Tekst Kristjan Sooper
Oma rohkem kui 15tonnise haagiseveo suutlikkusega, 2,5tonnise kandevõime ja 6,7 liitrise diisli pooleteise tuhande njuutonmeetri juures jätab Ram 3500 üllatavalt tsiviliseeritud mulje.
Ram 3500 Heavy Duty on oma baasvarustuses (Tradesman) ennekõike töövahend, kus kallimate pakettide glamuur ära jäetud ning fookusesse tõstetud lihtne käsitsetavus. Kuuekohaline kabiin, mõlemas reas kolm istekohta, on argiselt kujustatud ja korralikult viimistletud, aga ei mingit kulda ega karda. Muide, kolmas istekoht tekib esiritta kesklaeka ülesklappimisel. Mugav seal ei ole, aga sõita saab. Kui üldiselt öelda, siis leidub kabiinis ruumi lahedalt. Kuidas saakski teisiti, kui näiteks tagaistmel sõitjatele jagub jalaruumi üle meetri ja õlaruumi laiub 1,6 meetri ringis.
Kui sageli asendab moodsatel autodel automaatkäigukasti valitsat mingit sorti nupp või nupud, siis Ram 3500 roolisambale kinnitub vana kooli kang, mis sobib selle auto iseloomuga paremini kui ükskõik milline läikiv vidin. Suuri kütte- ja ventilatsiooninuppe keerab ka kindas käega vabalt.
Cumminsi 6,7liitrine kuue silindriga ridamootor arendab 435 hobujõudu ja 1457 njuutonmeetrit. Jah, 1457 njuutonmeetrit! Sest kui auto on konstrueeritud vedama rohkem kui 15tonnist haagist (siinkohal on paslik märkida, et kõik artiklis esitatud numbrid pärinevad tootja tehnilistest andmetest ja võivad riigiti erineda ka seadusandlusest tulenevalt) keerulisteski sõiduoludes, kuluvad need musklid kahtlemata ära. Muide, proovisõiduauto oli varustatud haakesadulaga, suurema paadi- või hobusehaagise või poolhaagisena ehitatud autosuvila vedamiseks igati asjakohane.
Ehkki numbritest võib mõni järeldada, et Ram 3500 sarnaneb dünaamikalt sportautoga, siis tegelikult mitte. Muidugi ei jää pikap kellelegi jalgu, kaugel sellest, kuid võimsus ja jõumoment teenivad tarbeautolikku eesmärki. Kuuekäiguline automaatkäigukast toimetab sujuvalt, aga on ehitatud toime tulema väga suurte veokoormusega. Ei maksa oodata, et see käitub sama vilkalt näiteks n-ö tava-Rami kaheksakäiguline.
Turbodiisel töötab aga väga viimistletult: vaikselt, minimaalse vibratsiooniga ja reageerib gaasivajutusele üllatavalt nobedalt. Momenditippu pakub see juba 1800 pöördel minutis, mis tähendab, et üpris lähedal tavasõidus tarvitavale pööretevahemikule.
3,8tonnise tühimassiga ja 2,5tonnise kandevõimega pikapilt ei saa oodata sõiduautolikku nõtkust laiemaski mõttes. Esirattaid toestavad keerdvedrud, jäiga tagasilla topeltrattaid lehtvedrud. Koormata auto raputab auklikel lõikudel üsna ootuspäraselt, kuid rohkem kui neljameetrine telgede vahe annab vajaliku stabiilsuse.
Teesõiduks tasub Ram lülitada tagaveole, keerulisemateks tingimusteks saab valida kiire nelikveo ja veel keerulisemateks aeglusti. Umbes 33sentimeetrine kliirens tähendab, et põhjale naljalt kinni ei jää. Ja eks ka seda, et sisenemiseks tuleb astuda kõrgele ja väljumisel ei maksa unustada, et maapind asub üsna kaugel.
Manööverdamisel üllatab ligi seitsmemeetrine pikap kõige paremas mõttes. Parklanurgas, kus ringikeeramiseks tundus ees ootavat pikk ja põhjalik edasi-tagasi nikerdamine, pääses välja tegelikult vaid ühe tagurdamisega. Pöörderaadius on 8,2 meetrit, hiigelsuure pikapi kohta väga hea näitaja.
Tagurdamisel tulevad kasuks kaheosalised peeglid, mille lainurkosa abil saab auto kitsamassegi hoovi sisse sihtida. Peeglite vaadet täiendab tagurduskaamera.
Kõige tülikam on veoautomõõtu Ramiga linnas asjaajamine. Aga sellega tõdemusega ei üllata kedagi.
HEA TEADA
• Turbodiisli pöördemoment on ligi 1500 Nm.
• Suudab vedada üle 15tonnist haagist.
• Vajalik C-kategooria juhiluba.