Algusest lõpuni uuesti konstrueeritud Ideali juures ei üllatanud Agco mitte üksnes musta värviga.
Möödunud suvel katsetas profi mudelit Ideal 9T.
Võimalike vaidluste koheseks lõpetamiseks olgu öeldud, et Agco müüb Ideali nii Fendti kui Massey Fergusoni kaubamärkide all. Seetõttu jääme siin nime Agco Ideal juurde.
Ideal on moodulsüsteem, mille raames praegu saadaval neli mudelit. Kui Ideal 7 on varustatud ühe rootoriga, siis suurematel masinatel on topeltrootor ning need erinevad mootori võimsuse ning sõelumis- ja eralduspindade suuruse poolest. Proovisime mudelit Ideal 9T, kus T märgib roomikutega versiooni Trak Ride.
Heedri valik pole kerge
Meie praktilise testi käigus koristas lisaks 35-jalase konveierheedriga Geringhoff Truflex varustatud Ideal 9T-le saaki ka teine Ideal – 8T, mis kasutas 10,70 m laiust Powerflow-heedrit. Heedrite kohta saate rohkem teada lähemas tulevikus. Siin ütleme ainult niipalju: transpordihaagis TAM Leguan 35 saab oma neljarattapiduri, tagasilla täiendava roolimise ja praktiliste transpordilukkudega ainult häid hindeid.
Häid hindeid saame anda ka heedri kinnitamise-eemaldamise eest. Tänu V-kujulistele juhikutele ja kombineeritud hüdraulilisele-elektrilisele ühendusmehhanismile käib see kiiresti. Kahjuks polnud ettevõtte kombainil Agco reklaamitud süsteemi „AutoDock“ kardaanvõllide, elektrikaablite ja hüdrovoolikute automaatseks ühendamiseks. Seda ligi 12 000 eurot maksvat lisavarustust oleksime meelsasti soovinud praktikas proovida.
Koos etteandetrumliga
Kaldkonveieril on neli ketti, mille ees on kinnine rull ja standardne mehaaniline lõikenurga reguleerimine (+/-6°), mida saab vaid 1470 täiendavat eurot makstes ka hüdrauliliselt juhtida. Meile meeldis väga ka hüdrauliline reverseerimisseade, kuigi õnneks pidime seda vähe kasutama: sellega saab niidetud materjali kontrollitult tagasi tõmmata ja RotorFeederisse sööta. See 60 cm läbimõõduga, masinaga risti paiknev trummel laiusega 1,40 m järgneb (kergesti tühjendatavale) kivikogurile ja toidab altpoolt mõlemat pikisuunalist rootorit.
Etteandetrumli ummistumise korral hoiab ajami suuremad kahjustused ära lõikepolt. Meie töö käigus läks see ka katki, kuid midagi urgitseda polnud tarvis – uus polt sisse ja töö võis jätkuda. Muide, etteandetrummel pöörleb 70 protsendiga rootori kiirusest ja seda ka reguleeritakse rootoritega proportsionaalselt.
Reverseeritavad rootorid
Rootorite mõõtmed on muljetavaldavad: pikkus 4,84 m ja läbimõõt 60. Ideal 9 põhivarustuses on ka kaheastmeline käsitsi ümberlülitatav ajam, mis võimaldab kiirustevahemikku 280–1160 p/min. Ja siingi on tootja mõelnud hüdraulilisele tagurdamisele, mida meil testi jooksul küll polnudki vaja. Vastupidi: on muljetavaldav, kui palju materjali mahub läbi vaid 1,40 m laiuse peksukanali. Kuid peagi jõuame selleni...
Rootorid on jagatud neljaks alaks. RotorFeederi kohal oleva 50 cm pikkusele etteandealale järgneb 120 cm pikkune 2 x 4 haamriga peksuala. Sellele omakorda järgneb 2,46 m pikkune eraldus- ja 62 cm pikkune väljaviskeala. Siin on rootorid varustatud spiraalselt paigutatud, 14 cm kõrguste ja tahapoole kallutatud sõrmedega.
Korvide vahekaugust reguleeritakse hüdrauliliselt, lämmastikamortisaatorid siluvad ebaühtlast viljavoolu ja tagavad ka avariiavamise. Süsteem töötas kasutamisel suurepäraselt. Juhtidele avaldas muljet masina sujuv töö.
