Tippvõimsusena 765 hj arendav 9500i on John Deere’i suurte liikurhekseldite seeria väikseim mudel. Saame teada, miks kolme liitrit töömahtu silindri kohta vaevalt õnnestub põlvedele suruda.
John Deere’i iseliikuvate hekseldite – silokombainide – ajalugu ulatub 50 aasta taha. Seoses sünnipäevaga testis profi 2021. aastal esitletud ja 2022. aastal piiratud koguses turule toodud mudelit 9500i hooajaks rohus ja maisis.
Seeria 9000 erineb standardsete kanalimõõtmete ja 66 või 68 cm laiuse trumliga seeriast 8000 peamiselt selle poolest, et tal on suurem hekseldusseade 83-sentimeetrise sissevõtuava ja 85 cm laiuse trumliga. Peale automaatse koormatäitmise süsteemi Active Fill Control, mida kahjuks testimiseks saadaval polnud, oli meie testikandidaat täisvarustuses:
· universaalne trummel DuraDrum 64 noaga (lisatasu 2700 eurot),
· kõvametallist kate DuraLine Ultimate mitmetel kulumisplaatidel haljasmassi teel (8367 eurot),
· HarvestLab 3000 – labor niiskuse ja koostisainete määramiseks (19 100 eurot),
· teramuljur Premium rulli läbimõõduga 240 mm, DuraLine-kattega (1600 eurot), 110/144 hambaga ja kiiruste erinevusega 40%,
· kaheteistkümnerealine maisiheeder Kemper 490plus koos keskmise tugirattaga (193 200 eurot)
· täisvarustuses 3 m laiune heeder Kemper 639 (43 500 eurot).
18 liitrit ilma AdBlueta
Mootorikatte all töötab uus jõuallikas JD18X, mis John Deere’i sõnul töötati välja just mudelite 9500i, 9600i ja 9700i jaoks. Täpsemalt rääkides on tegu John Deere’i ja Liebherri ühisarendusega. Kasutajad hindavad kõrgelt seda, et John Deere’i mootor – hekseldite hulgas ainulaadsena – ei vaja AdBlued ega kübemefiltrit. Heitgaasinorm V saavutatakse üksnes jahutatud heitgaaside retsirkulatsiooniga. John Deere’i sõnul jääb see nii veel vähemalt kuueks aastaks. Nagu varemgi, pole vaja teha muud, kui täita 1500-liitrine diislikütuse paak.
Mudelil 9500i annab pikisuunas paigaldatud kuuesilindriline reasmootor töömahuga 18 l võimsust 515 kW/700 hj nimipööretel 1800 p/min. Praktikas sõidetakse aga tunduvalt alla nimipöörete. Maisi puhul seadsime 1550 pööret minutis ja seejärel lasime mootori pöörlemiskiirusel langeda 1350-1400 pöördeni minutis. Seal näitab jõuallikas tänu mootori juhtimissüsteemile Harvestmotion Plus ideaalset jõudlust.
Mootor nihutab piire
Sest alates 1400 pöördest minutis lisab 9500i veel 65 hj ning suurim pöördemoment on tubli 4100 Nm1300 p/min juures. JD18X nihutab tõesti (pöörete) piire! Isegi kui pöörded lähevad veelgi madalamaks, peab kuuesilindriline ülihästi vastu ja taastub isegi vähemalt kui 1200 pöördelt minutis.
Võimsustasemeid ega omadusi pole vaja seadistada. Hekseldi kohandamiseks väiksemate saagikogustega tuleb suurimat pöörlemiskiirust lihtsalt veelgi vähendada. Ja et kuuesilindrilise mootori puhul muret nii suure võimsuse pärast kõrvaldada, märgime, et jõuallikas on loodud andma ülimalt isegi 676 kW/919 hj.
Alustasime 9500i katsetamist teisel heinaniitel Põhjamere rannikul Alam-Saksimaal. Masina 765 hobujõu koormamiseks lõime tingimused nagu esimesel niitel: kõigepealt moodustasime kahe rootoriga külgvaalutiga vaalud vasakule ja paremale, seejärel tõmbasime nelja rootoriga ja 18-meetrise riisumislaiusega vaalutiga kogu massi homogeenseks paksuks vaaluks: Värske haljasmassi (HM) saagikuse 16 t/ha juures tuli vaalu meetri kohta 29 kg HM, mis sisaldas 33 kuni 36% kuivainet (KA) Seega moodustas kuivainesaak 5,3 kuni 5,8 t/ha.
Etteandelaius 83 cm ja tugevdatud rullid toidavad trumlit usaldusväärselt igal lõikepikkusel. S64 tera ja 1350 minutipöördega töötasime nii rohus kui maisis.
