Peugeot e-Expert on pärit Prantsuse geenidega elektrikaubikute nelikust, mis valiti hiljuti parimateks tarbesõidukiteks.
Sellel aastal on Aasta Kaubiku tiitel Stellantis Grupist (PSA grupi ja Fiat/Chrysler Automobiles liitumisel tekkinud kontsern) pärit neliku hoida, kuhu kuuluvad lisaks loo peategelasele veel Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e ja Vauxhall Vivaro-e. Meid puudutavad esimesed kolm, sest Vauxhalli näol on tegu ümbertembeldatud Opeliga, mis on nüüd Euroopa Liidust lahku löönud Ühendkuningriigi siseasi. Ja ehkki elektriautode näiline keskkonnasõbralikkus seisneb selles, et heitgaasid ei välju mitte sõiduki saba alt, vaid lähima elektrijaama korstnast, ei saa eitada sääraste sõidukite käepärasust ning kasutusmugavust, mistõttu tasub uurida, mis karul täpsemalt kõhus on.
Üks mootor ja kaks akuplokki
Peugeot korral pakutakse e-Experti 100 kW/136 hj arendava ajamiga, mis ammutab energiat kas 50 või 75 kWh mahutavast akuplokist. Esimese korral lubatakse ühe laadimisega sõiduulatuseks kuni 230 km – siin ja edaspidi WLTP tsükli kohaselt – teisel aga kuni 330 km. 4,6 meetri pikkust L1-versiooni pakutakse vaid väiksema akuplokiga, L2 (5,0 m) ja L3 (5,3 m) on aga lisaks saadaval ka suurema „patareiga.“ Särtsutoitel kaubikute kaubaruumide mõõdud/mahud on samasugused kui sisepõlemismootoreid kasutavatel sugulastel, ent kandevõime on elektriajamiga autodel hoomatavalt väiksem.
Prooviauto näitel (L3, 75 kWh mahutava akuplokiga) lubatakse „särtsukaubiku“ kandevõimeks 1005 kg, sellal kui sama pika kerega tava-Expert võib võtta pardale 395 kg enam. Elektriajamiga auto on tänu akuplokile viimasest ka raskem, näiteks L3-versioone võrreldes on diiselmootoriga BlueHDi 180 AT8 loo peategelasest 200 kg kergem (2116 vs 1916 kg). Seepärast jätab „särtsutoitel“ e-Expert isegi tühjalt sõites koormatud auto mulje, meelitades sellest hoolimata sujuva mineku (mis POWER-sõidurežiimis ka meeldivalt jõuline), ühtlase võimsuslisa ning pehme vedrustusega, mis hoolitseb hea sõidumugavuse eest.
Kuidas see sõidab?
e-Expert on maanteel tavamudelist stabiilsem ja tegu on vaikse autoga. Siledal asfaldil pendeldas kabiini mürataust vahemikus 66-70 dB (kiirusel 95 km/h), mis teeks au isegi luksusautodele ja on kaubikute segmendis väga hea tulemus. Tuulemüra on hästi summutatud ja kabiinis hoolitsevad müratausta eest kaasreisijad, rehvimüra ning raadio. Kiirendamist saatev kerge vile on kuuldav ainult madalatel kiirustel ja mõõdukaks aeglustamiseks piisab sellestki, kui survet gaasipedaalile vähendate. Miski ei pane korralikumalt sõitma, kui gaasivajutuse raevukusest sõltuv sõiduulatus või kaubaruumis olevad kümneliitrised värviämbrid…
Lisaks on sohvri käsutuses veel käigukangi D-asendi alt leitav nn B-nupp, millele vajutades hakkab auto veel tõhusamalt aeglustama, kui survet gaasipedaalile vähendate. Selle protsessi käigus muundatakse kineetiline energia elektrienergiaks, mis salvestatakse akuplokki, mistõttu sõiduulatuse kahanemine ajuti lausa seisma jääb. Proovisõidu käigus sõitsin kaks korda risti läbi pealinna, tavaseades ja tõhusamat aeglustamist kasutades ning 24-kilomeetrisel lõigul vähenes teisel korral allesjäänud sõiduulatus kolmandiku jagu vähem. Ehk kui tavaseades kadus sõiduulatusest esimesel läbimisel 32 km, siis teisel ainult 20 km.
Joomakombed ja laadimine
Lubatud sõiduulatust ei maksaks väga tõsiselt võtta, sest lisaks sohvri sõidustiilile sõltub see koormast, välisest temperatuurist, kasutatavatest tarbijatest jne. Maanteel sain mina keskmiseks energiakuluks 29,2 kWh/100 km (kiirusel 95 km/h) ja linnas 26,3 kWh/100 km. Lubatav tegevusraadius väheneb tavaseades tegelikust läbisõidust kiiremini ja kui autot kätte saades pakkus pardaarvuti sõiduulatuseks 292 km, siis pärast 128 läbimist oli sellest järel 40 km. „B“-seadistust kasutades olnuks tulemus tunduvalt parem ja lisaks kasvatab tegevusraadiust seegi, kui laadija otsast soojenenud auto võtate, minu proovisõit sisaldas aga lisaks miinuskraadidele ka hulka „külmkäivitusi.“
Põhivarustuses on neil autodel kolmefaasiline laadimisjuhe (11 kW) ja tänu tõhusale ventilatsioonisüsteemile saab akuploki kiirlaadija (100 kW) vahendusel 80% ulatuses täis laadida vaid poole tunniga. Lisaks pakutakse veel kaht täiendavat laadijat, millest esimene laeb aku tavalisest vooluvõrgust viieteistkümne tunniga. Teine – ühefaasiline laadija võimsusega 7,4 kW – kasutab aga seinale paigaldatavat laadimisjaama ning saab akuploki täitmisega eelnevast poole kiiremini hakkama. Akuplokkide garantii kestab kaheksa aastat või 160 000 km, mille lõppedes peab olema säilinud 70% esialgsest mahust.
Kellele?
Praegu on säärased autod olulised mainekujunduslikel eesmärkidel ja tänu nende olemasolule võivad tootjad pakkuda (veel) ka tavamootoritega tarbesõidukeid. Elektriajamiga tarbeautod on alles lapsekingades, ent isegi sellisena saaks e-Expert hakkama meie ettevõtte argipäevase kaubaringiga, sest kaugematesse kohtadesse saadame nõutut kullerteenuse vahendusel. Kui vajate kaubikut, aga hing ihkab mugavat ja vaikset autot, siis tasub välja võtta kalkulaator ning kokku lüüa, kas kütuselt ning hoolduskuludelt saadav sääst katab suurema soetushinna. Eks igaüks ise teab, kui palju on ta nõus enama sõidumugavuse nimel raha põlema panema…
Peugeot e-Expert, 75 kWh (L3/H1)
Baashind: 41 500 €.
Võimsus: 100 kW/136 hj.
Pöördemoment: 260 Nm.
Aeg 0–100 km/h: 13,1 s.
Tippkiirus: 130 km/h.
Pikkus/kere laius (koos peeglitega)/kõrgus: 5306/2204/1900 mm.
Telgede vahe: 3275 mm.
Tühimass: 2116 kg.
Akuploki maht: 75 kWh.
Kandevõime: 1005 kg.
Lubatav piduritega haagise mass: 1000 kg.
Rehvimõõt: tehasest 205/45 R17.