„Proovisõidupäeva hommikul mõtisklesin, et milline põllumees võiks endale osta Porsche Cayenne’i linnamaasturi ja kus ta sellega sõidaks? Ja kui see pole diisel, kas siis bensiinimootoriga hübriidajam võimaldab hea tujuga päeva jätkata? Kuidas suhtuksid kolleegid sellesse, kui keegi ostis endale sportauto geenidega töövahendi?“
Tekst Andres Oopkaup ja Profi Eesti
Selliste küsimustega istus teraviljakasvataja Andres Oopkaup proovisõiduks uue Porsche Cayenne’i rooli. PROFI kohtus temaga Kostiveres, kus sõitsime talveunes põldude vahel ja tegime tiiru ka külmunud põllul, kuhu Oopkaupi poeg on rullinud talvisteks lõbusõitudeks korraliku jääraja. Rada ja külmunud põld kannavad 2,5 tonni kaaluvat nelikveolist Cayenne’i igasuguste probleemideta.
Autol on pistikhübriidajam, see tähendab, et lisaks bensiinimootorile ajab rattaid ringi ka elektrimootor ning akut saab laadida sarnaselt tavalisele elektriautole. Soovi korral liigub auto ainult elektrijõul, linnas saab tehase andmetel sõita ainult elektriga kuni 87 kilomeetrit. Pistikhübriidide puhul räägitaksegi enamasti elektrilisest linnasõidust, seetõttu huvitab meid, kuidas hübriid ja selle elektriline sõiduulatus maal tööautona oma ülesanded täidaks? „Sõidan siin praktiliselt nagu linnas. Minu roll on olla ettevõttes probleemilahendaja. Põllud on meil siin enamvähem kõik kolme kilomeetri raadiuses. Kui midagi juhtub, olen mina see, kes sõidab, toob töökojast mutrivõtme või varuosa. Sõidangi tihti just kilomeetri sinna, teise tagasi. Pistikhübriid sobiks siia tegelikult väga hästi.“ Linnast Kostiverre sõidu ja põldude vahel tiirutamise ning erinevate sõidurežiimide katsetamisega oli täiselektrilist sõiduulatust selleks hetkeks ikka veel alles 16 km.
Tuleb välja, et tööauto elektrilise sõiduulatuse mõõtmiseks on teisigi mõõtühikuid, mis ei ole vastavuses SI-süsteemiga, küll aga praktilisele elu ja vajadusega. Näiteks „hanering“. Kui Oopkaup ajab kevadeti hanesid taga, siis tema nii-öelda haneringi pikkus on umbes 50 kilomeetrit päevas. „Kevadel tuleb siia põllule tuhandete kaupa hanesid, mina käin neid autoga ära ajamas. Autoga otse põllule enamasti siiski ei sõida, kuna põllul on traktoritele mõeldud laiad tehnorajad. Põhimõtteliselt saaks haneringi Cayenne’i hübriidiga läbi sõita kordagi bensiinimootorit kasutamata.
Senine kogemus Volkswagen Amarokiga ja kaasaegsete tehnoloogiat täis põllutöömasinatega lubas Andresel autoga kiirelt ja lihtsalt kohaneda ning kõiki nuppe intuitiivselt kasutada. Lisaks tõdes ta, et Porsche rikkalik varustus ja erinevate funktsioonide proovimine pakuvad põnevust ning avastamisrõõmu veel mõneks ajaks. Sõit kulges väga sujuvalt ja hübriidrežiimis on raske aru saada kumb jõuallikas parasjagu tööd teeb. Käigukast mõtleb kiirelt ja töötab hübriidajamiga hästi kokku. Ent kuidas Porsche sportlikku poolt oleks võimalik tööga ühendada? „Tegelikult sõltub paljuski inimese iseloomust ja igapäevasest vajadusest. Minule hobujõud hirmsasti meeldivad. Ma tahan sõita autoga, millel on hulga hobujõude ja millega on võimalik möödasõite teha.“ Prooviauto hübriidajami koguvõimsus on 470 hj ning sportautole viitab ka stopper armatuurlaua keskel. „Kui julgust juurde tuli ja pidurdusteekonna pikkus väga võimekate pidurite toel selgemaks sai, tekkis võimalus ka auto dünaamikast rohkem aru saada. Cayenne E-Hybridil on kõik sportauto geenid ja auto on valmis esimese märguande peale soovitud suunas sööstma. Pisut rahunedes sain aru, et tagasihoidlikult gaasipedaaliga ringi käies on võimalik elektri toel saada summaarne kütusekulu täiesti talutavale, pereautoga võrreldavale tasemele.
Lisaks sõidukogemusele saab kiita ka Porsche interjöör tervikuna, see on lihtne ja väljapeetud. Samuti on väga kvaliteetsed sõitjateruumi materjalid ja helisüsteem. „Veetes palju aega autos, võiks siin olla mugav ja ka helisüsteem võiks pakkuda head elamust.“
Maatööle mõeldes liigub pilk ka põrandakattematerjalile. „Käin põllu peal, jalanõud mudased ja tundub, et selle materjali puhastamine lihtne pole“. Meie olusid arvestades kuluks kindlasti ära kõrgema äärega kummimatid.
Oopkaup ütleb, et ideaalis võiks ta sõita ka väiksema autoga, kuid tööautole on kõrgendatud nõudmised. Näiteks nelikvedu ja võimekus rasket haagist vedada, mida sageli ette tuleb. Kuidas roolis olles tunne ütleb, kas Cayenne on maale tööks sobiv auto? „90 protsenti oma töösõitudest saaksin sellega tehtud, selles olen täiesti veendunud. Kui tunned oma põldusid, pole auto kliirens isegi nii oluline, tähtis on hea nelikvedu.“ Teinekord võib põllul olla vesine ja nii hull olukord, et ei julge ükskõik millise sõiduautoga peale minna. „On olnud olukordi, kus sõidan põllule ja tagasiteed enam ei ole, jääb üle ainult põhjagaas. Cayenne’il oleks selleks võimekust kindlasti, aga ma ei tea, kas ma tahaks. Kahju hakkab!“
Põhimõtteliselt peabki Porsche Cayenne’iga saama põllu peal sõita. „Külavaheteedel ja külmunud põllul tundsin end tänu väga heale nelikveole ja koostekvaliteedile igas olukorras kindlalt. Kui esialgu võib keset põldu Porschesse istuda olla harjumatu, siis juba Cayenne’s sees olles on tunne ülihea ja mugav! Kui Cayenne E-Hybridi hind tundub kõrge, siis selle eest saadud emotsioon on kindlasti võimas.“