Deutz-Fahri uus 287-hobujõulise tippvõimsuse ja astmevaba jõuülekandega 8280 TTV näitas end traktoritestis ainult heast küljest. Kas tegu on Vario tõsise rivaaliga?
Mudeli 8280 TTV esitlusega 2020. aasta sügisel täitis Deutz-Fahr oma tootevalikus seeriate 7 ja 9 vahele jäänud lünga. Sealjuures sarnaneb 2,92-meetrise telgede vahega 8280 TTV üsna täpselt mudeliga 7250 TTV – kui jõuülekanne välja arvata. Kuid suurema võimsuse saamiseks (maksimaalselt 211 kW/287 hj võrreldes 7250 TTV 181 kW/247 hobujõuga) töötab uue traktori mootorikatte all Deutzi kuuesilindrilise TCD 6.1 L06 asemel samuti kuuesilindriline TTCD 6.1 L06.
Teine T-täht märgib siinjuures 8280 TTV teist turbolaadurit. Peale selle töötab kütuse ühisanum-sissepritsesüsteem 1600 baari asemel 2000-baarisel rõhul ning alumiiniumkolbide asemel kasutatakse vastupidavamaid terasest kolbe.
Veel üks uue traktori iseärasus on teine jahutusradiaator. Sellega jahutatakse (käigukasti ja hüdrosüsteemi õlide kõrval) esimesest ülelaadimisastmest tulevat õhku, kuna teise (kuni 3,8 bar ülelaadimisrõhku andva) turbolaaduri järel paikneb tavapärane õhk-õhk-jahuti. Mõlema turbolaaduri juures loobuti teadlikult muutuvast geomeetriast, et ühest võimalikust rikkeallikast lahti saada.
Kõrge võimsus...
Loomulikult olime huvitatud, kuidas testikandidaat mõõteseadmel käitub ning lasime DLG testikeskusel traktori võimsust mõõta. Jõuvõtuvõllile jõudis nimipööretel (2100 p/min) tubli 193,5 kW. See selgitab ka, miks tippvõimsus 1700 pöördel ületab nimivõimsust tehnilistes andmetes toodud 14 kW asemel vaid 5 kW võrra – siin on kõik korras.
Suurim pöördemoment 1169 Nm, pöördemomendi tõus ligi 33% ning paigaltvõtumoment 121% iseloomustavad samuti mootori (väga) häid omadusi. Pealegi on kogu võimsus alati saadaval, sest võimsustõstet (boost) ei ole.
...ja madal kütusekulu
Ja nüüd kerkib kütusekulu küsimus. Nagu ühelt Deutzi mootorilt oodata võibki, näitab testitraktor kütuse erikuluga 241 g/kWh nimipööretel ning 228 g/kWh tippvõimsusel siingi häid tulemusi. Pealegi on ka AdBlue kulu meeldivalt madal – alla 9 g/kWh.
Madalat kütusekulu kinnitavad praktikalähedased Powermix-mõõtmised. Kui 8280 TTV kulutab rasketel veotöödel (adra või kultivaatoriga) kõigi senitestitud traktorite keskmisest 2% vähem diislikütust, jääb tema kulu keskmiste raskustega töödel sõnnikulaoturi või pallipressiga koguni 10% senimõõdetud traktorite keskmisest allapoole — väga hea!
Ja kokkuvõttes saavutab 8280 TTV Powermix-kulu koguväärtuse 261 g/kWh, mis on kõigi traktorite keskmisest tubli 6% madalam.
Aga transporditöödel? Sõidetagu 40, 50 või 60 km/h — sõidumugavus on alati veenev. Tänu mootori pöörete langetamisele kõigil kolmel kiirusel (vastavalt 1230, 1550 ja 1830 p/min) jäi siingi kütusekulu alati keskmisest madalamaks.
Uus astmevaba jõuülekanne
Mootori järel jõuame 8280 TTV jõuülekandeni. Kui 9. seeria kasutab firma ZF käigukasti Terramatic TMT 32, leiame nii 7. seerias kui uues 8280 TTV-s mudeli „SDF T7780“. Ja kuigi Deutz-Fahr sellest eriti ei räägi, on avalik saladus, et selle jõuülekande tähtsamad komponendid tarnib Paderborni firma CIT (Claas Industrietechnik) ning käigukast monteeritakse SDF (Same Deutz-Fahri) tagasillaga kokku SDF tehases Lauingenis.
Niisiis on nüüd vaid kaks (automaatselt vahetuvat) kiirusvahemikku. Lisaks sellele sõidab TTV tagurpidi puht-hüdrostaatiliselt, kusjuures siin peab sobiv ülekanne tagama piisava veojõu. Praktilises kasutuses ei olnud meil igatahes mingeid probleeme, märkasime vaid teistsugust müratausta, eriti edasisõidul.
