Mõistes, et turule on vaja 120–136 hobujõu ning koormuse all lülitatava käigukastiga traktorit, on Same-Deutz-Fahri konstruktorid silma paistnud – nad kasutasid oma läbiproovitud ja usaldusväärset CVT-d ning lisasid sellele mõned astmed, luues uue jõuülekande 6C RV Shift. Saime teada, mis tunne on sellega sõita ja kellele on selline traktor suunatud.
Oma uute 114-136 hj arendavate traktorite 6C turuletoomisega on Deutz-Fahr võtnud vastu ebatavalise otsuse lisada omaehitatud CVT-käigukastile simuleeritud astmed – „käigud“. Potentsiaalsetel ostjatel on nüüd võimalus valida veidralt nime Powershift kandva käsitsilülitatava käigukasti, astmevaba kasti TTV või viimase uue erimi – RV Shift – vahel, kõik firma enda loodud.
Kasutades samu mehaanilist baasi nagu CVT-jõuülekanne, pakub uus valik 20 arvutiga simuleeritud käiku edasi- ja 16 tagurpidisõidul läbi lihtsa kasutajaliidese – „istuge vaid rooli ja sõitke“, nagu ütleb tootja.
See on pisut segane kontseptsioon, kuid Same-Deutz-Fahr (SDF) pole esimene tootja, kes nii teeb. Kui Fendt püüdis 2000. aastate alguses tungida ägedalt powershifti-lojaalsele Põhja-Ameerika turule, lisas see Baieri traktoritootja oma kaubamärgi Vario astmevabadesse käigukastidesse simuleeritud „koormuse all lülitatavad käigud“. On kahtlane, kas see strateegia oli täielikult vastutav selle eest, et Fendt kasvatas oma turuosa USA-s ja Kanadas, kuid igatahes tuleb öelda, et sellel kaubamärgil on nüüd selles piirkonnas juba kaks aastakümmet usaldusväärne positsioon. Ka JCB pakkus CVT-ga varustatud mudelile Fastrac 8000 „powershift“-režiimi, kui see 17 aastat tagasi turule jõudis.
Sarnast loogikat kasutades ütleb Deutz-Fahr, et suudab powershift-jõuülekannet pakkudes haarata Euroopa turust palju suurema osa. Ettevõte ütleb, et praegu müüakse igal aastal selle võimsusklassi 18 000 traktorist 13 000 osaliselt ja täielikult koormuse all lülitatava käigukastiga. Kuna sellist võimalust Deutz-Fahri keskmise suurusega masinate valikus ei ole, arvab firma, et jääb ilma suurest osast turust – võib-olla kuni 70%.
Nüüd, keskendudes selle osa vallutamisele, ütleb Deutz-Fahr, et on leidnud lahenduse.
Käikude lisamine
Ettevõtte tootevalikus nõutud käigukasti ei ole ja eeldatav tulu ei pruugi ka sellise kasti väljatöötamise kulusid katta. Samuti ei soovita kasutada firmavälist tarnijat. Selle asemel on SDF otsustanud võtta Treviglios ehitatava TTV-käigukasti ning jagada selle kaks astmeteta sõiduvahemikku 20 fikseeritud „käiguks“. See ei nõua mitte ainult täiesti erinevat sõidustiili, vaid traktorijuhid saavad ka juhtimisseadmete täiesti omamoodi paigutuse – SDF-i sõnul aitab see seeria 6C kolme variandi vahel paremini vahet teha.
Kuigi on ütlematagi selge, et mudelite 6115, 6125 ja 6135 hinnad on erinevad, võivad RV Shiftiga varustatud traktorite ostjad maksta umbes 7000 eurot vähem kui need, kes valivad astmeteta TTV kasti. Ning viie mehaanilise käigu ja kahe või kolme käigugrupiga on lihtsaim Powershift-versioon veel 7000 eurot odavam.
Mida selle 7000 eest saab?
Üldiselt näeb traktor välja oma õdede-vendade moodi – ainult mootorikattel asuv kleebis „RV Shift“ näitab masina liiki. Kuid ronige kabiini ja asjad hakkavad muutuma.
