Menu




Kultivaator Lemken Karat 10/500 KUA: Juveel praktilises testis

Test 28.06.2024   

Kultivaator Lemken Karat 10/500 KUA: Juveel praktilises testis


Lemken on oma kolmetalalise universaalkultivaatoriga teinud kvaliteedihüppe. Karat 10 asub Karat 9 asemele. Saksa profi sai uut versiooni korralikult proovida.

Lemken pakub mudeliga Karat 10 selles seerias sümmeetrilise piide paigutusega kultivaatorit esimest korda. See tähendab, et kultivaator jookseb traktori jälgedes täpselt, mis pealegi hõlbustab selle kasutamist rajajälgimissüsteemiga. Samuti on parandatud mulla tasandamist ühendavatel sõitudel.

Meie testitud Karat 10/500 KUA töölaius on 4,98 m, see oli kokkuklapitav (K), ülekoormuse eest kaitstud vedru- ja lõikepoldiga (U) ning traktoriga ühendatud pool­rippes (A). Kultivaatori kolmel talal on kokku 16 piid.

Ketas-eeslõikurit saab ka sõidu ajal sisse või välja pöörata.

Kultivaator haagitakse traktoriga kolmpunktühendusega. Lisavarustusena pakutav haardekaalu suurendi oli paigaldatud katsemasina kat. III haakepeale (2550 eurot, kõik hinnad kehtivad Eestis ja on antud käibemaksuta). Olenevalt traktori esiraskusest saab traktori tagasillale üle kanda kuni 1,5 tonni.

Mugav on tahapoole nihutatud pöördepunkt, mis on lõtkuta ja võimaldab pöörata üle 90° nurga. Veotiisli variante on kolm: lühike, keskmine ja pikk. Ketas-eelharijaga masinatele paigaldatakse 3,20 m laiuste traktorite jaoks keskmine tiisel. Pikk tiisel on mõeldud kuni 4,80 m laiustele traktoritele.

See, et masina parkimiseks peate eemaldama ülemise tõmmitsa sõrme, on ebamugav.

Haakimine saab parem olla

Katsetatud konfiguratsioonis oli Karat 9,78 m pikk. Ilma ketas-eelharijata saab kultivaator olla umbes 1 m lühem. Haakepea kinnitamine ja eemaldamine pole kuigi mugav: et see eemaldamisel alla ei kukuks, on toestamiseks vaja ülemise tõmmitsa sõrme. Välja saab sõrme mugavalt tõmmata ainult paremale, kuna (üldiselt hästi õnnestunud voolikuhoidik jääb vasakul ette. Väiksemad juhid peavad siin ümber kultivaatori käima.

Isegi kui selle kolmepunktilahenduse eelised on arusaadavad (madalam koormus pöördeteljele, väiksem hooldusvajadus, kaldliigutuste lahtisidumine, haardekaalu suurendi optimaalne asend), peaks Lemken siin parandusi tegema.

Kultivaator suutis muuhulgas madalal kõrrekoorimisel muljet avaldada lisavarustusena pakutavate Delta-Cut-käppadega. Töösügavusel umbes 4–5 cm lõikavad need läbi kogu mullapinna.

Hüdraulikaliitmikud pole optimaalsed

Neli kahesuunalist hüdroväljavõtet lõikeketastega eeltööriista (lisavarustus), tõstemehhanismi, kokkuklappimise ja töösügavuse reguleerimise jaoks saab ühendada tüüpilisel viisil. Siiski on üpris raske näha, milline liitmik on pluss ja milline miinus – on paremaid viise. Ka võiks värvikoodiga liitmike haarduvus olla parem. Kuid igatahes on olemas kleebis, mis selgitab liitmike värvi ja funktsioone.

Meile aga meeldisid väga koos pakkerulliga 7660 kg kaaluva Karat 10 suruõhuliitmikud. Massiivne voolikuhoidik täidab samuti igati oma ülesannet.

KUA-varustusvariandis on vannased ülekoormuse vastu kindlustatud vedrude ja lõikepoltidega.

