Menu



Kombainid New Holland CX860 ja CX8.90: mastaap juba siis ... ja nüüd Ultra-Flow’ga

12.08.2024   

Kombainid New Holland CX860 ja CX8.90: mastaap juba siis ... ja nüüd Ultra-Flow’ga

20 aastat tagasi seadis New Holland CX-seeriaga uued standardid. Välimus muutus vähe, kuid klahvkombaini sees juhtus palju.

See oli tõeline sensatsioon, kui New Holland tõi 2002. aasta viljapeksuhooajaks turule äsja väljatöötatud klahvkombainide seeria CX. Uus CX hiilgas ümarate vormide, 75 cm läbimõõduga peksu­trumli, kuni 374 hj arendava mootori, ülimalt 10,5 m³ mahutava terapunkri ja kõige lõpuks tõelise hea enesetunnet pakkuva kabiiniga.

Ja täna, 20. sünnipäeval? Ümmargused vormid on jäänud, nii et kombaini välimus pole kuigi palju muutunud. New Holland on aga CX-i järjekindlalt arendanud alates heedrist kuni peksuseadme, mootori ja veermikuni, rääkimata kabiinist. Seda näitab 20-aastase CX860 võrdlemine praeguse CX8.90-ga. Mõlemad masinad kuuluvad Vestfaalis Dülmenis asuva alltöövõtja Bernhard Stade CX-parki.

Mitte ainult laiem

2002. aastal saite valida ainult heedri erinevate töölaiuste vahel. Teraviljaheeder „Capacity“ oli saadaval suurima lõikelaiusega 9,15 m. Rapsikoristuse jaoks tuli selle ette lisada täiendav rapsilaud, mis oli pigem keeruline. Väga lühikesel laual olid oma probleemid lamandunud teraviljaga. Seetõttu tutvustas New Holland 2004. aastal heedrit „Extra Capacity“, mis soovi korral pakkus 15 cm võrra suuremat vahemaad etteandeteo ja vikati vahel.

Tänapäeval tavalist heedrit (mis nüüd kannab nime „High Capacity“) enam peaaegu ei tellita. Nii töötab ka uus CX8.90 heedriga „Varifeed“, mis võimaldab tänu 57 cm ulatuses hüdrauliliselt reguleeritavale laua pikkusele kohanduda erinevatele koristustingimustele. Varifeed on saadaval töölaiusega 4,88 kuni 12,50 m ja seda saab kasutada rapsi ja rüpsi koristamiseks pärast lihtsalt külgmiste vikatite kinnitamist. Lisaks on aastate jooksul suurendatud heedri kaksik­tigu, mis on parandanud söötmist ning tagaseina ülemine kaitse vähendab heedrikadusid.

„Capacity“ oli 2002. aasta standardse heedri nimetus, mille suurim lõikelaius koos lühikese lauaga oli 9,15 m.

New Holland pakub praegust reguleeritava laua pikkusega heedrit „Varifeed“ töölaiusele kuni 12,50 m.

Nüüd Ultra Flow’ga

Kakskümmend aastat tagasi olid standardsed peksutrumli maksimaalsed läbimõõdud umbes 60 cm piirkonnas. Seetõttu oli CX-i 75-sentimeetrine peksutrummel tõeline trump: peksukorvi pindala kasvas TX-i 0,86 ruutmeetrilt 1,18 ruutmeetrini. Sellest ajast peale pole viljavool neljatrumlilises peksuseadmes, mille korvi kogupindala on 2,54 m2, peaaegu muutunud.

Kuid uuel CX8.90-l on ikka rohkem pakkuda kui vanal CX860-l. 2019. aastal sai lisavarustusena saadaolev peksutrummel Ultra-Flow Agritechnica näitusel hõbe­medali. Nagu kinnitab ka alltöövõtja Georg Stade, tagavad selle nihutatult paigutatud peksusiinid ja nende suurem kaal parema saagivoolu, madalama vastuvõtumüra ja suurema jõudluse.

Tsentrifugaalseparaatori elektriline korvi reguleerimine annab uuel kombainil suurema reguleerimismugavuse. Üksikud korvi­segmendid, mida saab kiiresti ja lihtsalt vahetada üks inimene, pakuvad maisikoristusele üleminekul suuremat mugavust. Kuni 2015. aastani tuli vahetada kogu korv, mis pakkus kahele inimesele kestvat pingutust.

CX860 neljatrumlilise peksuseadme peksutrumli 75-cm läbimõõduga korvi kogupindala on 2,54 m².