Suured sõelapinnad…
Oma kaldekompenseerimissüsteemile on Agco andnud nime IdealBalance. See pole tegelikult aga midagi muud kui spetsiaalse kujuga tagasivoolulaud: rootorite peksuala all koguneb vili nõgusa ettevalmistuslaua keskmisele kahele kolmandikule. Seevastu materjal selle taga olevast eraldusalast juhitakse kumera tagastuslaua kaudu sõelte vasakusse ja paremasse äärde.
Nii et kui teil ka tegelikult on tegemist kallakutega, võime kindlasti soovitada lisavarustusena pakutavat veermiku nivooregulaatorit Para-Level. See maksab küll 12 350 täiendavat eurot, kuid suudab kombaini teljeportaalide abil loodi ajada kuni 14% kallakul. Ja tänu kitsale ehitusele suudab Ideal 9 seda teha isegi ratastega 800/70 R 38, millega kombaini laius jääb alla 3,50 m.
...kõrgeks jõudluseks
Idealil on tagastuse jaoks oma järelpeksuseade enne materjali tagastamist transpordilauale. Seal on andurid tagastuse koguse ja ka terade osakaalu jaoks. Kahjuks nende andmeid terminalis ei kuvata, vaid kasutatakse ainult sisemiselt automaatse seadistuse IdealHarvest jaoks. Nii nagu sujuva tööga, veenis Ideal 9 ka jõudlusega. Nisusordi Pionier massiivses taimikus (terade ja kõrre suhe 1:1,27!) teraviljasaagiga ligi 9 t/ha suutsime saavutada terade läbilaskevõimet kuni 60 t/h kaoga alla 1% (tera niiskus 16,6%; põhu niiskus 18,5%). Terade ja põhu suhet arvestades räägime kogutootlikkusest ligi 140 t/h!
Meile avaldas sama vägevat muljet ka terade kvaliteet: ainult 0,1% purustatud terasid ja 0,2% lisandeid räägivad enda eest. Ilmselgelt kohtleb Ideal ka põhku sama õrnalt. Pika põhu osakaal oli endiselt suur. Kõrget peksujõudlust kinnitavad ka DLG katsekeskuses 2020. aastal tehtud mõõtmised. Siin jõudis Ideal 9T teravilja läbilaskevõimes lausa 90 t/h piiri lähedale (kaoga 1%). See toimus aga palju lihtsamates peksutingimustes, kus oli palju vähem põhku, mis pealegi oli täielikult küpsenud.
Punkris 13 tonni nisu
Suur terade läbilaskevõime nõuab ka suurt terapunkrit. Agco annab selle mahuks 17,1 m³. Meie mõõdetud mahukaalu 76 kg/hl juures räägime seega 13 tonnist nisust. Punkri tühjendusajaks aga mõõtsime 80 sekundit, mis annab tühjenduskiiruseks päratu 214 l/s – suurepärane!
Ainulaadne omadus on ka reguleeritav tühjenduskiirus. Selleks seatakse punkris asuvate põikkonveieri tigude kohal olevaid katteid viies astmes. Kui tühjendamine peatub, suletakse alati ka need katted, et, järgneva tühjendamise algust hõlbustada.
Meie arvates oli veel puudu tühjendustoru pööratav tila. Lisaks peaks laadimiskõrgus olema suurem kui mõõdetud 4,40 meetrit. Samuti ei olnud me rahul ka 9,20 m pikkuse tühjendustoruga: alati tuleb ühe rattaga üle järgmise vaalu sõita. Ka 10,60-meetrine versioon pole lõplik lahendus. Vähemalt nii suure massiga viljas on vaevalt võimalik vaalu keskelt üle sõita, ilma et põhk üles liiguks. Agco on samuti kõiki neid probleeme mõistnud ning kavatseb tulevikus pakkuda alternatiivseid tühjendustoru pikkusi, suuremat laadimiskõrgust ja pööratavat tila.
Peen hekseldus, peen jaotus
Vaaludega pole probleemi, kui aktiveerida hekseldi (umbes 2000 täiendava euro eest saab seda teha kabiinist). Praegu põhivarustusena pakutaval hekseldil ShortCut on 112 nuga kaheksas reas, 55 vastunuga ja töökiirus 3600 pööret minutis. Lisaks saab lisatasu eest tellida hüdrauliliselt juhitavad laoturid. Varasema probleemi, et hekseldi laotas masina keskele liiga vähe põhku, lahendas Agco enne saagikoristust üleminekuga süsteemile ActiveSpread SwingFlow. Meile meeldis ka võimalus puhuda aganad sõeltelt vaalu, külgedele või hekseldisse.