Deutz-Fahr on jäänud kindlaks oma kuulsale värviskeemile – sinine hüdraulika jaoks, roheline rippsüsteemi jaoks, kollane jõuvõtuvõlli, oranž mootori ja käigukasti jaoks –, kuid juhtimisseadmete paigutus on midagi täiesti uut. Erinevalt käsikäigukastiga 6C-dest, millel kõik on rühmitatud parempoolsele konsoolile, on mudelitel RV Shift käetoele kinnitatud paneel, millel on toekas käigukang, gaasihoob, nupud erinevate automatiseeritud funktsioonide jaoks ja teine rist-juhtkang juhuks, kui traktoril peaks olema esilaadur või eesmine rippsüsteem. Neil puudub aga erikujuline multifunktsionaalne juhtkang ja Topconi päritolu puuteekraan IMonitor, mis tavaliselt kuuluvad mudelite TTV varustuspaketti.
Rooli taga
RV Shift-traktorite kasutamine on üsna lihtne. Kui pikka reeversikangi ettepoole lükata, hakkab masin sõitma (muidugi tingimusel, et hüdrauliline seisupidur on vabastatud). Pontsaka käigukangi edasi- ja tagasitõuked lülitavaid virtuaalseid käike vastavalt üles ja alla.
Kuigi need üles- ja allavahetused ei toimu jõnksutavalt, on need märkimisväärselt realistlikud ja on võimatu öelda, et teie istumise all on tegelikult sujuvalt töötav astmeteta CVT. See kõik on sarnane Massey Fergusoni Dyna-6, New Hollandi RangeCommandi või John Deere’i DirectDrive’i jõuülekannetega.
Nagu konkurendid, pakub ka Deutz-Fahr automaatse käiguvahetuse funktsiooni. Selle nimi on APS ja see võimaldab üles- ja allavahetuspunkte valida armatuurlaua värvilise ekraani menüülehel. BMW stiilis pöörd-surunuppu kasutatakse menüülehekülgede sirvimiseks, mis tänu kergestimõistetavatele ikoonidele on selged ja hõlpsasti kasutatavad. Lisaks sellele saab režiimides „tee“ ja „põld“ määrata virtuaalsete käikude ülemist ja alumist piiri – tehases on esimene näiteks seadistatud nii, et paigalt võtab traktor üheksandal käigul ja üles saab vahetada kuni 20. käiguni. Põllurežiimis saab seadistada töövahemiku näiteks käikudele viis kuni kaheksa, tehes jällegi seda kõike suhteliselt lihtsalt armatuurlaua-ekraani ja pöörd-surunupu abil.
Kuigi need automatiseeritud funktsioonid on suurepärased, ei nõua tohutut pingutust ka käigukangi edasi-tagasi liigutamine tempo muutmiseks. Pealegi sisaldab seadistus ka järjestikuse käiguvahetuse funktsiooni – hoidke kangi ettesurutuna ja see liigub ükshaaval läbi kõigi kõrgemate käikude. Seda tehes ning juhtkangi nõusolekunuppu all hoides aga sunnite käigukasti käike vahele jätma, hüpates kaks kuni viis käiku korraga – see sobib hästi, kui on tarvis kusagilt kiiresti vehkat teha.
Kui sobiv kiirus on saavutatud, aktiveerib käigukangi vasakule lükkamine lihtsa kiirushoiufunktsiooni, säilitades valitud tempo. Seejärel saab seda multifunktsionaalsel hooval oleva rattaga suurendada või vähendada.
Käepideme ümber on koondatud ka lõbusa nimetusega „Jolly“-nuppude kvartett – ilmselt saab neile armatuurlaua kaudu määrata erinevaid funktsioone, sealhulgas reeversit. Seejärel saab käivitada kiired suunamuutused, kui teie vasak käsi on muul viisil hõivatud, vajutades vastavat nuppu samaaegselt juhtkangi esiküljel oleva nõusolekunupuga.
Üks väheseid maksulisi lisasid RV Shift-kastiga traktoritel on roomamisfunktsioon. Muidugi, kui mootori ja rataste vahel on hübriidne hüdrostaatiline/mehaaniline CVT-kast, saab luua ülimadalaid ülekandearvusid, ilma et oleks vaja täiendavat spetsiaalset aeglustit. Umbes 1700 euro eest saavad RV Shift-traktorid madalaimaks kiiruseks kuni 20 m/h – lihtne tarkvara hoiab selle aktiveerituna ja käetoel on siis ka vastav ikoon. Roomamiskiiruse käivitab põllu/tee režiimi ümberlülitusnupu vajutamine ja all hoidmine.