Esmakordselt kettad ees

Esimese rea tööriistadena paigaldab Lemken (lisavarustusena 5200 euro eest) 17 sakilist kumerketast, mille läbimõõt on 52 cm ja mis on paigutatud sõidusuunaga veidi viltu. Sellega saab tükeldada taimejääke, et vältida ummistusi. Paremal, vasakul ja keskel on tasased kettad läbimõõduga 50 cm.

Kõik kettad on eraldi kinnitatud lehtvedrudele ja neid saab hõlpsasti kabiinist hüdrauliliselt reguleerida, kasutades laseriga lõigatud ja hästi paigutatud skaalat – suurepärane!

Kuid me ei saa kinnitada, et ketastel oleks meie töötingimustes olnud suur mõju – ei teravilja-kõrrepõllul hekseldatud põhuga või ilma, teraviljamaisis ega kesakünnil.

Samuti ei märganud me maapinna eellõikamise tõttu väiksemat kütusekulu. Me ei suutnud ka visuaalselt tuvastada erinevusi mullakihi segamistulemustes, kuid see võib ilmneda kehvemates saagikoristuse tingimustes või lamandunud teravilja puhul.

Nii käppade mitmekesisus kui ka väga hea kiirvahetussüsteem muudavad kultivaatori väga universaalselt kasutatavaks. Kõik käpad saab vahetada vähem kui 15 minutiga.

Piide väli

Lemken on 100-mm küljega nelikanttorudest valmistatud piidetalad paigutanud üksteise taha 100 cm kaugusele. Esimesel kahel talal on ruumi neljale ja kolmandale kuuele piile. Piide sümmeetria saavutamiseks on teise piiderea ees ja taga kaks piid paigutatud veidi nihkesse.

Selle tulemusena on piide otsad üldiselt üksteisest 1,05 m kaugusel, vaid masina keskel väheneb vahe 80 cm-ni. Koos raami 80-sentimeetrise kõrgusega tähendab see, et kultivaator ei ummistunud meie töö ajal kordagi – suurepärane! Vaid raami pikisuunas paigutatud topelt-T-profiilides näeme teatud täiustuspotentsiaali, kuna muld jääb paratamatult sinna külge.

Kultivaatori 2,2 x 7 cm paksused vannased on hästi tuntud – ja ülekoormuse eest kaitstud kahe võimsa vedruga. Need käivituvad, kui surve käpale ületab umbes 620 kg. Vedru survejõud tõuseb siis kuni 750 kg-ni. Lisaks on piid kaitstud lõikepoltidega, mida samas kasutatakse ka nurga reguleerimiseks.

Laserlõigatud skaalad on hästi nähtavad. Põhiversioonis on ainult üks osuti.

Suur käppade valik

Käpad on 6, 8 või 12 cm laiused (K6, K8, K12), soovi korral ka 33 cm laiuste tiibadega (KF 33). Madalaks mullaharimiseks on mõeldud 37 cm laiused Delta-Cut käpad (KG 37). Käpad KG ja K6 on saadaval kõvasulamkattega või ilma, K8 ja K12 soomustatuna või kõvasulamkattega.

Vannased on põhivarustuses varustatud kiirvahetussüsteemiga. Kultivaatoril asuva võtme abil saab käppasid ilma lisatööriistadeta vahetada. Ka ei pea käppade vahetamiseks mingeid muid kruvisid käepärast olema – väga praktiline. Kõik käpad saab üks inimene vahetada vähem kui 15 minutiga.

Delta-Cut-käppadega töötasime umbes 4–5 cm sügavuselt kogu maapinna ulatuses, mille tulemus meile väga meeldis. Sama head tööd tegid 8 cm laiused tiibadega ja ilma tiibadeta käpad. Tiibkäppadega ei tohiks töötada sügavamal kui 10 cm. Tiibadeta käppade töösügavus lõpeb umbes 28 cm juures. Meie rasketel katsemuldadel meeldisid meile süvaharimiseks kõige paremini 6 cm laiused käpad.