MANi mootor võimsusega 647 hj
Isegi kui Agco väidab aktiivse põhujaotuse jaoks madala võimsusvajaduse, ei liigu ilma võimsuseta midagi isegi Ideal-juhtudel. Niisiis töötab terapunkri taga MAN-i kuuesilindriline mootor töömahuga 15,2 liitrit. See vastab heitgaasinormile V (SCR- ja DOC-katalüsaatorite, kübemefiltri DPF ja heitgaaside tagastussüsteemiga EGR) ning annab nimivõimsuseks 564 hj või koos võimsustõstega 624 hj punkritühjenduse ajal. Kui mootori pöörded langevad 1750-ni minutis, annab jõuallikas Agco sõnul 647 hj – sellega saime hästi hakkama!
Kütus tuleb üsna paraja suurusega 1250-liitrisest paagist, mille asemel on saadaval isegi 1500-liitrine. Kui kasutate – nagu meie – ainult 15–18 l/ha kütust, piisab sellest tankimispeatusteta kuni 100 hektarile. Igapäevane hooldus on samuti vaevalt mainimist väärt: tänu reverseeritavale ventilaatorile ei tule radiaatorit peaaegu üldse puhastada ning lõpuks, on tänu mootori kohal asuvale tohutule jaotuskastile on ajamis ainult üks kett, 13 kiilrihma. ja vaid kuus niplit, mida tuleb määrida iga 50 töötunni järel.
Hiidroomikud
Veermiku roomikud avaldavad muljet oma 2-meetrise kõrguse ja peaaegu 2-meetrise pikkusega. Koos tagaratastega mõõdus 620/70 R 26 annavad 76,5 cm laiused lindid ligi 3 m² suuruse toetuspinna! Seda läheb ka tõesti tarvis — kaalus ju Ideal 9T testikonfiguratsioonis koos heedriga üle 27,5 tonni. Kui ka punker on täis, siis ületatakse isegi 40 tonni piir.
Loomulikult on vaja ka võimsat hüdrostaati, mis esimesel käigul (maksimaalselt kuni 15 km/h) ka kunagi alt ei vea. Kahjuks on teisel ehk maanteesõidukäigul teisiti: 40 km/h ja autotüüpi kiirusehoidik on suurepärased, kuid tõeliselt järskudel teelõikudel tuleb tegelikult käik alla vahetada (mida Agco tahab küll versiooniga Hillside tulevikus välistada).
Plusspunktid seevastu tulevad hästidoseeritava sõidukangi eest: masin on alati kontrolli all.
Elektritrepiga kabiin
Ideali juhtimiskeskusesse viib elektriliselt kallutatav ja kokkupandav trepp. Mis puudutab mugavust ja ruumikust, siis siin on vähe kurta ning töö ajal on ka suurim müratase 77 dB(A) igati vastuvõetav.
Kriitikat saab kesine telefoni vabakäesüsteem (ehkki kogu helisüsteem maksab üle 1000 euro lisa!), kuid Agco kavatseb seda peagi muuta. Ja kuigi kokku 20 töötulest vaid kaheksa on LED-id, on valgustusega kõik korras – seda enam, et paneelide all on ka hooldusvalgustid.
Mis puudutab juhtimiskäetuge, siis ei saa seost Fendt Variocenteriga kuidagi eitada. Head on nii 10,4-tolline puuteekraan kui ka otsepääsunupud paljudele seadistustele, nagu rootori ja tuuliku kiirused, korvide vahe või sõelaavad. Kuna Agcol pole aga süsteemi põlluserva (optiliseks) tuvastamiseks, on GPS-süsteem tegelikult möödapääsmatu. Ideal pakub seda põhivarustuses, isegi koos kontuurisegmentidega töötamise ja automaatse osalaiuste ümberlülitamise võimalusega.
IdealDrive ja IdealHarvest
Muide, Ideal 9T pöördediameetriks mõõtsime täpselt 20 meetrit. See pole kindlasti rekord, kuid üle 10-meetrise niidulaiuse puhul igati rahuldav. Lisavarustusena pakutakse kõigile roomikutega Idealidele ka juhtkangiga roolimist IdealDrive. Sellega kaasneva parema väljavaate saamiseks tuleb aga tasuda täiendavad 9740 eurot. Põhivarustuses seevastu on esimene samm kombaini töökiiruse automaatse juhtimise suunas – HarvestPlus, mida juhitakse kaldkonveieril asuva viljakihi paksuse, kadude ja tagasivoolu hulga järgi.
