Uuendatud Jumperi mootorivalik on lai ja rikkalikud varustusvõimalused teevad juhi töö nii mugavamaks kui efektiivsemaks.
Tänavu 30 aasta juubelit tähistav Jumper kuulub nende autode sekka, millega on küllap kõigil vähemalt kaudne kokkupuude. Tänavapildis näeb neid tööd rügamas arvukalt ja igaühe mõnigi sisseost on oma teekonna kauplusse või pakiautomaati teinud 1994. aastal esmaesitletud kaubikumudeli uuema või vanema esindajaga. Jumperi legendaarsed eelkäijad TUB ja Type H on end kirjutanud autoklassikasse.
Muide, juba 30 aastat tagasi ilmavalgust näinud esimene Jumper sai kiita õnnestunud ergonoomia eest, lisaks toodi testides erilistena välja elektriaknad ning konditsioneer. Jõuallikate valikusse kuulusid vabalthingav diisel, turbodiislid ning bensiinimootorid. Uusima mudeli varustusnimekiri parkimisradarite ja muude moodsate juhiabiseadmetega paistaks üheksakümnendate kaubikujuhile täiesti ulmelisena.
Turbodiislid, mõistagi moodsad, kuuluvad Jumperi jõuallikanimekirja tänapäevalgi, kuid lisandunud on elektrimootor, mis saab toite sõltuvalt mudelist kas akust või vesiniku kütuseelemendist. Diislid jäävad võimsusvahemikku 120–180 hobujõudu, käigukastivalikus leidub nii manuaalne kui automaatne.
Kõige võimsama Jumperi tiitlit kannab elektrimootoriga versioon oma 272 hobujõuga, mille 110 kWh akust jätkub tehaseandmeil (WLTP) 420 kilomeetri läbimiseks. Suvistes sõiduoludes ja umbes 300 kg koormaga kujunes linna ja -lähiliikluses keskmiseks energiakuluks 29,2 kWh/100 km (keskmine kiirus 44 km/h) ja maanteel 31,1 kW/h/100 km (83 km/h). Mõistagi sõltub palju sõiduoludest ja stiilist, aga olgu need numbrid kinnituseks, et umbes 400 km on ühe „akutäiega“ suvel tehtav küll.
Pardalaadija võimsuseks on 11 kW ja aku saab täielikult laetud 11 tunni ja 45 minutiga, 150 kW kiirlaadijaga saavutab 80protsendise laetuse 55 minutiga.
Päris kindlasti tasub enne elektrikaubiku ostu kaaluda oma sõitude eiripärasid, kas sõiduulatusest piisab, kas loogilisi laadimisvõimalusi leidub ja tähele panna ka kandevõime eripärasid: kuna elektriversiooni tühimass on suur, sõltuvalt versioonist 2,8–2,9 tonni ringis ja täismass 3,5 tonni, jääb kandevõime 540 ja 710 kg vahele. Diiselversioonide kandevõime algab klassile üldiselt omaselt alates umbes 1,2 tonnist ja ulatub kuni ligikaudu pooleteise tonnini, olles kõige võimekamal isegi kaks tonni.
Jumperi kõigi versioonide üleslugemine läheks pikale, mistõttu olgu öeldud, et seda pakutakse kahe teljevahepikkusega (3,45 ja 4,04 meetrit), kaubikuna kolmes üldpikkuses ning kuues kereversioonis kaubaruumi mahuga 10–17 kuupmeetrit. Erinevate pealisehituste tarvis kuulub pikema telgede vahega mudeli valikusse ka tava- ja topeltkabiiniga raamauto.
Sõitjateruumi kujustust muudeti põhjalikult. Näidikuplokk kombineerib standardversioonis analoog spido- ja tahhomeetri digitaalsete näidikutega, kuid pakutakse ka täisdigitaalset nagu prooviautol. Loetavus on selge ka päikesepaistelise ilmaga, eredus sobiv ka pimedas sõiduks.
Sama saab öelda suure puutetundliku keskekraani kohta ja ühtlasi kiita tootjat, et nuppudest ei ole loobutud. Küllap on eriti just kullervedude tegijad tänulikud uste võtmeta avamise-sulgemise võimaluse eest. Saatedokumentidele leidub käepärane koht kabiini lae all, joogipudelile mahukas tasku ukses.
Automaatne käsipidur ei lase sõidukil n-ö kogemata liikuma hakata, kui näiteks läks juhil kiiret peatust tehes meelest üht-teist selle vastu ette võtta. Sisepeegli kohale saab tellida tagurduskaamera ekraani, et manööverdades pöörata pilk sinna, kuhu paljud harjunud. Kahtlemata suurendab sõiduohutust ka kogu auto ümbrust jälgiv, sõltuvalt sõiduki pikkusest 14 või 16 anduriga parkimisabi.
Proovitud elektriversiooni kabiin on vaikne nii linna kui maanteekiirusel ning sõidukogemus tervikuna pingevaba. Oma rolli mängivad selles lisaks piisavalt tuge pakkuv iste, hästi tasakaalus roolisüsteem – elektriline võimendi teeb manööverdamise hõlpsaks, kuid on piisavalt konkreetne maanteesõidul – ja lõpuks ka head ülevaadet pakkuvad peeglid.
Tarbesõidukite hinnakirjad on enamasti pikad, sest versioone ja võimalusi leidub palju, nii ka Jumperil. Hinnad algavad umbes 30 000 eurost ja kasvavad üle 60 000 euro. Tähelepanuväärne on viieaastane läbisõidupiiranguta garantii.
Tekst Kristjan Sooper
HEA TEADA
· Kaks telgede vahet, kolm pikkust
· Diisel- ja elektriversioonid
· Jumper on 30-aastane