V-Max: 50 km/h – see tähendab, et AgriMax Power X2 suudab teleskooplaaduri kohta kiiresti sõita. Saime proovida üht esimestest seeriamasinatest.
Täiend Power X2 mudelinimes märgib Dieci teleskooplaadurite AgriMax puhul astmevaba, veojõu jaotamisega jõuülekannet. Seeria sisaldab kolme mudelit: 65.8, 60.9 ja 50,8. Esimene arv tähistab tõstejõudu, teine tõstekõrgust. Meie proovitud 50.8 tõstevõime on 5 t ja tõstekõrgus ligi 8 m.
Laaduri jõuallikaks on FPT 4,5-liitrine neljasilindriline mootor võimsusega 172 hobujõudu. See on paigutatud sõidusuunaga risti, mis peaks mootorile ligipääsetavust parandama. Eraldi õlivarustusega hüdrauliline reverseeritav ventilaator kuulub põhivarustusse. See muudab jahutusradiaatori puhastamiseks iga 15 minuti järel automaatselt korraks pöörlemissuunda, samuti saab „tagurpidi“ pöörlemist käivitada nupuvajutusega.
Astmevaba jõuülekanne
Astmevaba ja veojõu jaotamisega agregaat HVT1 pärineb Danalt ning on ühendatud mootoriga nurkülekande kaudu. Jõuülekandest suunatakse veojõud kardaanvõllide kaudu esi- ja tagasillale. Erinevalt puht-hüdrostaatilisest ajamist on mootori ja rataste vahel mehaaniline ühendus. Käigukast võimaldab tippkiirust 50 km/h mootori 1900 p/min juures, 40 km/h saavutatakse 1600 pöördel minutis. Tänu laaduri tunnustamisele kuni 25-tonnise haagisekoormusega traktorina saab neid kiiruseid ka legaalselt kasutada. Dieci annab laaduri veojõuks 8585 daN.
Neli sõidurežiimi
AgriMax pakub nelja sõidurežiimi, mida saab valida kiirvalikunupu abil. Tavarežiimis sõidab laadur sarnaselt hüdrostaatilise ajamiga masinaga – sõidukiirus ja mootori pöörlemissagedus on seega peaaegu kindlas suhtes.
Eco-režiimis aga vähendatakse mootori pöördeid oluliselt, tippkiirust sellel tasemel päris ei saavutata. See on aga täiesti piisav peaaegu kõikideks laadimistöödeks kõvadel pindadel. „Karmimate“ rakenduste jaoks on olemas laadurirežiim. Kiirus on siis piiratud 18 km/h ja mootor teeb rohkem pöördeid. Režiimis Creaper aga saab juht sõltumatult reguleerida mootori pöördeid ja sõidukiirust, näiteks söödasegistit käitades.
Kõigis režiimides saab tippkiirust kabiinis oleva ekraani kaudu lihtsalt reguleerida. See muudab gaasipedaali karakteristikut, mis võimaldab tundlikku tööd. Meie proovisõidus märkasime, et laadur on väga väle, seega on see funktsioon kindlasti õigustatud.
Õlitootlikkus 305 l/min
Dieci ei ole hüdrosüsteemi võimsusega koonerdanud. LS-süsteem annab koguni kuni 305 l/min. Laadimissüsteemi hüdraulikaplokk laseb sellest läbi kuni 180 l/min. See tähendab, et teistele tarbijatele, nagu roolimehhanism ja tööhüdraulika, jääb piisavalt reservi. Seda võib märgata ka praktikas. Kiired laadimistsüklid on võimalikud ka tühikäigust vaid veidi kõrgematel pööretel.
Vaatamata laadimishüdraulika doseerimise ja funktsioonide segamise lihtsusele oleks laadimishüdraulika läbivoolu reguleerimise võimalus kasulik lisa, sest laseks veelgi tundlikumalt töötada. Laadimispoomi juures on saadaval kaks täiendavat hüdroväljavõtet. Pealegi saab masina tagaosas kasutada üht kahesuunalist hüdroväljavõtet. Rõhuvabastusnupud leiduvad ees, taga ja kabiinis – suurepärane.
