Menu




Kuus väikest suures võrdluses: Iseki, John Deere, Kioti, Kubota, New Holland ja Sonalika

Test 12.04.2023   

Kuus väikest suures võrdluses: Iseki, John Deere, Kioti, Kubota, New Holland ja Sonalika


Iga-aastastes uute traktorite registreerimise arvudes on märgatav osa umbes 50-hobujõulistel masinatel. Võrdlesime selles võimsusklassis kuut mudelit.

 Väiksemas, umbes 50-hobujõulises võimsuspiirkonnas, on valik suur. Mitte üksnes põllumehed, vaid ka näiteks hobusekasvatajad ja isegi hobiettevõtete pidajad paigutavad oma raha sellesse tehnikasse. Enamasti esilaaduriga varustatuna peavad väikesed põrisejad talus kõigega hakkama saama. Esilaadurite testitulemusi ja võrreldud mudelite üksikasju tutvustame testi teises osas, nüüd aga võtame lähema vaatluse alla väikeste traktorite võimsus- ja jõudlusnäitajad.

Heitgaasinorm V ilma AdBlueta

Kõik traktorid olid varustatud heitgaasistandardi hetkeseisu nõuete järgi ja vastavad seega heitgaasinormile V, kasutades kübemefiltrit DPF. Iseki, John Deere ja Kubota panustavad neljasilindrilistele mootoritele. Kioti, New Holland ja Sonalika aga varustavad oma väikseid kolmesilindriliste jõuallikatega. Kolmeliitrise mahuga Solis 50 pakub suurimat töömahtu. Olgu kohe öeldud, et Solis testirühma päris hästi ei sobi. Traktoril on 50 hj nagu teistelgi, kuid 3290-kilogrammise tühimassiga on see peaaegu kaks korda raskem kui New Holland Boomer 50, mis kaalub vaid 1860 kg. Seetõttu oleme andnud tabelis 18. leheküljel Solise väärtused musta kirja asemel halliga.

Kioti DK5020HS on väikseima töömahuga – 1,83 l. Võrreldes raske Solisega on Kioti aga palju elavam ja reageerib gaasile väledamalt. Yanmari mootoriga John Deere 4052M töömaht on umbes 2 l. New Holland Boomer 50 on toodetud Lõuna-Koreas. Sellel on firma LS 1,88-liitrine mootor. Kubota ja Iseki jõuallikaks on nende endi loodud mootorid, mille töömaht on 2,43 l.

Muidugi tahtsime teada, mida väikesed jõujaamad suudavad, ja lasime firmal Deula Warendorf võimsusi jõuvõtuvõllilt mõõta (vt: „Kuidas mõõtsime?“). Kõik tulemused oleme koondanud tabelisse „Tehniliste andmete, mõõtmistulemuste ja hindade võrdlus“ ning graafikutesse „Tippvõimsuste võrdlus“, „Pöördemomentide võrdlus“ ja „Kütusekulu võrdlus“.

Tihedalt koos

Tootjate andmete järgi jäid mootorite võimsused nimipöörete juures Solise 50 hj ja Iseki 55 hj vahele. Solis 50 suutis stendil pakkuda suurimat võimsust – 34,7 kW/48 hj, järgnesid Kioti ja New Holland 32,5 kW/44,5 hobujõuga. Kuigi John Deere jääb mõõdetud võimsusega 30,6 kW/42 hj viimaseks, jääb ta Solisele vaevalt alla vaatamata sellele, et annab 6 hj vähem. Praktikas ei loe nende traktorite puhul mitte ainult viimased hobujõud, vaid ka käsitsetavus ning mootori ja jõuülekande koostöö – sellest aga lähemalt hiljem.

Solis ja Kioti on täisvõimsusel kõige ökonoomsemad traktorid. Keskmise tulemuse saavad Kubota ja New Holland, John Deere’i Yanmari mootor on aga januseim, eriti madalatel pööretel.

