Menu




Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa

Test 17.05.2024   

Nelik tegevuses: Claasi, JCB, New Hollandi ja Volvo rataslaadurid. II osa


Esimeses osas tõime teieni rataslaadurite mõõdetavad andmed. Nüüd jätkame nende tööomaduste ja käsitsetavuse kirjeldamisega.

Nii nagu jõudlusandmete ja mõõtmistulemuste puhul, on ka nelja rataslaaduri käsitsemises ja kasutamises selgeid erinevusi. Asi pole sealjuures (ainult) „parema või halvema“ selgitamises, vaid ka laadurite hulgas ettevõtte jaoks oluliste tugevate külgede väljafiltreerimises.

Teekond töökohale

Parimal juhul ei ole tööd tehes vaja pidevalt üles-alla ronida, kuid seda pole alati võimalik vältida. Seetõttu on mõistlikud trepid ja käsipuud alati abiks. Volvo pakub head treppi: esimesele astmele on kerge tõusta ja see on jalale kindlama toe andmiseks 15 kraadi väljapoole kaldu. Kolm trepiastet ja head käsipuud viivad juhi kabiini.

CLAAS TORION 1611 P kabiini viib mugav ja heade käepidemetega trepp. Uks avaneb praktilisel viisil paremale.

Claas Torioni trepp on mõnusalt lai ja korralike käsipuudega. Tee JCB laaduri juhiistme juurde oli meie jaoks liiga järsk ja uks tegi ruumi vasakult õige kitsaks. New Hollandi kabiin on hõlpsasti ligipääsetav, trepp on talutavalt järsk ja heade käepidemetega.

Töö ajal on tähtsaim muidugi juhi istekoht ja tööasend, eriti juhtkangi(de) paigutus. Poomi ja tööorgani funktsioonide kasutamine, samuti tööorgani lukustamine ja sõidusuuna muutmine on kõige sagedasemad tööetapid.

Claas: täpne käsitsemine

Claas Torion 1611 P sale juhtkang sobib väga hästi kätte. Teiste funktsioonide juhtimiseks sellel on kaks nuppu, väike proportsionaalse funktsiooniga rist-juhtkang ja esiküljel olev sõidusuuna kipplüliti. Funktsioone saab väga täpselt doseerida ja väga hästi samaaegselt kasutada.

Meile meeldisid väga CLAAS TORIONi astmed ümber kabiini.

Claas lahendas tööriistade lukustamise ja avamise nupuga, mida saab liigutada kahes suunas. Kui lukustus on avatud, kõlab hoiatustoon. Lisaks annavad infot kaks väikest tihvti lukul, kuid neid on raske näha. Ülejäänud toimingud tehakse värvilisel puutetundliku terminali ja juhiistmest paremal asuvate softkey-klahvidega. Mõned nupud on varjatud käetoega, kuid see puudutab õnneks ainult vähemolulisi nuppe. Lülitite sümbolid pole kõik esmapilgul selged ja kinnitus-LED-tulesid pole vähemalt päikesevalguses hästi näha. Terminal pakub laialdasi seadistusvõimalusi, kuid neid ei lähe iga päev vaja.

JCB 426 S-l on tee töökohale veidi kitsas ja järsk. Ülaosas on kabiini ees korralik platvorm.

JCB: hea standard

JCB 435 S juhtkang istub mugavalt käes ning lisanupud on sõrmedega hõlpsasti ligipääsetavad. Funktsioone saab hõlpsasti juhtida ja koos kasutada. Tööorganite vahetamiseks vajutatakse vabastusnuppu ja seejärel liigutatakse kolmanda funktsiooni abil lukustustappe. Tapid on kabiinist selgelt nähtavad.

Sõidusuund valitakse roolisamba lüliti või juhtkangi abil. Kõik töö-juhtnupud asuvad parempoolsel A-piilaril. Aktiveerimist kinnitavad LED-id on selgelt nähtavad kõikides valgustingimustes, kuid ikkagi ei pimesta.

New Holland W 170 D trepp on hea, 180° avaneva ukse lukustusvõimalus lausa väga hea.

New Holland: tugevate käte jaoks

New Holland W 170 D juhtkang on suhteliselt raske käiguga. Kuigi see võimaldab täpset juhtimist ja lihtsat ligipääsu nuppudele, annab suurem vajalik jõud pikkade päevade lõpus end tunda. Tööorgani vahetamine toimub nupuvajutusega, tapid liiguvad tagasi, terminal näitab punast LED-i ja hoiatusteadet, samuti ulatuvad luku punased tapid välja. Meile see lahendus meeldis. Sõidusuunda saab muuta roolisamba lüliti või juhtkangil asuva lüliti abil.

