Kreeka tähestiku viimane täht oomega sümboliseerib lõppu. Kas see kehtib ka Bednari universaalkülviku kohta või märgib masin hoopis uut ja head algust?
Pärast esimeste fotode kaamerasse jõudmist algas tugev ja püsiv vihmasadu. Välitööd ei tulnud seega kõne allagi. Saime küll masina detaile lähemalt uurida, kuid oleksime tahtnud seda intensiivsemalt kasutada. Meie katsetada oli 6 m laiune Omega OO 6000 L, mis on võrreldav teiste selle seeria mudelitega. Veel on Omega saadaval töölaiustega 3, 4, 8 ja 9 m.
Mitmesugused eelharimisseadmed
Kuuemeetrine mudel on põhivarustuses ette nähtud ühendada Kat. III kategooria aistega, kuid Bednar pakub lisavarustusena ka teisi võimalusi. Põhikonfiguratsioonis peab traktoril olema iga funktsiooni jaoks eraldi juhtseade. Soovi korral aga saab terminali kaudu eelvalikut tehes teatud juhtseadmeid kasutada ka mitmel otstarbel.
Kolmeosaline esipakker soodustab kettavälja täpset sügavuse hoidmist. Tasanduslatt ja jäljekobestid kuuluvad lisavarustusse.
Põhivarustusena paikneb seemendite ees kolmeosaline rehvidega pakker. millele on paigaldatud rattad suurusega 27x8,5-15 läbimõõduga 710 mm. Külgedel veereb ühisel võllil viis ratast, keskel neli. Segmentide vahele on jäetud ruum aukrastri abil reguleeritavatele, kivikaitsega jäljekobestitele. Soovi korral saab pakkeri ette kinnitada ka hüdrauliliselt reguleeritava libisti.
Kolme talaga eelharimisseade
Põhiversioonis on Omega varustatud kahe kettareaga. Alternatiivina klassikalistele 510 mm läbimõõduga sakiliste kumerketastele on saadaval peenehambulised kettad läbimõõduga 460 mm. Kettad on paigutatud X-kujuliselt, mis peaks külgjõud kompenseerima. Kaks ketast on monteeritud ühisele vannasele ja kaitstud ülekoormuse eest nelja kummielemendi abil.
Töösügavust muudetakse hüdrauliliselt vasakul küljel olevate piirdeseibide abil. Spetsiaalseid servakettaid ei ole, kuid äärmisi kettaid saab samamoodi käsitsi sügavamale reguleerida nagu ka traktori rataste taga olevaid kettaid. Hooldusvabade laagritega kettad on seatud nurgale 17°.
Klassikalise ketaste välja taha soovitab Bednar oma Coulteri kettaid, mis töötavad täpselt külviridade ees.
Ketaste taga on ruumi mitmesugustele komponentidele: kolmandale ketaste reale, nagu meie proovitud masinal, või teisele libistile. Kolmanda kettarea jaoks on saadaval erineva lainelisuse astmega kettaid — ühesuguse reavahega ja täpselt seemendite ees. Kolmas kettarida peab mulda murendama ja eriti tugevalt segama. Selle töösügavust saab reguleerida eesmistest kettaridadest sõltumatult ja seda saab kasutada ka iseseisvalt – näiteks künnijärgsel külvil.
Lisavarustusena väetis
Soovi korral võib kolmanda kettarea kõrgusel külvata väetist või seemet. Meie vaadeldud ühe-punkri-süsteemi asemel läheb siis aga tarvis poolitatud külvisepunkrit kahe lehtri ja kahe doseerimisseadmega.
Ketaste välja küljele on paigaldatud astmed, mis viivad kettavälja kohal oleva poodiumini. Punkri juurde pääseb eespool asuva platvormi abil. Juurdepääs redelile ei ole optimaalne.
Olenevalt seemnepunkri valikust paigaldatakse üks või kaks doseerimisseadet. Doseeritud seemned jagatakse kahele külvisetoru vahel.
Olenevalt külvirea laiusest töötab kaheteistkümnest tihendusrattast igaühe taga kaks või kolm seemendit. Rehvirühmade omavaheline nihe ja tihendusrataste suurus (425/55 R 17) on mõeldud vältima mulla kogunemist. Kõigil ratastel on eraldi kinnitused ja laagrid – see mõjub hästi pööretel.
Transpordisõiduks pööratakse keskmised rattad üles. Seejärel toetub masin kahele piduritega rattapaarile nende kõrval. Teedel on lubatud sõita kuni 40 km/h (isegi täiskoormaga).
Külvitehnika
Ühena vähestest tootjatest pakub Bednar selles segmendis ainult ülerõhupunkreid. Sellega soovitakse saavutada parem jääkide tühjendamine ja seemnete ühtlasem jaotus.
Seemendi kaks üksikut ketast on paigutatud nihutatult. Sügavust juhivad rööpkülik ja surverull.
Punkrid on valmistatud plastist olenemata sellest, kas neil on üks või kaks sektsiooni. Ühesektsioonilise punkri 2,06-meetrise laiusega ava üsna raske kaas on valmistatud plekist. Täitmiseks avaneb see rohkem kui 90°, mis jätab hea mulje. Kaks andurit annavad teavet punkri täituvusest: ühte saab väljastpoolt reguleerida ülespoole ja teine on paigutatud alumisse kolmandikku. Täiendavat tühjenemisandurit pole.
