Nelikvedu, 390 hobujõudu, viie silindriga turbomootor – see ei kõla nagu aasta 2022, kus autofirmade vahel käib justkui võistlus, kes suudab järjekordse elektriauto natukenegi huvitavaks reklaamida.
Tekst Kristjan Sooper
CUPRA Formentor VZ5-le ei pea ühtegi muinasjuttu juurde mõtlema, sest see auto on ise muinasjutt. Jah, viie silindriga ridamootor otsekui Audi B-rühma ralliautodel kaheksakümnendatel, jah, nelikvedu ja tõesti: 390 hobujõudu ja 480 njuutonmeetrit.
2,5-liitrine teeb taltsa alguse, lubades Formentoriga läbi linna lonkida justkui muuseas. Ei mingit draamat, lõrinaid ega värinaid, rahulikult ja mugavalt. Seitsmekäiguline DSG toimetab sujuvalt, vedrustus raputab veidi rohkem kui harjumuspärane, aga kokkuvõttes sõidab erimudel nagu täiesti mõistlik igapäevaauto.
Nelikveoline Formentor VZ5 on ühtviisi kodus nii asfaldil kui kruusal.
Maanteel tuletab sportlikkus meelde end valjema rehvimüraga, aga ikkagi suudab VZ5 käituda nagu täiskasvanu.
Nii. Raassilla rallikrossiraja peasirge. Stardiabi sisse, gaasi- ja piduripedaal põhja ning pidur maha, nii otseses kui ülekantud tähenduses. Hoolimata värske asfaldi libedusest leiab Formentor mooduse, kuidas jõud maha panna ja sõna otseses mõttes paiskuda esimesse kurvi. 0 – 100 km/h käib 4,2 sekundiga.
Linnavahel lonkijast on saanud täiesti teine auto, selline, mis paneb juhi aukartust tundma ja pidurdama vähemalt alguses pigem varem kui hiljem, sest kõik juhtub lihtsalt nii kiiresti. Saanud aru, et launch control’i ette antud rütm vähemalt esialgu ei sobi, tuleb teha uus ja tasasem algus, saavutada autoga sama takt ja alles seejärel astuda samm edasi.
Diagonaalselt paiknevad summutiotsad on üheks VZ5 tunnuseks.
Kiire ja võimas auto teadagi ei saa ega tohigi mängu ilu nimel kohe juhile alluda. Kuid hetk, mil juht tabab ära, et nüüd jõudis kätte õige moment pidurdada, nüüd keerata, nüüd kiirendada ja suudab seda teha üha uuesti ja uuesti, on kui jõulud ja jaanipäev korraga. Formentoriga see täiusliku klapi hetk igatahes saabus. Muide, Akebono valmistatud pidurid ei näidanud kuumenemismärke ka pikemaajalise jõulise kasutamise järel, jäädes sama tõhusaks ja täpselt doseeritavaks kogu sõidu ajaks.
Kartus, et natuke maastikuautolik olemus (kliirens 15 cm) võib kahandada sõidulusti asfaldil, osutus asjatuks. Tõepoolest ei esine 1,6-tonnise tühimassiga Formentor VZ5 päris sportautoliku teravusega, kuid sellega saab keerata porisele metsateele, kuhu mõni asfaldikihutaja kinni jääks, või siis mõnegi esilaternates allapoole jääva detaili kaotaks.
Muide, sõiduprogrammides leidub ka maastikule mõeldu ja teises servas uhkustab drifti oma, mis suudab suunata kogu veojõu ühele rattale. Universaalsuse põhjuste seas tuleb märkida kindlasti aktiivvedrustust.
Pidurid on võimsuse ja kiiruse väärilised.
Kujustuselementidega rõhutati 7000 eksemplaris valmistatud VZ5 (Veloz ehk kiire hispaania keeles ja viis nagu viis silindrit) erilisust, kuid põhiolemuselt on ikka tegu Formentoriga, mis näeb piisavalt hoogne välja näiteks ilma nelja vaskse summutiotsata.
Sõitjateruumi kohta kehtib täpselt sama. Pealegi, erimudel pakub sama praktilisust kui tavaversioon ning suudab täita edukalt igapäevasõiduki rolli. Auto 54 550eurone hind kannab enamiku jaoks pigem akadeemilise väärtusega infot, sest Eesti sai selliseid autosid vaid viis.
Sõitjateruumis rõhutatakse sportlikkust diskreetselt.
Meeldis: kiirus, juhitavus, universaalsus
Ei meeldinud: ülepingutatud puutetundlikkus
Rivaalid: Audi RS Q3 ja Mercedes GLA 45 S AMG
CUPRA Formentor VZ5 |
|
Auto hind: |
54 550 € |
Mootor: |
R-5, otto, 2480 cm3 |
Võimsus: |
287 kW / 390 hj |
Pöördemoment: |
480 Nm |
Aeg 0-100 km/h: |
4,2 s |
Tippkiirus: |
250 km/h |
Keskmine kütusekulu: |
10,1 / 100 km |
Pikkus/laius/kõrgus: |
4468/1852/1505 mm |
Telgede vahe: |
2681 mm |
Pakiruumi maht: |
410 l |
Tühimass: |
1608 kg |