Kõik noad rohus
Nugade täiskomplektiga hakkisime niidetud rohu lühikeseks – 12 mm piimakarja ja 4 mm biogaasi jaoks. Suurima läbilaskevõime saavutamiseks määrati mootori pöörlemiskiiruseks 1550 p/min ja seejärel suruti mootor koormusega 1400 pöördele. Masinat peab üsna hästi tundma, et selliseid vaalusid „süüa“ kiirusega kuni 16 km/h. Kogenud äravedajad, kes on meie testidega tuttavad, küsisid ettevaatlikult, kas nii on kõik ikka õige.
Kuid see oli tõsiasi: 12-mm lõikepikkuse juures paiskas masin läbi väljalaadimistoru tunnis 280–300 tonni haljasmassi – tipphetkel kuni 312 t/h 33-% kuivainesisalduse juures, ehk 103 t/h KA – vapustav! Siin on tegemist küll netotootlikkusega, ebaproduktiivseid aegu pole arvesse võetud. Diislikütuse kulu jääb vahemikku 0,52–0,58 l/t HM, mis on samuti suurepärane tulemus. Ning isegi 4 mm lõikepikkusega töötades tundis 9500i end väga mugavalt. Hekseldamine käis siis veelgi vaiksemalt, mis viitab haljasmassi ühtlasele voolule. Neto-läbilaskevõime oli endiselt väga muljetavaldav 246 t/h HM – ainult 18% vähem kui 12 mm korral. Ja kütuse tarbimine kasvas vaid 8% ehk 0,6 l/h. Meie tunne sai kinnitust: 9500i töötab eriti tõhusalt lühikeste lõikepikkustega – ja tuleb rohuga kindlalt toime.
Sööturit saab kiiresti küljele avada ja see võimaldab juurdepääsu 85 cm laiusele trumlile.
Kuni 284 t/h värsket massi maisis
Kaheteistkümnest reast toidetuna pidi hekseldi seejärel läbima maisi läbilaskevõime mõõtmised. Kasutades 64 maisinuga, muutsime lõikepikkust vahemikus 4 mm kuni 13 mm ja seadsime teramuljuri töövaheks 2,25 mm. Mais andis korraliku 52 t/ha haljasmassi KA sisalduse 36 kuni 37% juures (tabel: „Jõudlus ja kütusekulu“).
Juba 4 mm juures saavutas hekseldi HM läbilaskevõimeks peaaegu 240 t/h. Seitsme millimeetri juures – meie kogemuste kohaselt on see 9500i jaoks optimaalne lõikepikkus – tõusis tootlikkus peaaegu 260 tonnini tunnis. Ning iga edasine lõikepikkuse suurendamine 3 mm võrra lisas läbilaskevõimele veel 12,5 t/h. Suurim võimalik läbilaskevõime oli 284 t/h HM, mis oli üle 100 t/h KA ehk 5,4 ha/h.
Tuginedes John Deere’i antud tippvõimsusele 765 hj, toodab 9500i 0,11–0,14 t/h KA hobujõu kohta. Need on väga head väärtused, mis jäävad selle hekseldiklassi ülemisse vahemikku. Ka kütusekulu – 0,45 kuni 0,54 liitrit HM tonni kohta – oli väga heal tasemel, pealegi ilma AdBlueta. See tähendab, et John Deere 9500i peaks praegu oma võimsusklassis jõudluse osas liidriks olema.
S64 tera ja 1350 minutipöördega töötasime nii rohus kui maisis.
Korralik lõikekvaliteet
Meie katsetatud masin ei seadnud hekselduskvaliteedi osas küll uusi standardeid, kuid üldiselt oli see hea. Seda kinnitasid ka praktikud, kelle tarvis me töötasime. Sõelaanalüüsid tegi meie eest Bonni Ülikooli Põllumajandustehnika Instituut (graafik: „Hekselduse koostis“). Meeldiv on liigpikkuste väike osakaal, mis ainult 13 mm lõikepikkuse puhul veidi kasvab.
On märgata, et lõikepikkuse reguleerimine ei mõjuta peenemaks lõigatud fraktsioone. Seadistatud lõikepikkusel 4 mm oli kuni 6 mm pikkuste osakaal 32%, 13 mm juures veidi üle 28%. Üldiselt avaldas lõikepikkuse muutmine 7 mm-lt 13 mm-le väiksemat mõju üksikutele suurusfraktsioonidele kui tavaliselt. Tuleb mainida, et kui kuivaine sisaldus on üle 40%, lähevad hekseldist läbi ka mõned liigpikad tükid.