IdealHarvest astub sammu edasi: lisaks teravilja niiskuse ja koristatud koguse anduritele ning teravilja kvaliteedi määramise kaamerale on olemas ka põrutusandurid, mis on jaotatud üle kogu peksu- ja eraldusala. Need suudavad kabiinis paikneval omaette tahvelarvutil üksikasjalikult visualiseerida nii kogu viljamassi voolu kui ka terade osakaalu.
Kui selle eest maksta ligi 10 000 eurot lisa, pakub kombain praegu küll vaid tuuliku kiiruse automaatset reguleerimist. Järgmiseks hooajaks soovib Agco aga valmis saada masina täisautomaatse seadistuse vastavalt intuitiivsetele spetsifikatsioonidele „nõuete kolmnurgas“ (nt vähem purustatud teri, vähem lisandeid või vähem kadusid).
Veel üht-teist lühidalt
• Kui peksumehhanismi käivitumisel on kivipüüduri klapp endiselt lahti, annab andur häiresignaali – suurepärane.
• Testi alguses ei saanud enam reverseerida, vahetati jaguriplokk. Lisaks muudeti tehase ümberehituse käigus sõelakasti tihendit.
• Telemeetria traadita andmeedastuseks on esimesed viis aastat tasuta. Seejärel tuleb tasuda 199 eurot aastas.
Üle 450 000 euro
Hinnakirja järgi maksab Ideal 9 põhiversioonis ilma heedrita 450 000 eurot (kõik hinnad kehtivad Eestis ja on antud käibemaksuta). Roomikutega kombaini eest küsitakse 54 870 eurot rohkem. Sellele lisanduvad tippkiirus 40 km/h (5200 eurot) nelikvedu (22 340 eurot), leed-töötuled (3800 eurot) ning mugavusiste (2680 eurot).
Kuid tuleks võtta ligi ka IdealHarvesti ekraan (9640 eurot), kabiinist ümberlülitatav hekseldi ShortCut (2050 eurot) ja aktiiv-põhupuistur (9390 eurot). Koos 10,70 m laiuse konveierheedriga Geringhoff Truflex 35 (96 470 eurot) ning kaheteljelise 40 km/h-tüübikinnitusega ja pöörava tagasillaga transpordihaagisega (21 540 eurot) läheb kombain kokku maksma 810 160 eurot.
Kokkuvõte
Ideali näol on Agco välja töötanud täiesti uue suurkombaini, mis ei torka silma üksnes muljetavaldavate tehniliste andmetega. Kahe rootoriga viljapeksuseadme jõudlus ja vilja kvaliteet on samuti hea kuni väga hea. Sama kehtib ka punkri mahu ja tühjendusvõimsuse kohta. On ka praktilisi detaile – alates reguleeritavast tühjendusvõimsusest kuni elektriliselt kokkukäiva redelini. Juhid on vaimustatud ka kombaini mugavusest ja sujuvast tööst.
Kuid mõned asjad nagu hüdrostaadi veovõime teedel, laadimiskõrgus või sellisedki detailid nagu telefoni vabakäesüsteem ei olnud veenvad. Kõik need on siiski punktid, mis Agco sõnul on juba puuduste nimekirjas ja tulevaks hooajaks kõrvaldatakse. Kriitika sõelakasti lekete või peenestatud põhu ebaühtlase jaotumise kohta on juba arvesse võetud.
Kui ka automaatseadistus lähitulevikus korralikult tööle hakkab, saab „must jõud“ kindlasti suurte kombainide esiliigas mängida. Testimasin koos Geringhoffi konveierheedriga kuulub oma enam kui 810 000-eurose hinnaga sinna juba praegu.
HEA TEADA
Ideali pakuvad Fendt ja Massey Ferguson ratastega masinana, veermiku nivooregulaatoriga või roomikutega.
17,1 kuupmeetrise mahuga
terapunker ja eelkõige tühjenduskiirus üle 210 l/s on suurepärased. Vaid 4,40-meetrine tühjenduskõrgus ja napp tühjendusulatus vajavad veel parandamist.
Jõudlus ja terade kvaliteet ei jäta midagi soovida ning juhi tööd lihtsustavat automaatset seadistust laiendatakse veelgi.
Vaata ka profi videot!