John Deere’i 56 l diislikütust mahutav paak on üsna suur, kuid paraku asub kütusetaseme näidik vaid paagi korgil. New Hollandi paaki mahub kõigest 40 liitrit, samas kui Solis mahutab 72 liitrit.

Mõõdetud väärtused on üks asi, praktika pisut teine. Vaatamata võimsuse headele mõõtmistulemustele tundub Solis üsna loid. See on kindlasti seotud traktori suure kaaluga. Lisaks töötab mootor võrreldes teiste mudelitega väga karedalt. Kioti ja John Deere’i traktorid, mille paigaltvõtumomendid on suurimad – 139 ja 122%, tunduvad oluliselt elavamad. Kubota pakub 121%, praktikas töötab neljasilindriline jõuallikas väga rahulikult nagu ka Iseki oma (mille paigaltvõtumoment on küll vaid 111%).

Hüdrostaat või käsikast?

Mootorite juurest jõuame käigukastideni. Iseki ja Solis pakuvad oma traktoritele ainult käsitsilülitatavat käigukasti. Teiste tootjate puhul saab klient valida hüdrostaatilise või täismehaanilise jõuülekande vahel. Et neid täpsemalt võrrelda, pakkus Kioti käsikastiga DK5020HS-le lisaks ka hüdrostaadiga mudeli DK5020HST. Lähitulevikus ilmuvas omaette artiklis vaatleme üksikasjalikumalt kaht tüüpi jõuülekannete eeliseid ja puudusi.

John Deere 4052M ja New Holland Boomer 50 on hüdrostaatilise ajamiga. Selline jõuülekanne sobib väga hästi esilaaduri tööks. Sõidusuund valitakse kahe pedaaliga ja traktor sõidab soovitud suunas. Mõlemal masinal on hüdrostaadile abiks kolmeastmeline mehaaniline ülekanne.

Kuid veojõud on erinev: kui New Holland Boomer 50 arendab kõrgeimal ülekandel (0 kuni 26 km/h) veojõudu ainult 628 daN, siis John Deere suudab anda 903 daN. Teisel astmel (0 kuni umbes 13 km/h) suureneb John Deere’i traktori veojõud peaaegu kahekordseks – 1903 daN, New Hollandil 1275 daN. Ja kõige aeglasemal ülekandel (0 kuni 7 km/h) hakkavad mõlema traktori rattad isegi ballastiga kaapima.

Mootori pöörlemiskiirust reguleeritakse hüdrostaatiliste ajamite korral automaatselt. Peale selle saab hetkkiiruse ka nupu abil fikseerida. John Deere juhib elektrooniliselt mootori pöörlemiskiirust ja hüdropumba tootlikkust. Lisaks võimaldab 4052M elektroonika salvestada kasutaja oma strateegiaid: näiteks on olemas funktsioon LoadMatch, mis takistab mootorit käigukasti tõttu seiskumast – suurepärane.

Meile ei meeldinud New Hollandi variant. Ühest küljest tuleb pärast iga pidurdamist uuesti sisse lülitada funktsioon „linked pedal“ (automaatne kiiruse suurendamine). Teisest küljest olid Boomeri pedaalide vajutamiseks vajalikud jõud meie testis liiga suured. Peale selle: kui võtate jala pedaalilt, peaks traktor kiirust aeglustama või isegi nõrgalt pidurdama. New Hollandi veeremiskäitumine nõuab kõvasti harjumist, sest hüdrostaadi pedaal ei liigu tagasi neutraalasendisse näiteks allamäge või koormatud haagisega sõitmisel. Tootja sõnul peaks probleem nüüdseks kõrvaldatud olema.

Vedu ja transport

Käsikäigukastid näitavad oma eeliseid veo- või transporditöödel. Tootjad pakuvad kahteteist (Iseki, Solis) või isegi 16 käiku (Kioti, Kubota). Meie 18 km pikkusel ja 240-meetrise kõrguste vahega testirajal Fliegli (koormaga) kallurhaagist vedades olid käsikastiga Kioti ja Kubota kõige säästlikumad ja kiireimad.

