure võimsusvajaduse korral kulutas elektrilaadija tunniga kuni 7 kWh – ikka väga vähe.

Vaikselt ja heitgaasideta

Laudas sõidab e-laadur heitgaasideta ja ennekõike mürata. See meeldib muidugi lehma­dele, kuid ka säärane lihtne asi, nagu töötajatevaheline suhtlemine, on nüüd tehtav karjumata. Täiskiirusel sõites on aga peamiselt rehvidest lähtuv vibratsioon see, mis põhjustab müramõõtja osuti tõusu 74 db(A)-ni. Elektrimootoriga laadur oli varustatud suurte mustriplokkidega rehvidega Skid Steer (31 x 15,50 — 15), diiselmootoriga Giant aga töötas sama mõõtu AS rehvidel (BKT 31 x 15,50 — 15). Loogiline, et diisel müriseb kõvemini: täiskiirusel mõõtsime 84 db(A). Kuid diisliga laadur on sooja mootoriga veidi elavam. Mõlemad laadijad kiirendavad kähku kiiruseni 20 km/h. Elektrilisel laaduril on kolm kiirusvahemikku, kuid need on vaid teoreetilised, sest mingit ülekandearvude muutmist ei toimu. Ajami mootori võimsus on 6,5 kW.

Diiselmootoritel on hüdrostaat ühendatud kahe käigugrupiga (sõiduvahemikuga). See võimaldab tõukejõudu oluliselt suurendada.

Liitium-ioonaku pärineb firmalt Jungheinrich ja seda saab laadida 230-V vooluvõrgust otse või kiirlaadija abil.

Akuga mugavam

Laadurid on varustatud külgmiste turvakaartega, mis sulguvad nagu uks. Üks logisev plasttihend pani aga mõlema laaduri uksed lukus värisema.

Nii diisel- kui elektrilaadur olid varustatud ka kokkupandava ROPS-FOPS-turvakatusega. Ütleme siinkohal kõikidele tootjatele: praktikas tõstetakse turvakatust ainult siis, kui see käib lihtsalt. Kuigi Gianti katuse ülesklappimist toetab gaasvedru, tuleb siiski lahti keerata kaks polti ja splintidega mutrit.

Laadurite käsitsemine on aga erinev. Kui Giant G2200 HD peab leppima väga lihtsa juhtimiskäetoe ja lihtsa, reguleeritava rooli­konsooliga, siis elektrilise laaduri juhtkang pakub rohkem funktsioone. Kolmandat funktsiooni juhitakse juhtkangil asuva kipplülitiga ja seal saab isegi hüdraulikavoolu pidevalt sisse lülitada, samuti saab roolisammast ulatuslikult reguleerida.

Põhivarustusse kuuluv allaklapitav katus viib kogukõrguse alla 2 meetri.

Veel üks erinevus: diiselmootoriga mudelil võib tööorgani lukk kogemata avada, kui masti esiosas olev kolmesuunaline kraan ei ole lülitatud kolmanda juhtahela poole. Märksa turvalisem on elektrilaadijal kasutatav variant koos täiendava turvalülitiga, mis peab töötama samaaegselt lisa-hüdroväljavõttega. Muide: mõlemad laadurid olid varustatud tööorgani eurostandardi-kinnitusega, kuid Giant pakub siin kõiki levinumaid lukustussüsteeme.

Istu peale ja sõida

Kubota väikese mootori erk käivitumine on rõõmustav. Kolmesilindriline jõuallikas on särtsakas ja hoovis liigeldes nobe. Kuid elektrilaadija pole seal sugugi aeglasem. Pärast käivitamist läheb laadur liikvele kohe pärast seisupiduri vabastamist ning sõidab surisedes minema. Kiirendus on suurepärane, kuid eelkõige saab mõlema mudeliga väga sujuvalt ja tundlikult manööverdada. JA jutt käib siin nii sõiduajamist kui masti liigutamisest.