Teramuljurit saab reguleerida kabiinist. Katsetes seadsime töövaheks 2,25 mm. Terade töötlemise kontrolliks määras Münsteri põllumajanduslike uuringute ja katsete koda (LUFA) maisisilo töötlemise tunnusarvu (CSPS, Corn Silage Processing Score) väärtuse. Terade purunemise määr üle 70% on optimaalne; 9500i proovid olid keskmiselt heas vahemikus 50–70%.
Hooldusruumi kraana aitab rullikute paigaldamisel.
Intensiivsema töötlemise jaoks oleks võinud/pidanud veelgi vähendama muljuri töövahet, mis omakorda oleks vähendanud läbilaskevõimet. Igatahes oli kõik terad hästi purustatud, mõned väikesed „kummiterad“ ka vaid lihtsalt poolitatud.
Teine teramuljur
Paigaldasime ka uue teramuljuri XStream, mille John Deere konstrueeris koos Schereriga (7650 eurot). Selle rullide läbimõõt on 250 mm ja kiiruste erinevus 50%. Spiraalhammastega rulliprofiil XCut annab väga intensiivse ja subjektiivselt parema muljumistulemuse, kuid nõuab ka mõnevõrra rohkem võimsust. Läbilaskevõimet ega purustamise kvaliteeti me siin ei mõõtnud. Töövahet võib veidi suuremaks reguleerida – kahjuks ainult käsitsi. Muljurit XStream määrib surveõlisüsteem, mille õlitagavara ja rõhunäidik asuvad parempoolsel platvormil.
Suurepärane nähtavus, hea käsitsetavus: kabiin teeb hea tuju. Vaid sõidukang ootab värskendamist.
John Deere’is on teramuljuri vahetamine mugav ja lihtne tänu elektrilise vintsiga kraanale. Kuigi ruumi on vähe, sobivad kraana mõõdud täpselt. Kui keerata muljur välja, liigub rohušaht automaatselt tööasendisse.
Korralik haljasmassivoog
9500i haljasmassi voolul pole midagi viga. Isegi kui rohtu oli vähe ja mootori pöörlemiskiirus oli piiratud 1300 pöördele minutis, väljus hekseldatud materjal väljalaadimistorust aeglasemalt, kuid alati usaldusväärselt.
John Deere on väljalaadimistoru edasi arendanud ja selle kuju optimeerinud. Ummistuste eemaldamiseks on nüüd rohkem hooldusavasid ja kogupikkust on suurendatud 20 cm. Meeldiv on ka juhtmestiku ja hüdraulikatorude kaitsekanal.
Väljalaadimistoru on lihtne juhtida ning terminalis saab seadistada pöördumise ja toru otsa liigutamise kiirusi. Toru kokku pannes sooviksime lõppasendis pehmendust, samuti võiks toru valgustus võiks olla tugevam.
Raske, kuid pinnasesäästlik
Maisi koristamiseks kasutatud kaheteistkümnerealise heedriga Kemper 490plus kaalus 9500i tubli 23 tonni. Ainuüksi maisiheeder kaalub 4 tonni. Tagumine lisaraskusena oli pardal 1020 kg. Koormus põllul on esiteljele 16,6 t ja tagateljele 6,5 t. See tähendab, et teedel sõitmiseks on lisaveermik säärasele kaheteistkümnerealisele kohustuslik.
Rehvirõhu reguleerimissüsteemi John Deere ei paku. Ega me sellest puudust tundnudki – vähemalt maisipõllul. Isegi niiskel mullal kandsid 2,15 m kõrgused rehvid 900/60 R 42 töörõhuga 1,6 baari suure Liikurhekseldi raskust hästi. Suurepärane on ka ligi 50-sentimeetrine kliirens. Ja masina 3,50-meetrist laiust arvestades on vastuvõetav ka veidi alla 14-meetrine pöördediameeter.
Läbiproovitud sõiduomadused
Mugav ProDrive-jõuülekanne on hästi tuntud, John Deere on seda kasutanud alates 7000. seeriast. Pehmel pinnasel meeldis meile väga veojõukontroll, mis suunab õlivoolu automaatselt nendele ratastele, millel on veel haardumist. Ning sildadevaheline diferentsiaal takistab tagarataste liigset kaapimist.
Põllurežiimis piisab alati kiirusest 20 km/h, maanteerežiimil lubab ProDrive automaatselt 40 km/h, mille 9500i saavutab tagasihoidliku 1400 p/min juures. Vaid väike jõnks märgib maanteel sõites ümberlülitust kahe kiirusevahemiku vahel.