Hüdrauliline nivooreguleerimine on AgriMaxi põhivarustuses. Hüdrosilindrid esi- ja tagateljel võimaldavad külgkallet käsitsi kompenseerida kümne kraadi võrra kummalegi poole. Kui poomi nurk ületab 30 kraadi, muudetakse tagasild automaatselt „jäigaks“. Olemas on ka esisillavedrustus, mis aktiveerub kiirusel üle 20 km/h ja lülitub välja kiirusel alla 18 km/h.
Ruumikas kabiin
Vedrustatud kabiin pakub piisavalt ruumi ka pikkadele juhtidele ja ulatub tagant väga kaugele. See loob juhiistme taha seljatoe kõrgusele suure panipaiga. Rooliratta kallet ja kaugust saab reguleerida. Juhtkang on püsivalt kinnitatud külgkonsoolile, käetugi ise on reguleeritav. Dieci tõkestab „kogemata“ kasutamist juhtkangis asuva puudutusele reageeriv mahtuvusanduriga. Tõsi, seda saab aktiveerida ka nupuga, kui juht näiteks kannab kindaid.
Armatuurlauast paremal olev ekraan näitab kogu olulist teavet sõiduki oleku kohta. Seda on lihtne lugeda isegi päikesevalguses. Ekraanil näidatavaid seadistusi, näiteks gaasipedaali „ulatust“, saab üsna lihtsalt muuta parempoolse juhtpaneeli abil, millel on pöörd-surunupp ja veel mõned nupud.
Käsipidur aktiveeritakse vasakpoolse nupuga, automaatset süsteemi pole. Mootori käivitamiseks peab pidur olema aktiivne, mida süüte sisselülitamisel ka ekraanil meenutatakse. Juhukasutajad saavad niimoodi küll teavitatud, kuid Dieci peaks siiski mõtlema automaatsüsteemile.
Lisaks juba mainitud gaasipedaalile on jalaruumis väike roomamis- (inching-) ja suur piduripedaal. Esimene neist võimaldab vedu proportsionaalselt pedaali vajutusele katkestada, säilitades tõstemehhanismi täieliku võimekuse. Kasutamisel saime nendega hästi hakkama, ka seetõttu, et inching hoiab laadurit ka kergel kaldpinnal hästi paigal.
Elektriline aknatõstuk on Dieci põhivarustuses ja väga praktiline. See tähendab, et vasak küljeaken kaob soovi korral kaitstult ukse sisse, kaotades vajaduse aeganõudva klappimise, riivistamise jms järele.
Veel üksikasju
· Roolimisviisidest pakub AgriMax tavalist komplekti: esirataste pööramist maanteel sõitmiseks, nelikroolimist ja küliskäiku. Rataste joondamist toetab näidik, roolimisviis valitakse pöördlüliti abil.
· Hooldusvälp on 1000 tundi.
· Poomi võnkesummutus on põhivarustuses.
· Ka katusel olevad kliimaseadme ventilaatorid reverseeruvad taimeri järgi automaatselt.
· Laadimissüsteemi esiosas olev lülitatav kontakt on põhivarustuses, võimalikud on ka keerulisemad juhtseadmed.
· Olemas on nii automaatne raputamisfunktsioon kui kopa tagasiviimine.
· Põhivarustuses on Dieci ühendusraam hüdraulilise või mehaanilise lukustusega, saadaval on ka muud süsteemid.
Kokkuvõte
Astmevaba jõuülekanne HVT1 muudab Dieci 50.8 AgriMaxi väledaks ja kiireks. 50 km/h maanteel 25-tonnise haagisega on tõeline ainulaadne müügiargument, isegi kui praktikas piirduvad paljud ilmselt 40 kilomeetriga tunnis ja vähendatud mootoripööretega. „Kiirlaaduri“ kuvandit täiendab lisavarustusena pakutav ja juba tehases paigaldatav õhkpidurisüsteem Hüdrosüsteemi jõudlus pole muljetavaldav mitte ainult paberil, vaid kiired laadimistoimingud on võimalikud ka praktikas. Ootame AgriMax Power X2 üksikasjalikku praktilist testi.
HEA TEADA
· Astmevaba jõuülekanne on varustatud nelja sõidurežiimi ja gaasipedaaliga.
· Võimalik on tüübikinnitus traktoriks haagise veovõimega kuni 25 tonni.
· Kiirus 40 km/h saavutatakse juba mootori 1600 p/min juures.