Menu




Kioti HX 1201 | Jõud, müra ja omapära

Proovisõit 16.10.2024   

Kioti HX 1201 | Jõud, müra ja omapära


Kioti HX 1201 avaldas testis muljet erksusega. Aga lugege ise lähemalt, millised omadused tõstsime esile ja mis vajaks veel parendamist.

Kioti esitles seeriat HX kaks aastat tagasi ning esialgu kuulus sinna kolm mudelit võimsustega 91–117 hj (vt. profi nr. 36). Korealased tahavad meelitada näiteks tõuaretusmajandeid, kes otsivad lihtsat, kuid vastupidavat (esilaaduriga) traktorit. Meie testitud HX 1201 oli niisiis varustatud ALö esilaaduriga Quicke Q4L. Ja mitte ainult selle­ga, tippmudel esines üsna täielikus varustuses eesmise rippsüsteemi ja jõuvõtuvõlliga, suruõhusüsteemiga jne.

Koos võimsustõstega kuni 127 hj

Stiilse, kergesti avatava mootorikatte all asub Kioti emafirma Daedong neljasilindriline diiselmootor töömahuga 3,8 l, turbo­laaduriga ja vahejahutiga. Jõuallika nimivõimsus on 86 kW/117 hj ning tippvõimsus koos võimsustõstega (boost) 93,5 kW/127 hj.

Daedongi 3,8-liitrine neljasilindriline on võimas, kuid vajab ka omajagu kütust. Juurdepääsetavus on hea.

Võimsustõste on aktiivne kiirusel üle 15 km/h, jõuvõtuvõllitöödel aga üle 1 km/h – see on hea. Kioti selgitab võimsustõste väljalülitamise lüliti ja „Eco“-nupu olemasolu eesmärke järgmiselt. Boost-lüliti võimaldab valida maksimaalse võimsuse ja kütusesäästlikkuse vahel. Eco-nupp pakub ekraanil kuvatava akna kaudu võimalust jälgi­da mootori koormuse olekut ja seeläbi ka kütusekulu.

Heitgaasinormi V täitmiseks on olemas heitgaasitagastus, kübemefilter DPF ning DOC- ja SCR- katalüsaatorid. Ja siingi näeme Kioti omapära: AdBlue taset 18-liitrises paagis kuvatakse ka trepi kõrvale paigutatud ujukiga vaatetorus.

Võimsus hea, kütusekulu keskmisest suurem

Selleks, et näha, mida Korea uustulnuk tegelikult suudab, käisime esmalt DLG katsestendidel. Ja ennäe, jõuvõtuvõllil mõõdeti mootori nimipööretel (2200 p/min) 71,5 kW ilma ja 78,6 kW koos võimsustõstega – see on hea. Seda enam, et mootor pakub ka ülevõimsust ja maksimaalselt on saadaval jõuvõtuvõllivõimsus 76,2 või 83,1 kW. Ja isegi ilma võimsustõsteta on pöördemomendi suurenemine 43% võrra mootori pöörete langemisel 36% võrra praktikas selgelt tuntav – HX 1201 veab jõuliselt!

Kütusekulu osas pole me nii rõõmsad: 278 g/kWh nimipööretel või 241 g/kWh maksimaalsel jõuvõtuvõllivõimsusel on üle keskmise. Seda kinnitavad ka Powermix-mõõtmised: diislikütuse erikuluga 316 g/kWh (+ 14 g/kWh AdBlue) on HX 1201 senitestitud traktorite keskmisest 14% janusem. See selgub ka transpordimõõtmistel. Kuna Kioti saavutab kiiruse 39,5 km/h vaid täisgaasil, on kütusekulu tasasel maal keskmisest 38% rohkem), mis tähendab, et kokkuvõttes kulub transpordil keskmisest 13% rohkem kütust.

Kabiin on väga ruumikas ja nähtavus suurepärane. Üle 82 dB(A) ulatuv müratase on aga kõrge.