Läbilaskevõimelised heedrid
Heedrit Kemper 639 on profi 2020. aastal katsetanud ja sellega igati rahule jäänud. Meie kogemused kehtivad ka siin. Rohuniitmisel piisas 639-st meie 9500i jõudluse saavutamiseks kindlasti. Meile meeldis väga süsteem DualHeaderDrive (ligi 4800 eurot), mis kohandab heedri piide kiiruse liikurhekseldi sõidukiirusele vastavaks.
Kemperi kaheteistkümnerealise heedri 490plus kuus suurt trumlit juhtisid maisitaimed pikuti kenasti sisevõttu. Heeder töötas võimsalt kõikides tingimustes ja võttis ka lamandunud taimed usaldusväärselt üles. Meile meeldis madal lõikenurk, kiire kokkuklappimine ja hea nähtavus maanteel sõites tänu heedri kolmeosalisele klappimisele.
Kolm nuppu reguleerisid kaheteistrealise maisiheedri maapinna järgimist pisut liiga tundlikult. See-eest meeldis meile väga heedri pöörete arvu sobitamine lõikepikkusele, millega saab heedri suurepäraselt sissevõtukiirusega kohandada. Meie tööde ajal ei esinenud tõlvikute kadu peaaegu üldse. Põllult välja sõites korjati allesjäänud taimed puhtalt üles.
Kemperi transpordikaitset saab hõlpsasti ühendada ja nüüd on ka valgustus automaatselt ühendatud. Siiski pole süsteem võimalikest käsitsemisvigadest täiesti vaba. Näiteks võib lukustusmehhanism painduda, kui kaitse pole korralikult sisestatud. Ja erinevalt teiste tootjate integreeritud lahendustest asub kaitse õhtul ikka veel seal, kus hommikul hekseldamisega alustasite.
Üksikasjad mõnusaks hekseldamiseks: kena trepp, head käsipuud ja astmed, kätepesunõu tööriistakambris ja isegi laserlõigatud pudeliavaja mootorikatte all.
Suur ja vaikne
Kabiini müratase lõikab samuti kasu 9500i mootori madalatest pööretest. Seal on mõnusalt vaikne ja ka üldiselt on töömugavus suurepärane. Alates roolist kuni mugava ja ventileeritava nahkistmeni ning hoiuvõimaluste ja pistikupesadeni – John Deere pakub siin sellist varustust, mida iga hekseldijuht soovib.
Masinat juhitakse käetoe ja hea puutetundliku ekraani kaudu. Täiuseni viiks juhtimiskäetoe aga mõistlik telefonihoidik. A-piilaril paiknev lisaekraan annab teavet mootori koormuse, temperatuuri ja kütusetaseme kohta. See ei sega küll vaadet heedrile, kuid meie arvates saaks kogu selle teabe sama hästi põhiterminalis esitada.
Kogu teave, seadistused ja dokumentatsioon HarvestLabist ja HarvestDocist ning GPS-i andmed edastatakse paremal külgsiinil asuva monitori 4640 kaudu. Siia tulevad ka pildid väljalaadimistorust ja tagakaamerast. Meie arvates on see kahe terminaliga strateegia hea, sest John Deere’i süsteem pakub peaaegu lõputult palju võimalusi, kuigi nende hulgas peate siiski kõigepealt orienteeruma.
Aastad on läinud
Sõidu-juhtkang tekitas meis vastuolulisi muljeid. Sõiduajamit saab reguleerida tundlikult ja vabad nupud võimaldavad peaaegu kõiki funktsioone salvestada. Eriti meeldis meile topeltklõps, mis võimaldab näiteks heedri täielikult lahti ja kokku voltida.
Sellegipoolest hakkab see John Deere’i juhtidele hästi tuttav juhtkang ergonoomika ja haptika poolest vananema ning sellel on isegi mõned puudused. Näiteks tunduvad ülemised nupud 1 kuni 3 ning automaatroolimise nupp sõrmede all täpselt ühesugustena. Ja kui soovite heedrit reguleerida või selle seadistustest „üle sõita“, peate kasutama pöialt. John Deere on aga juba selgeks teinud, et siin on kindlasti uuendusi oodata.
Mis veel silma jäi
· Hoolduses ei peaks John Deere midagi muutma, sest tänu heale keskmäärimisele saab seda teha kiiresti. Ja mis puudutab juurdepääsetavust, siis on 9500i väga mõnus. Kõik sõlmed on kergesti ligipääsetavad ja suruõhukompressori jaoks on palju ühendusi.
· Mootoriruumi jaoks on mootorikatte all isegi redel.