Kui Kubota jõudis 42 minuti pärast uuesti tankuri juurde ja tankis ainult 3,9 liitrit diislikütust, siis hüdrostaatilise ajamiga New Holland vajas sama distantsi läbimiseks lisaks 10 enamminutile ka 2,4 liitrit rohkem diislikütust. Hüdrostaadiga John Deere 4052M vajas maanteel küll 1,5 liitrit rohkem kütust, kuid oli 44 minuti pärast tagasi stardi­punktis.

Nendele väikestele traktoritele ei pakuta (veel) koormuse all lülitatavat reeversit. Sellest hoolimata saab mõnesuguse harjutamise järel Kioti sõidusuunda muuta ka sidurit kasutamata. Kubota vasakul küljel asuv käiguvahetuskuliss on pisut takerduv, samas kui Solise pika käigukangi abil on lihtne käike vahetada. Ka Iseki käigud lülituvad hästi, kuid meie mõõdetud tippkiirusega 24 km/h on see aeglasem kui näiteks Kioti (34 km/h).Kuid see-eest pidurdatakse Isekil nelikveo kaudu ka esisilda.

Ainult New Holland pakub kolme jõuvõtuvõlli kiirust (540/540E/1000). Solisel ja Kiotil on neid kaks (540/540E, soovi korral 540/1000), ning ainult 540 p/min on pakkuda Isekil ja John Deere’il. Sõidukiirusest sõltuv jõuvõtuvõlli kiirus kuulub ainult Indiast pärit Sonalika Solise põhivarustusse.

Manööverdamisvõime on oluline

Muidugi peavad „väikesed suured“ olema hoovides ja aedades vilkad, et saaksid oma tugevaid külgi näidata. Kuuest mudelist viiel on portaalsillad ja manööverdusvõime hea. Käänmiksillaga Solis kaotab selle võistluse 9-meetrise pöördediameetriga (võrreldes Kioti 6,30-meetrise pöörderingiga). Ning vaatamata vähimale rööpmelaiusele pöörab isegi New Holland vaid 6,45-meetrisel ringil. Esilaaduriga töötamine on niiviisi lõbus.

Esilaaduritest rääkides: pange tähele kasulikku koormust. Paigaldatud esilaaduriga (isegi ilma tööorganita) on Solise lubatud esisillakoormus juba ületatud. Lubatud täismassiga 4130 kg on selle traktori kandevõime vaid 460 kg. Iseki TLE 4550 ja John Deere kannavad seevastu 1700 kg – suurepärane!

Hüdrosüsteemide võrdlus

Lisaks traktori keskel asuvatele esilaaduri hüdroväljavõtetele on tootjad paigaldanud ühe (Iseki) kuni kolm (Solis) kahesuunalist hüdroväljavõtet. Ainult John Deere’i ühel hüdroväljavõttel on ka tõeline ujuvasend. Kõik teised traktorid tuleb agregaatide ühendamiseks seisata – see on tüütu. Juhtkangidele on Kioti ja New Hollandi puhul raske ligi pääseda. Traktorite hammasrataspumbad annavad tootlikkusi vahemikus 29 l/min (New Holland) kuni 51 l/min (Solis).

John Deere’i puhul ei meeldinud meile parema tagaratta kohal asuv voolikute ühenduskoht – vaatamata voolusuuna heale märgistusele. Ühest küljest on vaade üle parema õla tugevalt piiratud, teisalt peavad haagise voolikud vasakpoolsetes kurvides tunduvalt pikenema. Lisaks tilgub lekkeõli poritiivale.