Laotusketaste sügavust tuleb mõlemal küljel kahes kohas reguleerida.

Madalal harimisel (kuni umbes 10 cm) saime hakkama umbes 240 hobujõuga. Sügavharimisel jättis veidi alla 5 m töölaiusega Karat raskel savimullal (kiirusel kuni 7 km/h) hätta isegi 390-hj traktori. Pealegi rakendus alatasa ülekoormuskaitse.

Segamisefekti säilitamiseks oleksime sellistes äärmuslikes tingimustes eelistanud suuremat traktorit. Kultivaatorile on aga lubatud ainult kuni 350 hj. Diislikütuse kulu kõikus oodatult 5 ja 20 l/ha vahel olenevalt kasutusalast ja pinnase tüübist.

Ääreketta pööramine on mugavalt klappimisprotsessi integreeritud.

Hea tasandus

Kolmanda tala külgedele saab paigutada külgplaadid (1470 eurot). Neid saab sujuvalt sisse ja välja lükata ning nende nurka kuueastmeliselt reguleerida. Tööpilt ei jäta midagi soovida.

Piide taga kasutab Lemken mullapinna tasandamiseks 52 cm läbimõõduga tasanduskettaid. Siin töötavad spetsiaalsed kaheksa kaheharulise, veidi painutatud kodaraga kettad. Seetõttu püsivad  kettad kõikides tingimustes puhtad ega keri endile taimset materjali – suurepärane!

Katsetatud masina servakettad pöörati kultivaatori klappimise käigus automaatselt sisse ja välja, mis on väga mugav. Klappimiskinemaatikat juhitakse hästi kaitstud, raami sisse integreeritud hüdrosilindri abil. Kirsiks tordil oleks ühe poole ülespööramise võimalus, näiteks põlluservades.

Pooltekaupa keskreguleerimine

Tasandusketaste töösügavust reguleeritakse masina kahel poolel tsentraalselt – vähemalt peaaegu. Kummalgi poolel tuleb avada kaks splinti ja tõmbama välja sõrmed. Seejärel saab kaasasoleva võtmega nr. 24 töösügavust väga täpselt reguleerida. Veelgi mugavam oleks muidugi ainult üks reguleerimispunkt külje kohta. Ääreketaste taset reguleeritakse augurastri abil. Sõrmede fikseerimisel tuleb jälgida, et need oleks õiges suunas sisestatud – vastasel juhul jäävad splindid kokkuklappimisel ette. Alternatiivina on servatööriistadena saadaval külgplaadid ja tasanduspiid.

Kettad on riputatud kandurile põhiraami ja rulli vahele. Kuna see kandur on kergelt kumer, ei muutu tasandusketaste töösügavus paralleelselt piide töösügavusega.

Libisti hoidikud ei tohiks paigast nihkuda.

Pakkerull ja veermik

Rulliks kasutasime peamiselt profiil-pakkerulli (PPW, 13 000 eurot). Selle viiemeetrisele töölaiusele jaotunud 1620 kg avaldas meile rasketes oludes absoluutselt head muljet, jättes suurepärase tööpildi – nii raskel savipinnal kui ka veidi kergematel liivsavimuldadel.

Tegemist on topeltrulliga. Esimene osa tihendab pinnast sügavalt, teise W-profiil tagab ühtlase kobestamise. Nagu kõik Lemkeni topeltrullid, on ka PPW rippes ja kohandub seetõttu optimaalselt maapinna kontuuriga.

Lühiajaliselt paigaldasime ka trapets-pakkerulli (10 500 eurot). See kaalub vaid 1100 kg ja sobib meie arvates rohkem madalaks mullatöötluseks. Rullide vahetamine on tehtav, kuid mitte igapäevaselt.