Kõik olulised juhtnupud asuvad parempoolse A-piilari allservas, nende märgistus on selge ja valgustus hea. Meile meeldisid väga kolm vabalt määratavat funktsiooni­klahvi juhtkangi kõrval. Parempoolse A-piilari ülaosas olev värviline ekraan annab teavet kõigi seadistuste kohta, kahjuks peegeldub sellelt mõnikord valgus.

Volvo L90H madalaim aste on väljapoole kaldu, mis muudab ohutu ronimise lihtsamaks.

Volvo: väike juhtkang

Volvo L90H pakub võrdluses väikseimat juhtkangi. Väga väike kuju on alguses ebatavaline, kuid seda õpitakse kiiresti hindama. Juhtkang istub väga hästi kätte ja seda saab mitmel viisil haarata ilma väsimust tekitamata. Juhtnupud on täpsed, kuid funktsioone ei saa samaaegselt kasutada. See on üsna ebasoodne.

Sõidusuuna muutmiseks tuleb alati sirutada käsi kangi ees paremal asuva klahvistiku poole või kasutada lülitit roolisambal – viimane viis on elegantsem. Tööorgani vahetus on ka siin hästi lahendatud nupu ja turvariivi abil. Terminalis on nähtav lahti­lukustuse hoiatussümbol ja tööorgani kandurist ulatub välja väga hästi nähtav punaseks värvitud teraslatt.

Volvo pakub endiselt oma järeleproovitud armatuurlauda, mis sisaldab teavet ja seadistusvõimalusi kõige olulisemate sõidukifunktsioonide jaoks. Lisafunktsioone juhitakse parempoolsel A-piilaril asuvate kipp­lülitite kaudu – kahjuks pole nende olekumärgutuled alati hästi näha.

JCB on paigaldanud mootorikatte „juhtimiskeskusesse“ hea tiheda tööriistakasti.

Istuge mugavalt, juhtige hästi

Volvo varustab mudeli L90H firma Isri õhkvedrustusega istmega, millel on kolmeastmeline tuulutus- ja soojendusfunktsioon. Eripäraks on kokkuklapitav vasak käetugi koos juhtkangiga, mis tuleb siiski alati enne aktiveerida. Vähese harjutamisega võimaldab see ergonoomilist tööd koos täpse juhtimisega. Istme, nagu ka käetoed, saab juhile sobivaks reguleerida. Roolil on kiireks pööramiseks nupp ning roolisamba kõrgust ja kallet saab reguleerida. Jalgaderuumis on paremal gaasi-/sõidupedaal ning roolisambast vasakul ja paremal piduri­pedaal. Diferentsiaaliluku jalglüliti asub roolisambast vasakul. Pedaalide ergonoomiline paigutus on hea ja doseeritavus korralik.

JCB 435 S-l on firma KAB õhkvedrustusega iste, millel on soojendus ja ventilatsioon, samuti nahkpolster kulumisohtlikumates kohtades. Istet saab mitmel viisil reguleerida, sama kehtib ka käetugede ja juhtkangi käsivarretoe kohta. „Kiirnupuga“ rool on reguleeritava kõrguse ja kaldenurgaga. Roolisambast paremal on gaasi-/
sõidupedaal ja vasakul piduripedaal. Pedaalide asend oli meie jaoks liiga püstine, aga nad on väga hästi kasutatavad.

Claas kasutab Grammeri õhkvedrustusega ja soojendusega istet. Käetugesid saab mitmel viisil reguleerida, eriti parempoolset. Rool on reguleeritava kõrguse ja kaldega (lisavarustusena on saadaval juhtkangiga roolimine). Ka Claasil on ainult kaks pedaali – vasakul piduripedaal ja paremal gaasi-/sõidupedaal. Nende nurgad on hästi valitud ja pidur reageerib väga efektiivselt. Hüdrostaatiline jõuülekanne pidurdab ise, seega läheb pidurit tavaliselt vaja vaid liikluses või hädaolukordades.

New Holland W 170 D mootorikate koosneb mitmest osast.

Ka New Hollandil on Grammeri õhkiste, mis on küll veidi paremini varustatud. See vastab kõigile reguleerimisnõuetele. Sama kehtib ka käetugede kohta. Rool meile nii väga ei meeldinud, sellel saab reguleerida ainult kaldenurka. Lisaks ergonoomiliselt paigutatud piduri- ja gaasipedaalidele asub roolisambast vasakul diferentsiaaliluku jalglüliti.