(Liiga) lihtne käigukast

Käigukasti osas on HX ehitatud väga lihtsalt. On neli sünkroniseerimata käigugruppi, neli käiku, koormuse all lülitatav aeglusti ning samuti koormuse all lülitatav reevers. See annab kokku 32/32 ülekandearvu, millest aga ainult 9 asuvad tähtsaimas kiirustevahemikus 4–12 km/h ning on pealegi jaotatud kahe grupi peale. Koormaga startides selgus, et kiirusega kuni 14 km/h on „maanteesõidu“-grupi esimene käik liiga kiire – ja sõidu ajal käigugruppide vahetamine vaevalt võimalik.

Nii keeruline kui käigugruppide vahetamine ka on, niisama hästi töötab käigu­vahetus, millel on lisaks koormuse all lülitatavate (powershift-) käikude nuppudele isegi siduri nupp käigukangi küljes. Enamgi veel, powershift-käike saab lülitada ka esilaaduri kangilt ja istme juures asuvalt väike­selt juhtimiskäetoelt, st kolmes kohas umbes 20 cm raadiuses.

Meile meeldis põhivarustuses olev kolme kiirusega (540/540E/1000) jõuvõtuvõll pluss tagumise jõuvõtuvõlli sõidukiirusest sõltuvaks lülitamise võimalus. Samuti on olemas väga hea põlluotsapöörde-automaatika, mis on ühendatud rippsüsteemiga. Praktiline pole aga see, et jõuvõtuvõlli pöörlemiskiirust ei kuvata. Turvanõuete kaalutlusel pole jõuvõtuvõlli töötamise ajal võimalik istmelt maha tulla. Ilma istme­kontaktita töötab jõuvõtuvõll ainult siis, kui see on kabiinis aktiveeritud ja väljast sisse lülitatud.

Käetoel saab juhtida käsigaasi, rippsüsteemi ja koormuse all lülitatavaid ülekandeid. Käigugruppide lülituskang on aga selle all (vt pilti ülal vasakul).

Vähe õli, vähe tõstejõudu

HX jaoks on saadaval vaid üks hammas­ratas-õlipump, mis mõõtmistes saavutas peaaegu täpselt lubatud tootlikkuse 75 l/min. Kuid sellega, nagu ka hüdraulikavõimsusega 18,6 kW, jääb korealane liiga keskmisele siiski alla. Eelkõige ka seetõttu, et lisavarustusena ei pakuta aksiaalkolbpumpa, samuti pole Power beyond-liitmikke. Kioti ei ütle midagi ka ammutatava õli koguse kohta. Täpsemalt tasub vaadelda ka hüdroväljavõtteid: meie arvates ei ole põhivarustusse kuuluvad hüdroväljavõtted ilma ujuva asendita enam ajakohased.

Üllatust pakkus tagumine rippsüsteem. Kioti kasutab siin ülemise tõmmitsa kaudu reguleerimist ja on paigaldanud II kategooria haakekonksud. Sellega võiks leppida, kui tõste­jõud oleks korralik. Läbiva tõstejõuga ainult 3200 daN läheb 120-hobujõulisel traktoril tühja 3 m laiuse kultivaatori-külviku kombinatsiooni kergitamisega raskeks.

Roolisammast saab reguleerida pedaali abil ja reeversikang on hästi kättesaadav. Jõuvõtuvõlli pöörlemiskiirust ei kuvata.

Kabiin: avar, kuid liiga lärmakas

Üks Kioti HX paremaid külgi on avar ja suure­pärast väljavaadet pakkuv kabiin. Suur uks sulgub ideaalselt ja kaassõitja polsterdatud klappistmel on palju ruumi. Kahjuks pole juhiiste sellest palju paremini polsterdatud ja vedrustatud. Siin peaks Kioti standard­istmesse investeerima mõned eurod rohkem, kuivõrd kabiinivedrustust ei pakuta HX-ile ka lisavarustusena.

Rooli reguleerimise pedaal on kena, aga logisev roolikonsool ja valjuhäälne jõuülekanne häirivad. DLG testikeskus mõõtis täiskoormusel juhi kõrva ääres muljetavaldava 82,2 dB(A) – see tähendab, et juht peaks tegelikult kandma kuulmiskaitset.