Iseki ja Solise juhtkangide mehhanism sobib praktikaga paremini. Kõikidel traktoritel on jõuülekande ja hüdrosüsteemi õli ühine. Iseki sõnul saab väikesest TLE-st ammutada määratud 33 l õli. Sonalika ei osanud selle väärtuse kohta infot anda, kuid Solis 50 õlimahutavus on 47 liitrit.

Ja rippsüsteem?

Kui Solis välja arvata, olid traktorid varustatud I kategooria rippsüsteemiga. Kioti pakub II kategooriat lisavarustusena. Ka siin on Solise suurema traktori erinevus teistest märgatav. Tubli 2,5 tonniga tõstab see oluliselt rohkem kui kõik teised (vt. graafikut „Tõstevõime võrdlus“). Väike Kioti tõstab (suurima tõstekõrgusega) 1,6 tonni, New Holland Boomer aga mitte üle kui 1 t.

Kioti ja Solis on varustatud kiirtõstufunktsiooniga. Solisel on selle lülitit aga õige raske kasutada. Kahjuks pole ilma kiirkinnituskonksudeta aisad enam ajakohased, nagu ka Iseki puhul. Kuigi kiirtõstuta, sai Iseki rippsüsteemi pikakäigulise juhtkangi abil täpselt doseerida. Iseki pole ülemise tõmmitsa juhtimist, kuid see on teistel traktoritel on see kas lisa- või (Kiotil ja New Hollandil) põhivarustuses.

Eluruumi küsimus

Kas platvormtraktor pakub juhile automaatselt piisavalt ruumi? Erinevused on suured. Kioti pakub täiuslikku treppi. Meie testsõitjad ütlesid, et see on lai, tasane ja avar. See on seda olulisem, mida sagedamini peate peale ja maha minema. Meeldiv on ka John Deere’i trepp, kuigi siin häirivad mõnevõrra turvakaare külge kinnitatud välispeeglid. Väike kardaanitunnel on siin vähem märgatav kui New Hollandi puhul.

Ka Solises on ruumi, kuid astmed meile ei meeldinud – need on liiga kõrged ja teine paigutatud liiga väikese vahega. New Hollandi ja Iseki platvormidel on juhi jalgadel vähem ruumi. Kubota puhul piiravad (tegelikult hea) tööriistakast ja registrimärgi hoidik asjatult vaadet rippsüsteemile. Meile meeldis väga ulatuslikult reguleeritav rool, mis tegi ka peale- ja mahasaamise mugavamaks.

Hinnavõrdlus

Tootjate hindade vahemik on tohutu. Kui Indiast pärit täisvarustuses Solis koos esilaaduriga maksab vaid 31 030 eurot, siis John Deere nõuab kvaliteetsema 4052M eest täpselt 51 225 eurot.

Meie hinnangul on 36 897 eurot maksev Iseki oma kvaliteetse teostuse ja soliidse tehnikaga täiesti oma hinda väärt. Sama kehtib ka 42 968 eurot maksva Kubota L2522 kohta. Mitmete testikriteeriumide võitja Kioti 5020 Shuttle on saadaval hinnaga 37 789 eurot.

Vähemalt hinnakirja järgi tundub New Holland Boomer 50 kallis – 50 819 eurot. New Holland peab käigukasti juhtimise üle vaatama, ka ei suuda väike sinine teistega sammu pidada ei tõstejõu ega hüdrosüsteemi tootlikkuse osas.

Kokkuvõte

Indiast pärit Sonalika traktorit ostes saate väikese raha eest palju. Traktor pakub isegi suruõhusüsteemi, kuid tema koostekvaliteet on mõõdukas – millest räägime pikemalt teises osas. Meie võrdluses võidab esilaadurit arvestamata Kioti, mis särab erksa mootori, kõrge varustustaseme ja korraliku platvormiga. Ainult madal kandevõime rikub tulemuse.

Iseki on Jaapanist pärit kenasti viimistletud neljasilindriline, millel pole mingeid „kellasid-vilesid“, kuid on hea hind. Platvorm on suhteliselt kitsas ja jõuvõtuvõlli kiirusi on ainult üks.