CX8.90 peksutrummel Ultra-Flow pakub ühtlasemat viljavoolu ja suuremat jõudlust.

Isegi kallakutel kätte saada võimalikult palju jääkterasid

Sõelakasti kalde kompenseerimine künklikul maastikul oli – nagu ka varem TX-i puhul – CX-i suur tugevus. Lisavarustusena sai kogu puhastust horisontaalseks joondada kuni 17% külgkaldenurgani. Nii on see ka uue CX8.90 puhul, kuid Optispeedi ja Optifaniga suudab see ka pikisuunas kallakutele reageerida ja hoida läbilaskevõimet kauem konstantsena – klahvide ja ventilaatori kiirust suurendatakse automaatselt allamäge ja vähendatakse ülesmäge.

Optispeed kohandab klahvide kiirust isegi pekstava viljaga. Kergesti pekstavad kultuurid, näiteks oad või raps veedavad klahvidel vähem aega kui teravili. Kuus klahvi ise ega nende kogupindala (ligi 6,7 m²) oluliselt muutunud ei ole. New Holland tugineb suletud konstruktsioonile, et tagada suurem stabiilsus kallakutel.

Kui rääkida sõelakastist, siis CX860 saab punkte koguda ainult vastupidiselt liikuvate elektriliselt reguleeritavate ülemise ja alumise sõelaga. Ka siin on Opticleaniga CX8.90-l oluliselt rohkem pakkuda: eelpuhastussõela saab kabiinist ka elektriliselt reguleerida ning see töötab pealegi vastupidises suunas ülemisele sõelale, mis New Hollandi sõnul lubab veel 20 % suuremat puhastusjõudlust.

Olid ajad: CX860 ülevaatlik mootor ilma heitgaaside töötlemiseta.

Diiselmootori oksüdatsiooni- ja SCR-katalüsaatorid võtavad CX8.90 mootoril ruumi. Sellest hoolimata on mootor endiselt kergesti ligipääsetav.

Rohkem hobujõude ja heitgaasitöötlus

Viimase 20 aasta jooksul on mootorite juures palju muutunud – suuresti just heitgaasi­normide tõttu. Iga paari aasta tagant rangemaks muutuvatele nõuetele vastamiseks on mooto­reid pidevalt arendatud ja varustatud heitgaaside järeltöötlussüsteemidega. Peale mootoriõli ja jahutusvedeliku tarvitab CX860 ainult diislikütust 750-liitrisest paagist.

Uuem CX8.90 vastab hetkel kehtivale heitgaasinormile V koos diiselmootori oksüdatsioonikatalüsaatoriga (DOC) ja SCR-katalüüsmuunduriga (kuid ilma kübemefiltrita DPF ja heitgaaside retsirkulatsioonita). Lisaks 1000-liitrisele diislikütuse paagile tuleb regulaarselt täita ka AdBlue mahutit.

Kahe aastakümnega on mootori võimsus omajagu kasvanud. Kui CX860 kasutab Iveco kuuesilindrilist võimsusega 333 hj, siis CX8.90 jõuallikaks on FPT Cursor 9, mille tippvõimsus on 460 hj. Omal ajal oli CX860 suuruselt teine mudel, millele täna vastab CX8.80 võimsusega 374/415 hj.

CX860 puhul värviti terapunker veel mustaks. Tavapäraselt oli selle maht 9 m³, soovi korral võis see olla kuni 10,5 m³.

Parema ülevaate saamiseks muutis New Holland punkri kujunduse 2020. aastal kollaseks. Nagu siin CX8.90 puhul, kasvas maht 12,5 m³-ni.

Mullasäästlik vaatamata suuremale punkrile

Seda täiendavat võimsust on kindlasti vaja – ja mitte ainult võib-olla suurenenud läbilaskevõime tõttu. Ainuüksi laiemate heedrite, suuremate terapunkrite ja roomikveermike lisaraskused võtavad oma osa. Ilma heedrita on 15,6-tonnise CX860 ja veidi enam kui 16-tonnise CX8.90 tühimass võrreldav. Kuid umbes 1,5 t vilja rohkem punkris ja roomikud, mis on 1,5 t raskem kui 710-mm rehvid, muudavad CX8.90 3 tonni raskemaks – nagu öeldud, ilma heedrita.