Käigukast sisaldab ka korralikku pidurdamisel neutraalasendisse lülitumise funktsiooni – veojõu väljalülitamist piduri allhoidmisel, ja liikumise taaskäivitamist, kui pidur vabastatakse. Ning tänu hüdromehaanilisele ülekandele on olemas ka mägipidur, mis tagab, et traktor ei hakka kallakutel tagasi veerema – kui traktor on seisma jäänud, ei liigu see enam kuhugi ilma gaasipedaali vajutuseta.
Peatav jõud
Pidurdamise asjus saavad kuni 50 km/h sõitvad 6C-d üsna laiaulatusliku paketi, mis sisaldab hüdraulilist seisupidurit, esirataste ketaspidureid, pidurivõimendit ja kavalat mootorpidurdusfunktsiooni, mis kasutab hüdraulika ja elektrooniliselt juhitava viskosiduriga ventilaatori kombinatsiooni. Jalaga vajutatava nupu abil aktiveeritav süsteem, mis sarnaneb väljalaskepiduriga, suurendab CVT ülekandearvu, seab ventilaatori maksimaalsele töökiirusele ja survestab hüdroväljavõtted hüdraulika n.-ö. ummikseisuseadmiseks. Põhimõte seisneb selles, et kõik need tegevused koormavad mootorit, aeglustades seda ja seeläbi ka traktorit. Kahjuks ei olnud meil katsetraktorit tellides lisavarustuse nimekirjas õiget valikukasti ära märgitud, nii et me ei saanud seda funktsiooni proovida.
Hüdrosüsteemis on põhimõtteliselt kaks valikuvõimalust – kas hammasrataspump tootlikkusega 90 l/min või 120 l/min andev koormustundlik (loadsensing) aksiaalkolbpump. Kui mõlemal võib olla kuni viis tagumist hüdroväljavõtet, siis traktori tippversioonil on võimalus neist kahte elektrooniliselt juhtida. Kuigi see võimaldab seadistada ajastusi ja voolukiirusi, on tõeliseks boonuseks see, et neid juhitakse käetoele paigaldatud rist-juhtkangi kaudu. Vahetult käigukangi kõrvale asetatud, on see piisavalt tundlik, et võimaldada õrna juhtimist, pealegi sisaldab kavalat ümberlülitit, mida saab kasutada edasi- ja tagasikäigu vahel liikumiseks või ülekandearvu muutmiseks – mis on eriti mugav laaduritöö puhul.
Kokkuvõte
Peame tunnistama, et oleme pisut segaduses SDF-i otsusest degradeerida omaloodud CVT powershift-jõuülekandeks, kuid peame siiski nõustuma, et kui turundusmeestel on konkurentidega võitlemiseks tarvis just sellist traktorit, võib olla tegu õige kavala plaaniga.
Nende konstruktorid on „kunstliku powershift’i“ loomisel teinud korralikku tööd. Sõidu ajal on võimatu öelda, et istutakse astmevaba CVT-jõuülekandega traktoris. See on meeldiv masin, mida on kaunistatud mõnegi põneva funktsiooniga, kuid me siiski kahtleme veidi selle vajalikkuses, kui TTV-variant pakub lõputut kohanemisvõimet ja teisalt on hinnatundlikele ostjale sobivad käsi-käigukastiga 6C-d endiselt olemas.
Suur pluss on muidugi see, et selle jõuülekande tegelik mehaanika pole midagi uut. Töökindluse mõttes ei tohiks see „uus“ RV Shift-käigukast kuigivõrd probleeme tekitada. Selle aluseks olevat hübriid-mehaanilist/hüdrostaatilist CVT-jõuülekannet on juba alates 2010. aastast paigaldatud Treviglios valmistatud Deutz-Fahri, Same, Hurlimanni ja Lamborghini traktoritele.
HEA TEADA
• Seeria 6C kolme mudeli võimsused on 120 hj, 129 hj ja 136 hj.
• RV Shift on TTV-kasti astmeliseks muudetud versioon.
• See maksab umbes 7000 eurot vähem kui CVT ekvivalent.
MOOTORIVALIKUD
Suurimatele SDF-i Treviglio tootmisliinilt maha veerevatele traktoritele 6115C, 6125C ja 6135C saab paigaldada ühe kahest mootorist – kas 3,6-liitrise Deutzi või 3,9-liitrise Same päritoluga FARMotioni. Kui viimane kasutab muutuva geomeetriaga turbolaadurit ning selle silindri läbimõõt ja kolvikäik on võrdsed, siis paberil näevad võimsusnäitajad välja üsna ühesugused – oodakem profi testi …