Menu



Stoneless ApS kivikoguja Stoneless: kivide korjamise lõbu

Proovisõit 31.07.2024   

Stoneless ApS kivikoguja Stoneless:  kivide korjamise lõbu


Üks inimene juhib traktorit, kaks või kolm inimest korjavad kive ja lohistavad neid esilaaduri koppa. Laialt levinud pilt. Stoneless teeb sellest ühe mehe töö.

See, mida kriitikud võisid pidada mängimiseks, osutus meie proovisõidus väga tõhusaks: kivide korjamine Taanist pärit Stonelessiga. Masina leiutaja ja konstruktor on Taani talupoja poeg Søren Vestergaard Kristensen. Praegu 26-aastane noormees hakkas nüüdse kontseptsiooni kallal töötama 15-aastaselt pärast seda, kui ta tüdines vanemate talus kivide korjamisest. Tänasel päeval võib noore mehe ettevõtmist kirjeldada kui õnnestumist: tema klientidel on praegu kasutuses ligi 400 sellist kivikogujat.

Neljataktilise mootori taha on paigutatud hüdropump ja selle all asuvad magnetklapid.

 

Oma mootoriga

Kivikogur on mõeldud ATV, UTV või väiksema traktori järele haakimiseks. Energiat annab masina oma neljataktiline ottomootor, mis käitab pardahüdraulika hammasratas­pumpa. Juht käivitab hüdraulikafunktsioone väikese juhtpaneeli abil.

Funktsioonid hõlmavad koguri tõstmist ja langetamist, pöörduva tiisli liigutamist, kasti kallutamist ja koguri rootori ette- või tahapoole pööramist. ATV-l paigutatakse juhtimispult näiteks vasaku käepideme alla. Seejärel saate funktsioone juhtida peamiselt pöidlaga. Teist sõrme läheb tarvis ainult tiisli liigutamiseks.

Juhtimispult ja koguril olevad elektromagnetklapid saavad toite veduki 12-voldisest elektrisüsteemist – näiteks sigaretisüütaja kaudu. Kui kasutate alati sama vedukit, on mõistlik paigaldada selle taha eraldi seitsmekontaktiline pistikupesa.

Tiislit saab hüdrauliliselt pöörata, nii et kogur jookseb põllul veduki kõrval.

Sõidab „kõrval“

Tänu pöörduvale tiislile saab Stoneless maanteel sõita täpselt ATV taga. kuid põllul sellest vasakul. See parandab oluliselt vaadet koguri rootorile. Pöörava silindri pöördepunkti saab reguleerida vastavalt veduki rööpmele. Transpordilukku veoseadmel praegu ei ole.

Tiisli sissepööramisel tuleb olla ettevaatlik, kuna selleks tuleb sissevõtt üles tõsta. Puudub andurisüsteem, mis takistaks purunemist – see on kooskõlas karmi kasutusvaldkonnaga. K50-kuulpeahaake kõrgust saab reguleerida vastavalt vedukile.

Kui lähenete kogujaga kivile, langetab kogenud juht sissevõtu veidi enne sihtmärki. Peaaegu samal ajal paneb ta hüdrauliliselt pöörlema ülekoormuskaitsega rootori. Niipea kui kivi maast eemaldatakse, tõstab juht sissevõtu uuesti üles ja suunab kivi pöörleva liigutusega kogumiskasti.

Ainult tiisli pööramiseks tuleb klahvlülitit ja juhtkangi korraga kasutada.

Kanali laius on 50 cm, mis määrab ka kivi võimaliku suuruse. Suuremad eksemplarid saab kinnitada sissevõttu ja ühekaupa põllu­serva transportida – tõstejõudu on piisavalt. Tänu pendelriputusele saab kahe labaga rootor liikuda umbes 30 cm üles. Kivi kinni­kiilumise korral saab rootori pöörlemissuunda reverseerida.

Veidi harjutades saate iga 6–50 cm läbimõõduga kivi mõne sekundiga kasti. Kui aga ühes kohas on palju väikseid kive, tasub aja kokkuhoiuks maha tulla ja need käsitsi kogumiskasti visata.

Peaaegu kõik masina komponendid on tsingitud. Aja jooksul tekivad kaitsekihile kindlasti kriimud, kuid tootja sõnul pole see probleem.