Rääkides roomikveermikust ja rehvidest: CX860 rehvid mõõduga 710/70 R 38 pakku­sid juba 2002. aastal suurt ja seetõttu mulla­sõbralikku kontaktpinda. Ka transpordilaius jäi „maagilisest“ 3,50 meetrist allapoole. Hiljem sai CX-ile paigaldada isegi rehvid 710/70 R 42 (põhivarustuses alates 2018. aastast). Lisaks on võimalik paigaldada 900/70 R32 rehvid. Veelgi suurema kontaktpinna ja parema mullakaitse tagamiseks, säilitades samal ajal transpordilaiuse, on New Hollandil alates 2014. aastast CX-i jaoks saadaval roomikutega veermik.

Esialgu võeti kolme jooksurattaga roomikud Case IH Quadtracilt. Vaid kaks aastat hiljem järgnesid Terraglide-vedrustusega SmartTraxi roomikud. Nelja jooksurattaga pakuvad need veelgi suuremat kontaktpinda, neil on hüdrauliline vedrustus ja maanteel lubatud sõidukiirus 40 km/h. Veel üks boonus: suurema sõidumugavuse ja roomikute väiksema kulumise tagamiseks surutakse neli jooksuratast maanteel liikumiseks hüdrauliliselt alla ja suured otsmised rattad on üles tõstetud.

Juba CX860 kabiin ja juhtimisseadmed tekitasid elutoatunnet.

CX8.90-s on veelgi rohkem ruumi – eriti jalgade jaoks – ja kasutusmugavust. Siin on selgelt näha, et aeg pole seisma jäänud.

 

Elutuba ja enamgi

„Kombain elutoaga ja palju muuga…“ oli profi 2003. aastal tehtud CX860 praktilise testi pealkiri. Tõesti üllatas CX toona oma suuruse ja sisustuse poolest muljetavaldava kabiiniga. Juba siis jäid juhid panipaikade, kaassõitja istme, automaatse kliimaseadme, jahutuskasti ja madala mürataustaga enam kui rahule.

Kuid, nagu teada, on parem heale vaenlane. Seega on praeguses kabiinis veelgi rohkem ruumi – eriti jalaruumi – ning soojendatav ja venti­leeritav osalise nahkpolstriga juhiiste. Ja CX8.90 suur terminal Intelliview IV pakub oluliselt rohkem ülevaadet ja seadistamise mugavust kui CX860 väike monitor Info View. Sama kehtib ka juhtkangi ja paljude muude juhtnuppude kohta – kõik CX8.90-s on lihtsalt selgem, kaasaegsem ja ergonoomilisem.

CX860 kabiin on muljetavaldav ka tänapäeval.

CX8.90 LED-töötuledega juhtimiskeskus näeb siiski moodsam välja.

Kokkuvõte

Isegi kui praegune CX8.90 ei näita väliselt peaaegu mingeid edusamme võrreldes 20 aastat vanema CX860-ga, avaldub tehniline areng selgelt masina sisemistes väärtustes. „Varifeed“-heedrist Ultra Flow-peksu­trumli ja kabiinini on jõudluse ja mugavuse suurendamiseks palju ära tehtud. CX pakub ka elektroonika osas palju enamat. Näiteks olgu toodud saagise kaardistamine ja koostisosade NIRS-i määramine.

Alltöövõtja Stade paigaldas mudelile CX 860 42-tollised rattad (nüüd põhivarustuses).

CX8.90 roomikveermik pakub maksimaalset kontaktpinda ja mullasäästu.

HEA TEADA

·        2002. aastal avaldas New Holland uue CX-iga muljet nii tehnoloogia kui ka sõidumugavuse poolest.

·        Praegune CX on teinud märkimisväärseid edusamme kõigis aspektides – jõudlusest sõidumugavuseni.

Michael (vasakult neljas) ja Georg Stadet (paremalt neljas) ümbritsev meeskond on uhke oma CX-kombainipargi üle.

 

 

 

 



Sind võivad huvitada ka need artiklid


Väderstad laiendab tehast ja suurendab tootmisvõimsust 10 000 masinani

Väderstad laiendab tehast ja suurendab tootmisvõimsust 10 000 masinani

Ettevõte on lõpetanud oma Väderstadis asuva tehase laienduse...

Annela Anger-Kraavi: mida oodata lähiajal Euroopa kliimapoliitikalt?

Annela Anger-Kraavi: mida oodata lähiajal Euroopa kliimapoliitikalt?

Põllumajandustootjaid muserdab teadmatus: on ilmne, et kasvu...

Võrdluses seitse korda 120 hobujõudu

Võrdluses seitse korda 120 hobujõudu

Tehnika ja kütusekulu osas paistsid Soomes tehtud testis sil...