Rohkemat ei paku ka John Deere, kuid 4052M on kõige suurema sõidumugavusega, kõige rohkemate reguleerimisvõimaluste ja väga peenelt doseeritava sõiduajamiga. Parempoolsel poritiival asuvad õliühendused väärivad aga kriitikat.

Kubota tarnib soliidse traktori, mis on saadaval ka hüdrostaatilise jõuülekandega. Sujuvalt töötaval neljasilindrilisel on hea paigaltvõtumoment, nii et kohmakat grupilülitust läheb harva vaja.

New Holland Boomer 50 hiilgab võimsa ja ökonoomse mootoriga. Kuid see eelis kaob meie katsetraktoris halvasti doseeritava hüdrostaatilise jõuülekande tõttu. Väga kompaktsel sinisel masinal on palju varustust ja hea manööverdusvõime, kuid kahjuks vähe ruumi.

Järgnevalt räägime traktorite üksikasjadest ja esilaaduritest.

KUIDAS MÕÕTSIME?

Richard Poppenborg Deula Warendorfist viis läbi võimsuse ja kütusekulu mõõtmised, kasutades pöörisvoolupidurit ZW 500 ja Maha voolumõõturit AIC Fuel Flow Master. Tõstejõud, õlipumpade tootlikkused, kaalud ja müratasemed määrasime kindlaks oma mõõtmistehnika abil.

HEA TEADA

Mootorid erinevad võimsuse poolest vaid pisut, kuid kütusekulu on praktikas väga erinev.

Jõuülekande puhul pakuvad mõned tootjad valikut: hüdrostaatiline või käsikäigukast.

Väikeste traktorite hüdrosüsteemide õlitootlikkused on märkimisväärsed.

II osa. Laadurid ja laadijad

Pärast mõõdetud väärtuste ja tehniliste andmete esitamist tutvustame nüüd traktorite käsitsetavust ja esilaadurite omadusi.

Iseki, John Deere’i, Kioti, Kubota, New Hollandi ja Solise traktorid tarniti mitmekülgsemaks kasutamiseks esilaaduritega. Kõik laadurid tõstavad traktori suuruse kohta (liiga) palju. Ilma tagumise lisaraskuseta on reaalne tõsta umbes 600–800 kg, enne kui traktori tagumised rattad õhku kerkivad. Tagumise ballastiga on asi parem. Seetõttu kinnitasime tõstejõu mõõtmiseks traktorite ahtriosa maa külge (vt. graafikut: „Tõste- ja lahtimurdmisjõudude võrdlus“).

Selgub, et John Deere’i ja Kioti laadurid tõstavad ligi 2 tonni! Firma Taesung valmistatud esilaaduri konsool Kiotil pole aga selliste jõudude jaoks mõeldud. Äärmusliku koormuse korral paindus konsool kahvli pöördepunktis kaks korda läbi. Taesung kavatseb konstruktsiooni muuta, kuigi väidab, et seda probleemi pole siiani tekkinud. Võrdluseks, New Hollandile paigutatud Stolli laadur tõstab umbes 900 kilogrammiga kõige vähem, kuid ka selline tõstejõud on kerge, kõigest kahetonnise traktori jaoks täiesti piisav.

Kõik laadurid on lahtimurdmisjõuga sarnaselt hästi varustatud. Iseki, Kioti, New Hollandi ja Solise esilaaduritel on eurokinnitus. Meile ei meeldinud Solise kahe lahtise poldiga lahendus. Samuti hindasime alla John Deere’i lahenduse, kus tööorgan tuleb kinnitada kahe splindiga. On aga saadaval ka teisi, näiteks väikelaaduritelt tuntud tööorganikinnitusi.