Väike kande-, kuid hea manööverdamisvõime

Mis puudutab veermikku, siis HX 1201 telgede vahe on 2,41 m ja suurim rehvimõõt 520/70 R 34. Pöördediameeter on muljetavaldavalt väike – 9,85 m. Kuid rataste keskasendist äärmisse pööramiseks tuleb teha mitte just ülearu kerge rooliga 4 ¼ pööret, mis pole esilaaduriga töötades parim. Mis puudutab sõidumugavust, siis oleks tervitatav esisillavedrustuse saadavus lisavarustuse nimekirjas.

Katsetatud traktori ainult 5070-kilogrammine tühimass kogu rikkaliku varustuse juures (koos esilaaduri konsoolidega, kuid ilma poomita) on suurepärane. Kuid kõigest 7100-kilogrammine lubatud täismass jätab kandevõimeks 2030 kg, mida pole just palju.

Vähemalt ei pea te isegi täiskoormaga sõites pidurite pärast muretsema. Mõõdetud aeglustus 4,9 m/s² on suurepärane. Kioti oleks võinud sügaval all asuva käsipidurikangi paremini paigutada, seda enam, et täiendav (ja kergemini ligipääsetav) parkimislukk käib väga raskelt.

Hooldus ja hinnad

Meile meeldis hästi ligipääsetav radiaator (võredega selle ees) ja mootori õhufilter ees mootorikatte all. Püsiv kile hoiatussignaal kohe kütusepaagi reservini tühjenemise järel ei ole seevastu otstarbekas. Pärast paarikümneminutilist kündmist ei suutnud me seda enam välja kannatada, kuid suutsime siis tootja kinnitusel 180 liitrit mahutavasse paaki lisada ainult 145 liitrit kütust.

Kioti HX 1201 PC maksab põhivarustuses 81 800 eurot (kõik hinnad kehtivad Saksamaal ja on antud käibemaksuta). See kõlab väga konkurentsivõimelisena, isegi kui peate näiteks suruõhusüsteemi eest täiendavalt välja käima rohkem kui 5000 eurot. Testitud traktor maksis eesmise rippsüsteemi ja jõuvõtuvõlliga ning suure LED-valgustipaketiga ligi 103 000 eurot. Ja väga head laadurit Alö Quicke koos kinnituskonsoolide ja juhtseadmetega selles hinnas veel pole. Selle varustuse eest tuleb veel 10 000 eurot juurde maksta.

Ripp- ja hüdrosüsteem on 120-hobujõulise traktori jaoks napivõitu. Ning rippsüsteemi välised juhtseadmed leiduvad ainult paremal porilaual (mitte vasakul, nagu harilikult).

Kokkuvõte

Kioti HX 1201 avaldab muljet heade võimsusväärtustega, kuid keskmisest suurema kütusekuluga. Igapäevaelus on maantee-käigugrupi kiire 1. käik tüütu, sest käigugruppide vahetus pole sünkroniseeritud. Lisaks on hüdro- ja rippsüsteem 120-hj traktori jaoks pigem alamõõdulised. Kabiin on väga ruumikas, kuid kahjuks pisut liiga mürarikas. Kokkuvõttes: saate võimsust, müra ja veidi omapära kindlasti väga ahvatleva hinna eest.

Eestis müüb Kioti traktoreid OÜ Kone Agro.

HEA TEADA

·       Kioti kuulub Lõuna-Korea firmale Daedong ja ehitab umbes 45 000 traktorit aastas.

·       HX 1201 on hetkel tippmudel, suuremad tulevad hiljem.

·       Mootor, käigukast, sillad – Daedong teeb kõik ise.

 





gallery image

Sind võivad huvitada ka need artiklid


Proovisõit

Fendt 620 Vario: 4 silindrit, 224 hobujõudu, 1 sõiduvahemik

Fendt 620 Vario: 4 silindrit, 224 hobujõudu, 1 sõiduvahemik

Pärast seda, kui mõned „spioonipildid“ olid ilmunud, kuuluta...

Proovisõit

Stoneless ApS kivikoguja Stoneless:  kivide korjamise lõbu

Stoneless ApS kivikoguja Stoneless: kivide korjamise lõbu

Üks inimene juhib traktorit, kaks või kolm inimest korjavad...

Proovisõit

Citroën: uude aastasse uute mudelitega

Citroën: uude aastasse uute mudelitega

Stellantis kontsern esitles laia valikut uusi väikeseid tarb...