Automaatikafunktsioonid

Kõik laadurid pakuvad arvukalt anduripõhiseid automaatseid funktsioone, eelkõige poomi asendi jaoks: vajutades mõnele nupule, saab määrata tööorgani üles-alla liikumise piirangu ning sisse- ja väljakallutamise nurga. See on eriti kasulik kopa pidevalt korduvate asendite puhul, näiteks sõnniku laadimisel või puistematerjali käsitsemisel. Claas Torionil saab salvestada kõik soovitud asendid, kuid see-eest läheb vaja kolme erinevat nuppu: seade valikuks, seadistamiseks ja kinnitamiseks.

Lihtsam on Volvoga, kus tuleb lihtsalt soovitud nuppu pikalt vajutada, poom või tööorgan soovitud asendisse viia ning seejärel sama nupuga uuesti kinnitada ja samal ajal salvestada. Samalaadselt töötab seadistamine JCB-l ja New Hollandil. Siin saab küll salvestada ainult kopa alumise ja poomi ülemise asendi – kuid sellest piisas meile praktiliseks kasutamiseks alati.

Volvo pakub L90H-le spetsiaalseid kustutuspunkte (punased), mis on põhuga töötamisel head.

Hooldusest

Kõik tootjad on pühendunud lihtsale hooldusele, kuid mõistavad teemat erinevalt. New Holland ei varusta põhivarustuses laadurit keskmäärimissüsteemiga ja väidab, et see ei ole kasutajate seas üldiselt nõutud. Lisavarustusena on süsteem aga saadaval ja vajadusel ka tagantjärele paigaldatav. Keskmäärimise asemel pakub W 170 D väga head määrimisplaani ja kõikjal väga kergesti ligipääsetavaid määrimiskohti.

Kõik teised testis osalejad tuginevad keskmäärimissüsteemile, mida soovitaksime põllumajanduses kindlasti kasutada. Kõik süsteemid on kergesti ligipääsetavad.

Mis puudutab teiste hoolduskohtade ligipääsetavust, siis tundub osalejate ring üsna sarnase lähenemisega. Põhimõtteliselt on kõik positsioonid korralikult ligipääsetavad. Claasi puhul avaneb mootorikate ilma elektrilise abita – me leidsime, et see on kiireks pilguheiduks meeldivam kui kolme teise testiosalise elektriline mootorikatte avamine. Claasil ja New Hollandil on mõned mootorikatte all olevad hoolduskohad ligipääsetavad ka ülalt ning selleks on olemas vastavad redelid ja jalatoed. Pealegi on siin hooldusvajadus harv. Volvo ja JCB korral jõuate maapinnalt kõikidesse hoolduspunktidesse isegi siis, kui peate siin-seal end veidi sirutama – aga põhimõtteliselt on see kõige turvalisem variant.

Kokkuvõte

Võrdlesime nelja laadurit 15 tonni klassis. Testi esimene osa rääkis mõõtudest, võimsusest ja kütusekulust. Teises osas hindasime rataslaadurite ergonoomikat, käsitsetavust ja kasutamist. Nägime, et asi ei ole alati ainult mootori võimsuses, väga olulised on ka muud parameetrid.

HEA TEADA

·        New Holland W 170 D on nüüdseks asendatud värskendatud mudeliga.

·        Rataslaadurit ostes tuleks võimalikult täpselt teada kasutusalasid – igal laaduril on oma tugevad küljed.

·        15 tonni klass on enimmüüdud laaduriklass põllumajandusturul.

 

 

 

 

 

 





Sind võivad huvitada ka need artiklid


Test

Giant G2200 HD ja G2200E | Elekter või kütus?

Giant G2200 HD ja G2200E | Elekter või kütus?

Elektrifitseerimine ei edene ainult autotööstuses, vaid aku...

Test

Lühirandaal Horsch Joker 6 RT: jokker varrukas

Lühirandaal Horsch Joker 6 RT: jokker varrukas

Üks jokker varrukas pole kunagi halb. Randaaliga Joker RT on...

Test

Kultivaator Lemken Karat 10/500 KUA: Juveel praktilises testis

Kultivaator Lemken Karat 10/500 KUA: Juveel praktilises testis

Lemken on oma kolmetalalise universaalkultivaatoriga teinud...