Veojõust rääkides: suurim veovõimsus 162,3 kW ei ole – eriti jõuvõtuvõlli-mõõtmiste suurepäraste tulemustega võrreldes – mingi rekordiline saavutus. Ning ka kütuse erikulu (siin kasuteguri näitajana) on 270 g/kWh.
Käsitsemise asjus on Deutz-Fahr endale truuks jäänud – tavapärast sõidukangi-režiimi ei ole ikka veel. Samuti pole segiläbi kasutatavad fikseeruv reeversikang vasakul ja sõidusuuna vahetamise lüliti paremal – siin näitavad teised tootjad, kuidas paremini saab!
Samuti ei saa „üle sõita“ kangiga juhitavatest tempomaatidest ilma kiiruse salvestatud väärtust muutmata. Uus on aga võimalus käsigaasihoova toime muutmiseks, nii et seda ei pea kasutama üksnes koos jõuvõtuvõlliga nagu „ehtsat“ käsigaasi.
Jõuvõtuvõllist rääkides: kolme pöörlemiskiiruse (540E/1000/1000E) ümberlülitil on nüüd ka neutraalasend. Kuid fikseeruv lüliti takistab põlluotsapöörde haldusse erinevate pöörlemiskiiruste programmeerimist (näiteks läga täitmisel/väljutamisel). Tugeva plussi saab see-eest eesmine jõuvõtuvõll, millel saab vahetada pöörlemiskiirusi 1000 ja 1000E.
Ohtralt nii õli kui tõstejõudu
Selles alamteemas anname esimese plussi käigukasti ja hüdrosüsteemi lahutatud õlisüsteemide eest (ja tubli 90 liitri hüdrosüsteemist ammutatava õli eest). Põhivarustuses kasutab 8280 TTV aksiaalkolbpumpa tootlikkusega 120 l/min, lisatasu eest saab aga tellida isegi 210 l/min andva pumba. Viimasega mõõtis DLG hüdrosüsteemi tootlikkuseks 226 l/min ja hüdrauliliseks võimsuseks 62,8 kW – tipptase!
Ainult häid sõnu saab öelda ka „kollase“ ja „punase“ väljavõtte läbilaskevõimete – 152 l/min – ning väljavõtete tähistuse kohta, rääkimata väljavõtete ja juhtkangide vastavusse seadmise võimalustest. Küll ei suutnud me taibata, miks (kuni 10) väljavõtet traktori ahtris on paremal „teisipidi“ paigutatud kui vasakul. Samuti võiksid selle klassi traktoril rõhutasanduskangid liitmike juures olla iseenesestmõistetavad.
Tagumise rippsüsteemi läbiv tõstejõud 7200 daN on – nagu ka kuni 4800 daN eesmisel – enam kui piisav.
Meile meeldisid ka külgtõmmitsad, mida tuleb alumise haakeseadme kasutamisel lihtsalt korra pöörata ning mis jäävad täielikult koormatavaiks. Hüdraulilised külgstabilisaatorid (tõsi, lisatasu eest) sobisid samuti väga hästi pildile. Ainult rippsüsteemi sügavuse regulaator töötab meie arusaamise kohaselt „valepidi“ ja väiksemate korrektuuride tegemine on ebamugav. Ja haakeseadise näidiku ruuminõudvate diagrammide asemel eelistaksime terminalil suuremaid ikoone ning head ülevaateekraani, kus asuks kõige olulisem info mootori, käigukasti, rippsüsteemi ja hüdrosüsteemi seadete kohta.
(Vana) tuttav kabiin
Kabiini ronimisel jäävad kõigepealt silma nüüd tsingitud trepiastmed, mis on integreeritud 505 liitrit mahutavasse diislikütuse paaki (millele lisandub 35 l AdBlued). Muus osas on 7250 TTV testis nähtuga võrreldes uuendusi vaid detailides.
Nende hulka kuulub peale armatuurlauas asuva uue infokeskuse (sest lõpuks saab 8280 TTV tellida ka ilma suure iMonitorita) ka veidi sissepoole nihutatud pneumaatiline kabiinivedrustus. Nagu juba öeldud, meeldis meile sõidumugavus hästi, pealegi mõõtis DLG müratasemeks kabiinis 75,2 dB(A) — madalama kui 7250 TTV-l. Kahju, et tuulutusdüüsid ikka veel tihedalt ei sulgu ning raadiot tuleb endiselt laest käsitseda. Hea seegi, et telefonikõne vastuvõtmiseks kiirusel 60 km/h piisab vaid pöörd-surunupu liigutamisest.