Seemnete doseerimine toimub elektriliselt keskse doseerimisrattaga. Põllukultuuri tüübi muutmiseks on hoiukastis varuks mitmesugused doseerimisrattad. Doseerimisseadme all jagab Bednar pneumaatilise külvisetoru kaheks– puhur asub esiosas punkri all. Kumbki külvisetoru lõpeb omaette jaotuspeaga. Ühepunkrilises masinas varustab üks jaotuspea külviku üht poolt. Nii saab (tavaliselt kuni kolme magnetklapiga raja kohta) realiseerida kõiki levinud sõidurajasüsteeme. Soovi korral saab deaktiveerida ka kuni viis külvirida kummalgi küljel. Tehnoraja lülitamisel vähendab doseerimisseade automaatselt kiirust. Külvivigade vältimiseks on kõik seemnetorud juba tehasest varustatud anduritega vooluhulga jälgimiseks.
Doseerimis- ja jaotustehnoloogiat juhitakse ISOBUSi kaudu. Meie proovitud masinal leidsime firma Müller-Elektronik terminali Touch 800. Vastava aktiveerimise ja varustusega on võimalik ka sektsioonide ümberlülitamine GPS-i järgi. Kasutajaliides tundus esmapilgul üsna intuitiivne.
Kalibreerimiseks suunatakse parempoolne külvisetoru külviku taga asuvale möödaviigule.
Kalibreerimine tagantpoolt
Omega pakub kalibreerimiseks erilist lahendust: erinevalt paljudest teistest tootjatest ei pea põllumees siin punkri alla ronima, vaid saab kalibreerimist teha seemenditala taga. Enne seda tuleb liigutada ketastevälja kohal paremal asuvat veidi raskekäigulist siibrit. Sellega lülitatakse parempoolne külvisetoru masina tagaosa suunas möödaviigule. Samas suletakse terminali kaudu elektrilise servomootori abil vasakpoolne külvisetoru.
Taga, möödaviigu otsas, on kalibreerimiskoti jaoks hõlpsasti ligipääsetav kinnitus koos vastava nupuga. Selle abil saab kalibreerimisprotsessi väliselt käivitada ja peatada. Sellele järgneb tavapärane kaalumine ja kaalutud koguse sisestamine terminali.
Seemendid rööpkülikutel
Seemenditala on saadaval reavahega 12,5 või 16,7 cm. Mõlemal juhul juhitakse 380-mm topeltkettaid rööpkülikriputusega. Seemendite üksikud kettad on paigaldatud minimaalse nihkega üksteise suhtes. Seemned viiakse ketta hooldusvaba laagri taha, mistõttu puudub vajadus libistite järele. Ketastevahelised kaabitsad kuuluvad põhivarustusse. Ketasseemendite taga tihendavad külvi 330 mm läbimõõduga surverullid laiusega 50 või 65 mm. Tootja nimetab seemendite maksimaalseks surveks 130 kg. Seemendite survet reguleeritakse vändaga või hüdrauliliselt. Sama kehtib ka külvisügavuse kohta. Järeltöötavat libistit seadistatakse augumustri abil.
Tootja sõnul saab külvik ISOBUS-masinana kasutada mistahes sertifitseeritud terminali. Teise võimalusena pakub Bednar Müller-Electronicsi monitore.
Veel üht-teist lühidalt
• Külvik on mõeldud kiirustele kuni 17 km/h.
• Omegat saab täiendada vahekultuuride külviseadmega.
• Pakkeri rataste taga olevad plastsilindrid tasandavad konarusi.
• Seemenditala on maapinna järgimiseks jagatud 1,50 m laiusteks segmentideks.
• Ka 9 m laiune Omega vastab maanteeliikluse nõuetele.
• Kaheosalise punkri korral saab väetise või teise seemne väljutada külvireale, külviridade vahele või ketaste välja taha.
• Omega OO 6000 L baashind on 71 400 eurot (Saksamaal käibemaksuta). Erivarustusega nagu tasandus ja esipakker (8850 eurot), kolmas ketaste rida (10 800 eurot) ja markiir (3400 eurot) kerkib hind 123 500 euroni. See asetab hästivarustatud kombikülviku hinna poolest keskmike hulka.
Kokkuvõte
Universaalse külvikuna pakub Bednar Omega mitmesuguseid mugavusi ja erilahendusi. Nende hulka kuuluvad näiteks kolmas kettarida ja tahapoole nihutatud kalibreerimissüsteem. Ka hind tundub mõistlikuna. Ootame kogemusi tulevaselt praktiliselt testilt. Esialgu aga ei kõla „oomega“ lõpu, vaid pigem hea algusena.
TEHNILISED ANDMED
Bednar Omega OO 6000 L
Töölaius 6,00 m
Seemnepunker 3500 l
Peenhammastega kettad Ø 460 mm
Kolmas ketaste rida Ø 380 mm
Topeltketastega seemendid Ø 380 mm
Külviridade vahe 12,5/16,7 cm
Surve seemendile 25 kuni 130 kg
Esipakker 27x8.5-15
Pakkeri rehvid 425/55 R 17
Tühimass 8860 kg
Võimsustarve alates 132 kW/180 hj
Baashind 71 400 €
Proovitud masina hind 123 500 €
*Tootja andmed, hinnad Saksamaal käibemaksuta.
HEA TEADA
Rikkaliku varustusega Omega hind jääb oma klassi keskmisele tasemele.
Varustusvõimalused on laiaulatuslikud – alates rehvidega esipakkerist koos tasanduslatiga kuni kolmanda ketaste rea ja seemnevoolu jälgimiseni.
Profi Eesti nr 32, lk 56-58