Peugeot Expert on multifunktsionaalne valik inimesele, kellel on vaja korraga sõiduauto mugavust ja keskmise suurusega kauba operatiivset edasitoimetamist. Nelikvedu lisab arvestatava sõltumatuse teeoludest.
Tekst Andrus Laansalu
Esimesel hetkel Experti väljast vaadates tundus küll, et mingi osa mahutavuse funktsionaalsusest on käest ära antud sellega, et sõitjatele on sõiduautolikult viis kohta. Kui suur see kaubaruum niimoodi ikka olla saab, tundus põhjendatud küsimus. Aga see ei olnud põhjendatud küsimus. Kui kaubaruumi uksed lahti tegin, sain aru, et proportsioonitaju vedas väljast vaadates alt. Kaubaruum on tegelikult suur ja avar. Katsetasin igasuguste improviseeritud kastide, lattide ja ka ebasümmeetriliste objektidega. Ei jõudnud mahutavuse piiri lähedalegi. 4-meetrist prussi tõepoolest Experdi kaubaruumi ei pane, aga kui te vaatate Experdi katusele, siis seal on väga korralikud tugevad kinnituspunktid, nii et ka raskemat sorti katuse lisavarustus on vabalt paigaldatav.
Kaubaruumi põrand on libisemist takistava pinnaga vineerist ja lisavarustuse nimekiri ütleb, et ka seinad ja rattakoopad saab katta vineeriga. Võib olla abiks küll, vineer kannatab kõike. Aga ka näiteks tagaistmete põrandal oli sellise pinnatekstuuriga matt, et sinna pandud alumiiniumlatid jäid korralikult pidama ja ei sõitnud kiirendamisel-pidurdamisel edasitagasi mööda põrandat.
Kolmest tagaistmest kahe istmepadjad käivad üles ja nende all on kast, mida saab kasutada kummagi istme jaoks eraldatult või siis ühe pika kastina. Kuid kasti saab istmete alt ka üldse ära võtta ja kaubaruumi põrandale tekib kohe juurde istmealuste jagu tühja ruumi pikemate objektide paigutamiseks. Kolmanda tagaistme alune ongi kohe sellise tühikuga.
Nelikvedu läheb käiku ilmselt niipea, kui Expert on täis laaditud ja tuleb sõita mudasematel platsidel. Kuna Eestis kestavad porine kevad, mudane sügis ja kõlbmatute teeoludega talv suurema osa aastast, siis seal, kus vähegi on vaja mingile töös olevale objektile või põllule ligi pääseda, on ilmselt pidevalt töös ka nelikvedu. Koormaga kuhugi hange kinni jääda väga ei tahaks, nii et nelikveol on meie oludes väga hea põhjendus. Lisaks on sõidurežiimidest valida diferentsiaalilukustus, nii et selle masinaga te suuremalt jaolt traktorit appi kutsuma ei pea. Ja kui peate, siis olete ilmselt kusagil, kuhu tank ka kinni jääks. Tõsi, rehvid tuleks keerulisemate sõidutingimuste jaoks kärnilisemaks vahetada, ilma ei saa nelikveo potentsiaali lihtsalt kätte.
Katsetasime ka kaheteljelise pika haagisega sõitmist (tõsi, see polnud väga tõsiselt koormatud). Auto käitumises see mingeid märgatavaid muutusi ei põhjustanud, sõitmine oli mugav. Ja piduritega haagise lubatud mass on tegelikult 2500 kg.
Tundub väga hea valik just väiketööstustele ja suurematele majapidamistele. Kuni kraanat ja neljateljelist vedukit vaja ei lähe, saab Experdiga teha ära väga palju vedamisi ja töid. Samal ajal on kogu aeg olemas sõiduautolik mugavus ja ka viiel inimesel on lahedalt ruumi sõita. Keskmine kütusekulu tundub jäävat umbes 7,5 ja 8 liitri vahele 100 km kohta (summeerus kokku igasuguste teede peale, kiirteest kuni halja põlluni).
Esiistmel arvutiga tööd teha väga mugav ei ole, sest iste ei sõida piisavalt taha. Kuid kirjatöö tegemiseks saab istuda tagaistmele, ja seal probleeme ei teki. Nii et saate vabalt ka oma liikuva kontori Experdis tööle panna. Kaubaruumis oli olemas ka suure valgustugevusega leed-riba, nii et seal saab kõik teha valgeks nagu heledas päikesepaistes.
Kaubaruumi põrandas on olemas kinnitusaasad. Aga kaubaruumi saab kergelt kujundada ka hooldusauto mobiilseks töökojaks. Ja kui Experdi-ostu eesmärk pole nii otseselt praktiline, siis kaubaruum on piisavalt avar, et sinna matkaauto moodi elu- ja magamistuba kujundada. Sel juhul tuleks kaaluda teise, kokkupakitava elutoa paigutamist katusele ja mõistlikult planeerides jääks ka päikesepaneelide jaoks ruumi.
Juhiiste on piisavalt mugav ja väljavaade igas suunas hea. Istmelt oleks tahtnud võibolla natuke rohkem istmepadja pikkust, aga ma ei saa öelda, et iste mind kuidagi väsitanud oleks. Sajad kilomeetrid järjestikust sõitu mingit vajadust puhkamispeatusteks ei põhjustanud.
Muidugi tekib kohe küsimus, et mis kompanii on Dangel (Prantsuse autode spetsialistil ei teki). Kuna logo peal on lausa eestikeelne kiri, võib tekkida mõte, et ega ei ole kogemata tegemist Eesti tuunijatega. Nii rahvuslik see lugu siiski ei ole. Tegelikult on Dangel päris kuulus Prantsuse firma, mis ehitab Citroëne and Peugeot’sid nelikveolisteks ja tegutseb juba aastast 1980.
Iga päevaga, mis ma nelikveolise Experdiga sõitsin, hakkas see auto mulle üha rohkem meeldima. Loomulikult ei ole paljudel 4x4 võimekust igapäevaste sõitude jaoks vaja. Aga kui vähegi on põhjust arvata, et tuleb sõita ka ebakindlamates tingimustes, siis valiks küll meelerahu ja teadmise, et auto läbivusvõime pärast ükski sõit tegemata ei jää.