Hea meelega kordame siin ka sõidu-juhtkangi „MaxCom“ kohta käivat kiitust. Sellelt saab juhtida rippsüsteemi, põlluotsapööret, kaht proportsionaalset hüdroväljavõtet ning tempomaate. Pealegi on juhtkangil — nagu ka käetoel — hea taustavalgustus. Lisandunud on võimalus iMonitori kuva laiendamiseks traadita võrgu kaudu tahvelarvutiga. näiteks ISOBUS-agregaatide jaoks.
Lubatud täismass 16 tonni
Testivarustuses kaalus 8280 TTV 10 565 kg. See tähendab, et lubatud 16-tonnise täismassi (ka 60 km/h juures!) jääb traktori kandevõimeks korralik 5435 kg. Et kogu see mass turvaliselt pidama saada, on esisillale paigaldatud täiendavad ketaspidurid, mis 60 km/h versioonil kuuluvad põhi-, 40 ja 50 km/h korral aga lisavarustusse.
DLG testikeskus mõõtis suurimaks aeglustuseks väga hea 5,2 m/s², kusjuures piduripedaalile rakendatud jõud oli kõigest 35 daN. Ning piduritest rääkides ei saa mainimata jätta haagise pidurite juhtimissüsteemi „Advanced Trailer Brake Management“ (aTBM). Kui traktor avastab, et haagis teda lükkab, seatakse haagise pidurid automaatselt valmisolekusse rõhuga 0,5 bar. Kui traktorist seejärel piduripedaalile vajutab, võrdleb süsteem pedaalile rakendatud jõule vastavat aeglustust tegelikuga. Kui need ei klapi, suurendatakse rõhku pidurisüsteemis automaatselt kuni 2,5 baari võrra (kuid mitte üle 4,5 bar) ning kuvaril näidatakse vastavat hoiatust.
Uus esisild
Uus firma Dana esisild M60HD pakub enamatki kui 6,4-tonnist teljekoormust. Selle rataste pöördenurk võimaldab kõigest 13-meetrist pöördediameetrit (rehvidega 600/70 R 30 ning 2,12-meetrise rööpme korral). Peale selle on esivedrustusel kolm seadet: „Soft“, „Normal“ ja „Auto“. Erinevusi me siin ei märganud; koormamata traktoriga oli ka „Soft“-seade liiga jäik, ballastiga masinal aga töötas vedrustus suurepäraselt. Režiimis „Auto“ lukustatakse vedrustus igal sõidusuuna muutmisel lühikeseks ajaks, et vältida traktori „noogutamist“.
Tuttava ja läbiproovitud, nelikveo ja diferentsiaalilukustuse eest hoolitseva jõuülekande-haldussüsteemi ASM kõrval on nüüd käigus ka täiendav, kaapimise tugevusest sõltuv „Auto“-režiim nelikveo jaoks. Selle tegevust peab Deutz-Fahr aga veel täiustama, et kõrvaldada alatine kiirusevahemike ümberlülitamine.
Jäävad veel hinnad. Põhivarustuses 8280 TTV maksab 270 280 eurot (kõik hinnad kehtivad Saksamaal ja on antud käibemaksuta). Lisanduvad RTK-roolimine (10 390 eurot), iMonitor3 (4110 eurot), piduritega esisild (4680 eurot) ning eesmine rippsüsteem ja jõuvõtuvõll (3550 eurot). Koos veel mõnede „pisiasjadega“ nagu aiste hüdraulilised külgstabilisaatorid (1350 €), leedlaternad (4890 €) jne. tõusebki testitraktori hind 314 160 euroni.
Kokkuvõte
„Deutz-Vario“ korjab plusspunkte nii (jõuvõtuvõllilt mõõdetud) võimsuse kui kütusekulu eest, kuid samuti säärastel aladel nagu tõstevõime, hüdrauliline võimsus jne. Uue astmevaba käigukastiga jääb veovõimsus paraku vaid keskpäraseks. Samuti tuleb parimal juhul keskmiseks hinnata kabiini ruumikust ja mugavust. Ebatihedad tuulutusdüüsid ja liiga väikese nurga all pööratav iste ei sobi kõrgliigasse.
Teisalt on Deutz-Fahr teinud suuri edusamme radade planeerimisel jt. sarnastes teemades. Ning kui osta 8280 TTV ehk isegi ilma iMonitorita, saate säästliku ning hea teelpüsivusega traktori, mille eest küsitakse 314 000 eurot.
HEA TEADA
Topeltturbolaaduriga 8280 TTV on hea võimsusega ja säästlik.
Väga head on ka tõstevõime, hüdraulikavõimsus ja sõidumugavus.
Kabiin seevastu on vananenud — võiks olla avaram ja veel mugavam.
Samuti on käsitsemises punkte, mida Deutz-Fahr tulevikus paremini lahendada saaks.