Autosõpradel leidub viimasel ajal aina enam põhjust langeda põlvili ja hüüda: nii kaob selle maailma hiilgus! V-8 mootorita Ram 1500 on nagu Rolling Stones ilma Mick Jaggerita, võib mõni ahastada. Kuid pidagem hoogu, „rollingud“ aastal 1962 ja tänapäeval ei ole ka päris sama.
Tõesti, uus kuue silindriga ridamootor muudab Ram 1500 iseloomu mõningaid tahke märkimisväärselt. Uue mootoriperekonna, seda kahe turboga kolmeliitrist valmistatakse 420 ja 540 hobujõulisena, nimi Hurricane (orkaan) tabab täpselt. Varasem vabalthingav 5,7-liitrine V-8 käitus nagu suure töömahuga mootor ikka — alustas vaikse tuuleiiliga, mis paisus pöörete tõustes tormiks. Uus turbomootor teeb tormi kohe.
540 hobujõudu ja 706 njuutonmeetrit virutavad 2,7tonnise tühimassiga hiiglase paigalt sajakilomeetrise tunnikiiruseni umbes viie sekundiga. Nagu sportauto! Ei pea vist pikalt põhjendama-selgitama, et möödasõidud sujuvad samuti välgukiirusel. Momenditipp saabub 3500-l pöördel minutis ja suurim võimsus 5700-l.

Olgu vahemärkusena lisatud, et valikusse kuulub endiselt V-6 põhinäitajatega 305 hobujõudu ja 364 njuutonmeetrit.
Kaheksakäiguline automaatkast leiab veatult õige ülekandesuhte ja jääb oma toimetamistes viisakalt tahaplaanile. Sõiduomadustes annavad muidugi suur tühimass, ligi kuuemeetrine pikkus ja umbes Fiat Panda pikkune telgede vahe tunda. Ram sõidab rahulikult ja stabiilselt, kui gaasipedaaliga hellalt ringi käia, siis lõõgastavalt. Aktiivvedrustus, sealhulgas kliirensi automaatreguleerimine, aitavad kõvasti kaasa, et maanteekilomeetrid mööduks pingevabalt ja samas osutuks kurvilised teed samuti vastuvõetavaks. Ehkki sportautolikult kiire, siis juhitavuses ei leidu midagi sportlikku.
Juht saab valida teesõiduks sobivaima tagaveo ja kolme nelikveo seadistuse vahel: libedale teele hästi sobiv automaatne, raskemates oludes tarvilik lukustatud kiire ja väga rasketes tingimustes asendamatu lukustatud aeglane nelikvedu. Mootori koleerilist iseloomu arvestades maksab aeglusti rasketes oludes sisse lülitada varem kui V-8-l. Mitte et jõudu ei jätkuks, aga nii on lihtsalt rahulikum ja sujuvam ka tingimustes, mis ehk otseselt nupule 4WD Low vajutamist ei nõuaks.

Euroopas on Ram 1500 maksimaalne haagise mass piiratud 3,5-le tonnile, tootja andmetele tuginedes ulatavad võimed 5,2 tonnini. Uudne on manööverdamisabi haagise ühendamiseks — auto võtab roolimise enda peale, sihib haakekonksu tiisli ühendamiskohta, juht annab gaasi ja pidurdab.
3,5tonnine täismass tähendab, et kandevõime on sõltuvalt tühimassist B-kategooria juhiloa raamidesse mahtumiseks tonni ringis. Kliirens jääb sõltuvalt vedrustuse reguleeringust vahemikku 16,7–27 sentimeetrit, maksimaalne veetakistuse sügavuseks teatab valmistaja 60 sentimeetrit.
Neile, kes arvavad, et ohtra vahukoorega vastlakukkel aitab kaalust alla võtta, olgu märgitud, et jah, tõesti, hiigelpikapiga linnas asjatamine on päris tülikas ettevõtmine. Teised saavad sellest ütlematagi aru.

Keskmiseks kütusekuluks annavad tehaseandmed 14,2 liitrit sajale kilomeetrile. Pooltalvistes oludes naastrehvidega kujunes Eesti oludes keskmine isegi väiksemaks, umbes 13,5 liitrit.
2,2ruutmeetrise pindalaga kast kuulub klassi paremate sekka. Mõistagi leiduvad ka uuendatud Ram-il kaanega suletavad panipaigad kasti servades, milles on hea hoida näiteks koormarihmu ja tööriistu. Muide, auto varustusvõimalustesse kuulub kuni 2 kW võimsusega inverter, mida saab kasutada ka elektriliste tööriistade käitamiseks, rääkimata tööpaiga valgustamisest.

Kvaliteetselt viimistletud sõitjateruum pakub avaraid olusid ning jääb vaikseks ka naastrehvidega maanteekiirusel sõites. Esimesena klassis lisati Ram-ile eraldi ekraan kõrvalistujale, lisaks meelelahutusele kuvab see naviinfot ja auto kaamerate pilti. Põhiekraaniks võib valida uuendatud 12tollise või täiesti uue 14,5tollise.
Panipaiku leidub sõitjateruumis ohtralt, meeldiv, et joogipudelitaskusse mahub ka suurem kui tilluke pooleliitrine anum ja mis seal salata — omamoodi liigutav on leida kesklaekast Rami ajalooliste mudelite plasti pressitud pildid.
Kristjan Sooper

HEA TEADA
· Uus R-6 turbomootor.
· Uuendatud info- ja meelelahutussüsteem.
· Võimekas haagisevedaja.
Plussid: ruumikus, praktilisus, mugavus
Miinused: kohmakus manööverdamisel
Rivaalid: Ford F-150, Chevrolet Silverado
Märksõnad: USCAR, AmeerikaAuto, RAM, Laoautod