Esilaaduri ühendus

John Deere’i 440 RLader pakub kinemaatika meistriteost ja maksimaalset mugavust. Pärast kahe riivi avamist asetatakse maha kogu kahvel koos tööorgani ja tõstesilindritega. Puuduvad toed, mida oleks vaja lahti klappida. Hüdrosüsteemi multiühenduse olemasolul ei peaks juht kahvli kinnitamiseks või eemaldamiseks isegi traktorilt maha tulema – suurepärane!

Tõsi küll, esilaadurit eemaldatakse nendelt traktoritelt harva. Seetõttu on John Deere’i lahendus lausa luksusvariant. Teised mudelid on mõlemalt poolt fikseeritud poldiga, Kubota MX-laadur paistab silma meeldivate detailidega nagu poltide „parkimiskohad“ ja integreeritud toed.

Pikk kang, täpne doseeritavus

Pika kangiga, millele saab käe mugavalt toetada, võidab töötamistäpsuse võrdluses John Deere. Laaduri liikumist saab doseerida millimeetri täpsusega. Solis 50 laaduri juhtkang on konsoolist kaugel paremal raskemini ligipääsetav. Kuid ka siin saab laadurit trossajami kaudu täpselt liigutada.

Ka Kubota MX juhtkang on väga ergonoomiline, kuid laaduril polnud kolmanda funktsiooni võimalust. Kätte istub hästi ka Kioti hoob, kuid juht ei tohi seda ülevalt haarata. Nimelt on sinna paigutatud kolmanda funktsiooni lülitusnupp ja sellega võib käivituda soovimatu tegevus.

Kallutusnurgad ja tõstekõrgused

Tabelis „Esilaadurite mõõtmistulemuste võrdlus“ on toodud laadurite liikumisandmed. Kõige kõrgemale – 2,84 meetrini – tõuseb Kubotal olev MX, järgnevad John Deere (2,80 m) ja Isekile paigaldatud Alö (2,74 m). Kiotile monteeritud Taesungi laadur hiilgab suure 80° kaldenurgaga. Ütlematagi on selge, et tühjendamiskaugus jääb siis veidi alla 30 cm. Solis saab siin 99 sentimeetriga parima tulemuse, kuid kaldenurk 44° on väiksem nagu ka Isekil.

Kallutamisalast rääkides: New Hollandi Stolli esilaaduril on küll head ammutus- ja tühjendusnurgad, mida mõõdame kas langetatud või täielikult üles tõstetud kahvliga. Kallutussilindri käik on aga liiga väike, Iseki Alö ja Taesungi (Kioti) laadurid suudavad siin palju enamat, mis lõppkokkuvõttes tagab paindlikuma kasutamise.

MITTE ILMA ROPSITA

Saksamaa töö- ja sotsiaalministeerium esitas hiljuti ametliku vastulause eelmise Euroopa normiga EN 12525 määratud esilaadurite ohutusele. Edaspidi tuleks lubada ainult neid esilaadureid, mis on traktoritele paigaldatud kukkuvate esemete eest kaitsva seadmega (FOPS = Falling Objects Protective Structure) — ROPS-turvakaarest ei piisa. Ametiliit juhib tähelepanu, et VSG 3.1 kohaselt on suurte pallide virnastamine ilma kukkuvate esemete eest kaitsvate vahenditeta (kabiin, FOPS või neljapostiline ROPS) keelatud.

HEA TEADA

Esilaadur muudab väiketraktori kasutamise paindlikuks.

Laadurite tõstevõime on kergete traktorite jaoks enamasti liiga suur.

  





Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Fendt 728 Vario: tõuse kabiini ja ole õnnelik?

Fendt 728 Vario: tõuse kabiini ja ole õnnelik?

Pole kahtlustki, et uus 700 Vario kuulub preemiumliigasse –...

Test

Kolmesajahobujõuliste traktorite võrdlus, II osa

Kolmesajahobujõuliste traktorite võrdlus, II osa

Suurte 300-hj traktorite võrdluse teine osa käsitleb seitsme...