Erinevalt sisepõlemismootoriga masinast on kogu hüdrauliline võimsus otse mastil ja seega ka täiendaval hüdroväljavõttel pidevalt kättesaadav. Giant G2200 E-l on selleks 12 kW arendav mootor, mis on ühendatud hüdrosüsteemi hammasrattapumbaga. Mõlemad laadurid annavad umbes 40 l/min ja nende töörõhk on 170 baari.

Turvauksed on lihtsad, diiselmudelil on jalaruum ülekandetunneli ja roolisamba tõttu on veidi kitsam.

Milline süsteem kuhu sobib?

On selge, et pidev raske tööga ehitusplatsil või sõnnikus on reserveeritud diiselmootoriga mudelile. Siin tasub end ära ka diisli suurem tõukejõud.

Elektriline laadur on soovitatav segatöödeks igapäevatoimingutes, nagu sööda lükkamine või boksidesse allapanu lisamine. Ning mitte ainult sellepärast, et suurt 520 Ah akut saab kasutada kuni neli tundi, vaid ka seetõttu, et kasutuskulud on ületamatult madalad.

Akut laaditakse 230-voldise võrgupinge või kiirlaadijaga. Tavaliselt kulub selleks kaheksa tundi ja seda tehti meie majandis öösel. Erinevalt pliiakust talub liitium-ioon­aku mittetäielikku laetust hästi. Pealegi pole kunagi vaja vett või elektrolüüti lisada. Giant G2200 E on igapäevaelus peaaegu hooldusvaba, kui välja arvata määrdekohad ning õlivahetused käigukastis ja hüdrosüsteemis.

Tööorganite vahetamine on lihtne tänu eurokinnitusele. Lisaks kolmandale funktsioonile on olemas ka neljas.

·         Veel üksikasju:

·       Mõlemad mudelid on saadaval Gianti tuntud Stabilo-süsteemiga. Selles toetavad hüdrosilindrid masti pendelliigendit, minimeerides ohtlikku õõtsumist koorma tõstmisel.

·       Masinad saab vormistada avalikele teedele sõitmiseks.

·       Teoreetiliselt kasutatakse aku laadimiseks elektrimootori pidurdusenergiat. Selle mõju on igapäevatöös siiski väga väike.

·       LED-esituled on elektrilaadijal põhi- ja diislil lisavarustuses.

·       Aku on hooldusvaba. Giant annab sellele 30-kuulise garantii.

Mõõtmed on peaaegu identsed. E-laadija tagaosas olev aku on veidi laiem kui jahutusradiaatorite pakk. Masti geomeetria ja tõstejõud on peaaegu identsed.

Kokkuvõte

Giant pakub klientidele rataslaadurite mudelite laia valikut. Võrdlesime diiselmootoriga laadurit G2200 HD elektriajamiga G2200E-ga. Diisellaadur saab lähiajal teistsuguse mootoriga järglase. Mõlemad laadurid on praktikas igati sobivad ning elektriline versioon võib oma jõudlusega muljet avaldada, eriti segatööde režiimis. Kui on vaja pidevat tõukejõudu, tuleb eelistada diiselmootoriga laadurit.

Eestis müüb Gianti laadureid aktsiaselts A.Tammel. Elektrilise laaduri G2200E hind algab 47 500 eurost (käibemaksuta). Kuivõrd G2200 HD on tootmisest maha võetud, toome ära järglase G2300 HD hinna: alates 32 500 eurost (käibemaksuta).

HEA TEADA

·       Giant pakub peaaegu identseid mudeleid nii diisel- kui elektriajamiga.

·       Diiselmootor lükkab rohkem, tarbib rohkem ja maksab vähem.

·       Elektriajam on vaikne, soovitatav on suurim aku.





Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Lühirandaal Horsch Joker 6 RT: jokker varrukas

Lühirandaal Horsch Joker 6 RT: jokker varrukas

Üks jokker varrukas pole kunagi halb. Randaaliga Joker RT on...

Test

Kultivaator Lemken Karat 10/500 KUA: Juveel praktilises testis

Kultivaator Lemken Karat 10/500 KUA: Juveel praktilises testis

Lemken on oma kolmetalalise universaalkultivaatoriga teinud...

Test

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Esimeses osas tõime teieni rataslaadurite mõõdetavad andmed....