Põnev täiendus elektriliste linnamaasturite tormiliselt kasvavasse seltskonda.
Mis see on?
CUPRA Tavascaniga esimest korda tõtt vaadates ei pruugi selle peale tullagi, et tegemist on elektriautoga. Agressiivselt vormitud kapott ja konkreetne küljejoon – osavalt peitmas elektriautole omast suurt ukse- ja väikest aknapinda – võiksid sama hästi kuuluda sisepõlemismootoriga moodsale linnamaasturile.
Ent Tavascan on CUPRA esimene täiselektriline linnamaastur ja selle Hispaania margi üldse teine elektriauto. Kuna eelmise kümnendi lõpus SEATist lahku löönud ja sportliku suuna võtnud CUPRA kuulub Volkswageni gruppi, on Tavascan loodud samale alusele nagu teisedki grupi elektrisõidukid. Tema lähisugulaste hulka kuuluvad näiteks elegantne Audi Q4 Sportback e-tron ja Škoda Enyaq Coupé. Välimuse põhjal ei oskaks arvatagi, et need mudelid on lähedalt seotud. Tavascani kujustajad on muidugi läinud erilise hooga oma teed.
Kergesti meeldejäävad kolmnurgad esituledes ning servast serva ulatuv leed-tagatuli koos valgustatud CUPRA logoga keskel on CUPRA disainile iseloomulikud.
Nagu sportliku Hispaania margi puhul tavaks, ei ole tegemist lihtsalt edeva ümbrisega – Tavascan on loodud selleks, et sõidukogemus oleks haarav ja et juhile meeldiks oma autoga sõita. Eesmärgi saavutamiseks on insenerid suunanud eraldi tähelepanu jõuülekandele, vedrustusele ja juhitavusele.
Valikus on kaks versiooni: 210 kW (286 hj) ühe mootoriga tagaveoline Endurance ja 250 kW (340 hj) kahe mootoriga neljarattaveoga VZ. Mõlemad versioonid saavad toite 77 kWh akust ja ühe laadimisega suudab Endurance läbida kuni 568 km, rikkalikumalt varustatud VZ mõnevõrra vähem. Mis aga meie kliimas ääretult oluline: Tavascanil on integreeritud soojuspump, mis hoiab sügisel ja talvel sõitjateruumi soojana.
Kui rääkida laadimisest, siis 100 km läbimiseks on aku võimalik täita vaid seitsme minutiga. Versioonist sõltumata suudab Tavascan kasutada kuni 135 kW kiirlaadijat, kui aku täituvus langeb kümne protsendini, saab aku uuesti kaheksakümne protsendini viia veidi vähem kui poole tunniga.
Kuidas see sõidab?
Proovisõidukiks oli VZ, mis on Tavascani kahest versioonist kangem. VZ on muide tulnud hispaaniakeelsest sõnast veloz, mis tähendab kiirust. See sobib sõidukile, mis lippab nullist sajani 5,5 sekundiga, näitamata üles vähimatki pingutust. Aga päriselus sõidame ikkagi igasugustes oludes, nii viisin Tavascani hoopis väikestele teedele põldude ja külade vahel.
Sõidurõõmu suurendamiseks on insenerid andnud Tavascanile viis sõidurežiimi: Range, Comfort, Performance, CUPRA , Individual ja Traction. Neist viimane on ainult nelikveolisel VZ-il, mille kaks elektrimootorit nii-öelda suhtlevad omavahel, jaotades pöördemomenti ühelt teljelt teisele ülikiirelt ja juhile märkamatult.
Elektriautod, mis tihtipeale ongi mõeldud linnaautodeks, ei pruugi end kruusateedel tunda kuigi mugavalt. Kipuvad „ujuma“ ja mõne sõidukiga (marke ja mudeleid nimetamata) on proovisõidul tulnud hoolikalt hoogu kärpida, et kurvilisel kruusateel kelgutades oleks teel püsimine ikka tagatud. Kui nüüd mõelda, et elektriautoga tuleks aastaajast sõltumata teha igapäevasõite väikestel teedel, siis Tavascan võiks selleks sobida küll. Ja just kahe mootoriga VZ. Mitte kiirenduse või edevuse pärast, vaid seetõttu, et Traction sõidurežiimist võib tõesti kasu olla.
Lühikese sõiduproovi põhjal saab rääkida peamiselt muljest, aga mulje jäi, et Traction sõidurežiim lisas lahtise kiviga kaetud käänulisel kruusateel liikumisse kindlust. Võis rahulikumalt võtta, auto tundus lahendavat paljud küsimused enne, kui need jõudsid tekkida.
CUPRA inseneridele meeldiks kindlasti, kui kruusalt asfaldile pöörates lülitaks juhid auto sportlikkusele suunatud CUPRA või Performance sõidurežiimile. Tavascani konkreetne rool toetab kurvides enesekindlat sõitu. Kere kaldumine on saadud parema kontrolli alla kui näiteks sõsarauto Volkswagen ID.5 puhul. Regeneratiivpidurdus (valides D asemel käigu B) on omal kohal linnasõidul, kui juhile meeldib seda kasutada. See meenutab mõneti mootoriga pidurdamist, aga kõige õigem on seda ise järele proovida.
Tavascan kaalub siiski 2,3 tonni ja on üle nelja poole meetri pikk ning sõidab maanteel muidugi nagu kulda. Sõiduulatusest piisab, et jõuda ükskõik millisest Eesti nurgast pealinna või pealinnast näiteks Riiga.
Mis tunne on sees?
Tavascani sõitjateruum on 3D-saavutus, kus keskkonsooli niinimetatud selgroogu ja näidikulaua voogavaid pindu toovad esile vasekarva ehisliistud. Enamikku auto funktsioonidest juhitakse keskselt 15-tolliselt puuteekraanilt. CUPRA kõige värskem teabe- ja meelelahutussüsteem reageerib kiiresti ja seda on lihtne kasutada. Telefonid ühenduvad vaevata ja soovi korral jookseb Waze.
Füüsiliste nuppude eelistajad ei pruugi Tavascani interjööriga liiga hästi läbi saada. Samas, harjumine ei tohiks olla siiski keeruline ning hea on see, et kujustus vabastab palju hoiuruumi. Viimistluskvaliteet on valdavalt hea ning hoolimata langevast katusejoonest jätkub ka tagaistmel kaasreisijatele ruumi ja avarust. Kuhugi tuleb paigutada ka asjad – 540 liitrit mahutav pakiruum peaks olema igapäevavajadusteks enam kui piisav. Mida veel lisada? 12 kõlariga helisüsteem pärineb kuulsalt Sennheiserilt.
Tekst Esta Tatrik
HEA TEADA
• Tavascan on nime saanud Hispaania mägiküla järgi, mis asub Prantsusmaa ja Andorra külje all. Tavascanis on kolm hotelli ja üks restoran, aga tuntud on see hoopis ümberkaudsete suusakuurortide tõttu