· Kui aknad vajavad puhastamist, ootavad teid eeskujulikult ohutud astmed ja käsipuud.
· Silolisandi doseerimiseks on taga 325-liitrine paak, samuti 30 l mahutav kontsentraadipaak.
· Maisiridade jälgija RowSense töötas usaldusväärselt. Vaalu tuvastamiseks pole mehhanismi.
· Lisavarustuses on tugevdatud etteanderullid raskete rohutingimuste jaoks.
· Tagurpidi pöörleva trumli ja vastunugade seadistusega noateritusseade töötab hästi.
· Läbi lihvimisklapi avaneb suurepärane vaade nugadele
· 800-millimeetriste rehvidega jääb 9500i
· laius alla 3,30 m.
· NIR-andur ja saagise andmete salvestamine töötavad usaldusväärselt.
· HarvestLab pakub ka automaatset lõikepikkuse reguleerimist AutoLock.
· LED-valgustite pakett annab väga head töö- ja hooldusvalgustuse.
· Kaheteistkümnerealise maisiheedri jaoks mõeldud väljalaadimistoru pikendus töötab hüdrauliliselt.
Kokkuvõte
Mudeliga 9500i on John Deere saavutanud selles võimsuseklassis suure edu. Praktikas on uus mootor JD18X ülimalt stabiilne ja madala kütusekuluga. Ja isegi lühikeste lõikepikkuste korral langeb hekseldi jõudlus tavapärasest vähem. Kemper pakub proovitud ja testitud heedreid, mis on nii rohus kui ka maisis hästi sobitatud masina võimsusega.
Töökoht pakub kõike, mis juhtidel on soovinimekirjas nii suuruse, mugavuse kui ka käsitsemise osas. Värskendust nõuaks vajalik ainult sõidu-juhtkang. Ja kuna vahel rõõmustavad ka pisiasjad, siis paljude ilusate praktiliste detailide esindajana tuleks siinkohal ära märkida ideaalsed astmed ja käsipuud akende puhastamiseks.
Pisiasi pole muidugi ostmine: John Deere märgib testivarustuses oleva 9500i hinnakirjas ilmatud 870 000 eurot (kõik hinnad kehtivad Saksamaal ja on antud käibemaksuta). Et tugev tulemus saaks edukalt jätkuda ka müügiarvude osas, võib oodata allahindlusi.
HEA TEADA
· Testis saavutas 9500i tugeva läbilaskevõime ja korraliku hakkimiskvaliteedi.
· Deere’i uue mootoriga nihutab hekseldi kiirusepiiranguid ja
· on säästlik.
· Praktiliste lahendustega kogub 9500i plusspunkte paljudes pisiasjades.
PRAKTIKUTE HINNANGUD
Koormuse all rahulikum
Adrian Keller Leibertingenist töötab oma alltöövõtu-ettevõttes kolme liikurhekseldiga John Deere 9000. Võrreldes V12mootoriga 9700i-ga kiidavad Keller ja tema hekseldijuht Manuel Glocker 9500i 18-liitrise mootori tugevat jõudlust: „Eriti rohus annab see kindluse ja palju pingevabama hekseldamise, kui mootori pöörded tugevalt alla surutakse.“ Ja kütusekulu on mõistlik. Keller töötab enamasti 64 noa ja lühikeste lõikepikkustega, sest hekseldab rohtu eelkõige bio-
gaasiklientidele. Glocker hindab ka vaikset kabiini. Rehvirõhu reguleerimissüsteemile eelistab Adrian Keller niikuinii suuri rehve. Süsteemi HarvestLab 3000 on alltöövõtja probleemideta kolm aastat kasutanud rohus, maisis ja lägapaagi juures.
Märgatavalt ökonoomsem
Matthias Kühlil Groß Offenseth-Aspernist on viis liikurhekseldit. Uus 9700i kasutab mootorit JD18X. Töövõtja jaoks on ilma AdBlueta tankimine tõeline pluss nii aja- kui rahakulu mõttes. „Kuni 825 hobujõuga kuuesilindriline ei pea oma jõudluse poolest suuremate hekseldite ees peitu pugema,“ ütleb majandi töötaja Klaas Seebandt. Kõik Kühli John Deere’i hekseldid on HarvestLabiga varustatud juba aastaid. Seebandt kiidab uut väljalaadimistoru, kuid „sõidu-juhtkangi võiks tasapisi ümber teha.“ Tellija näeb arengupotentsiaali ka maisiheedri transpordiveermikus: „Meile meeldivad konkurentide integreeritud süsteemid rohkem, need on alati pardal ega vaja parkimiskohta.“