Veermikust: õhkpiduritega ja Nokiani rehvidega 710/35 R 22,5 rattad sobivad poolrippes kultivaatoriga hästi. Eelkõige õrnadel muldadel soovitame alati neid, olgugi standardmõõduga 550/45 R 22,5 võrreldes tarvis 2000 eurot lisa maksta. Karat kulgeb nii põlluotsapöördel kui teedel väga mõnusalt traktori järel.

Pakkeri topelt-profiilrull avaldas meile hilisemal kasutamisel tõeliselt head muljet.

Kaks tugiratast

Piidevälja töösügavuse reguleerimine toimub kummalgi küljel asuva tugiratta ning taga asuva pakkerulli koostöös. Rattad mõõduga 11,5/80-15,3 on ruumisäästvalt paigutatud esimese piide rea kõrgusele, nii et veerevad töölaiuse sees, mitte kõrval. Sügavust reguleeritakse hüdrauliliselt, seadistusväärtust näitab laserlõigatud skaala.

Lemken peaks optimeerima üherealist libistit, mis meil töötas lihtsa trapets-pakke­rulli taga. Transpordisõitude ajal nihkusid selle hoidikud alatasa paigast, ülevaatamist nõuab ka nurga hästi mõeldud, kuid halvasti teostatud reguleerimine.

Kaasas on eraldi piikaitse transpordisõitudeks. Mõnusam oleks raami integreeritud lahendus.

Veel üht-teist:

  • 29-cm kliirensiga on kultivaatori transpordikõrgus 3,19 m, transpordilaius vaid 2,94 m.
  • Transpordisõitude kindlustamiseks tuleb masina taga sulgeda kuulkraan. Lemkeni sõnul on positsioneerimine tingitud ohutus­nõuetest.
  • Mutrivõti nr. 24 ja käppade kiirvahetusvõti on paigutatud kõrgele masina paremale küljele. Ees vasakul oleks parem koht.
  • Transpordisõitudel kasutatav piide kaitsepõll peaks olema mugavam.
  • Sügavusskaala osuti tuli mõnikord lahti.
  • Kokkupandud parkimiseks on masina tagaosas parkimistoed. Ees on tugijalg hästi tiislisse integreeritud.
  • Kokku on kultivaatoril 25 määrimiskohta.
  • Värvikvaliteet ja voolikute paigutus on head.
  • Masina põhiversioon ilma vedru-ülekoormuskaitseta (KA) maksab 29 750 eurot. Vedrupakettidega KUA hind algab 37 500 eurost. Lisavõimalustega nagu profiil-pakker­rull, tasanduskettad, suured rehvid, õhkpidurid, haardekaalu suurendi, kaks käpakomplekti, ketas-eeltööriist ja hüdrauliliselt pööratavad servakettad, kerkib hind umbes 65 000–70 000 euroni.

Kokkuvõte

Mudeliga Karat 10 on Lemken loonud väga soliidse masina. Töötulemus veenis meid täielikult. Käppade vahetamise süsteem on suurepärane, nagu ka töösügavuse juhtimine. Meid häirisid sellised asjad nagu ebamugav traktori külge haakimine või tasandusketaste mõnevõrra õnnetu reguleerimine. Kui Lemken neid asju kohandab, on kultivaatoril potentsiaali oma tugevaid külgi täielikult ära kasutada.

HEA TEADA

  • Töökogemus valdavalt rasketel muldadel oli veenev.
  • Peale pisiasjade pole meil piide väljale midagi ette heita.
  • Sellised detailid nagu libisti hoidikud või tasandusketaste sügavuse reguleerimine pakuvad endiselt optimeerimispotentsiaali.

 





gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Giant G2200 HD ja G2200E | Elekter või kütus?

Giant G2200 HD ja G2200E | Elekter või kütus?

Elektrifitseerimine ei edene ainult autotööstuses, vaid aku...

Test

Lühirandaal Horsch Joker 6 RT: jokker varrukas

Lühirandaal Horsch Joker 6 RT: jokker varrukas

Üks jokker varrukas pole kunagi halb. Randaaliga Joker RT on...

Test

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Esimeses osas tõime teieni rataslaadurite mõõdetavad andmed....