Kogumiskast mahutab umbes 600 kg – olenevalt kivide kujust ja suurusest. Seega on vaja üsna võimsat ja rasket vedukit, mis saaks hakkama ka „ühekülgsete“ jõududega. See tähendab, et meie arvates ei ole hobisektori ATV siin õige valik. Täiendavaid soovitusi vedamiskõlblike sõidukite kohta leiatekastist „Nõuanded vedava sõiduki valimiseks“.

Kasti saab tahapoole kallutada. Tagurpidi manööverdamine on nihkes tiisli tõttu alguses pisut harjumatu.

Kallutab tahapoole

Ideaaljuhul tuleks kivid kallata põlluääreribale. Kuna kast kaldub peaaegu 90° tagasi, saab hõlpsalt vabaneda isegi sinna kinni jäänud kleepuvast mullast. Tühjenduskõrgus on 40 cm, et kasti saaks tühjendada ka esi- või teleskooplaaduri koppadesse.

Muud praktilised kogemused: juhina on ATV-l seistes parim ülevaade. Sõltuvalt taimestikust ei leia te tõenäoliselt iga kivi, kuid peaaegu kindlasti leiate üles suured isendid. Masinaga tuleks liikuda ettemääratud rastri järgi – nt. 20 m laiuste ribadena. Võimsa ATV-ga ollakse väga väle; 20 km/h saavutamine kahe kivi vahel on päris reaalne. Olenevalt kivide hulgast saab tootja sõnul tunnis „kivitustada“ 5–10 hektarit.

Rattad on pendelvedrustusega.

Veel üht-teist lühidalt:

  • Pärast viit kuni kuut töötundi tuleb kogurit tankida.
  • Seadme hind jääb (Saksamaal käibemaksuta) 11 000 euro kanti.
  • Stoneless laseb masinad keevitada, kokku panna ja tsinkida partnerettevõtetes.
  • Komponendid nagu raam, kast ja rootor on valmistatud harilikust konstruktsiooniterasest.
  • Valmistajapoolsed valgustid puuduvad.
  • Põllu- ja metsatöömasinate taga veetav koormata Stoneless loetakse teedel veeta­vaks töövahendiks ja see ei vaja eriluba.
  • Natuke harjutades on kivide korjamisest tulenev kahju kultuurile minimaalne.
  • Pendelsillad on kumbki varustatud kahe rattaga mõõdus 21x11,0-8. Rummud ja puksid on vahetatavad.
  • Kõiki hüdraulilisi funktsioone saab proportsionaalselt juhtida.
  • Mootori pöördeid ja seega ka hüdropumba töökiirust reguleeritakse mootoril oleva gaasihoova abil.

Rootorit käitatakse ühelt poolt ja see võib liikuda ülespoole.

 

Kokkuvõte

Kivikoguja Stoneless ei ole mänguasi, vaid tõeline alternatiiv maapinnal lamavate kuni 50 cm läbimõõduga kivide kogumisele. Tehniliselt tundub seade vastupidav, lihtsa ehitusega ja pikaealine. Võrreldes kivide käsitsi korjamisega on võimsa ATV-ga töötamine tegelikult lõbus. Tänu veduki väledusele on koguri jõudlus suurem, kui esialgu arvata võiks. Sellest hoolimata jääb seade nišitooteks – kuid kindlasti kasvavate tootmisarvudega.

HEA TEADA

  • Kivikoguja Stoneless sobib ATV, UTV või isegi väiksemate traktorite jaoks.
  • Suured kiirused ühest kivist teiseni tagavad jõudluse.
  • Kivikoristus on selle seadmega isegi lõbus.

NÕUANDED VEDAVA SÕIDUKI VALIMISEKS

Stoneless soovitab nelikveolisi ATV-sid 500 kuni 1000 cm3 klassist. Võrreldes UTV-dega on kabiinita ATV-d piiramatu nähtavuse tõttu paremad.

Elektroonilise reeversiga sõidukid, näiteks Honda omad, on mugavad. Eeliseks on ka põllule sobivad jämedamustrilised rehvid ja reguleeritavad amortisaatorid. Külmal aastaajal kasutamiseks on kasulikud säärased mugavusfunktsioonid nagu soojendusega käepidemed.

 



Sind võivad huvitada ka need artiklid


Proovisõit

Fendt 620 Vario: 4 silindrit, 224 hobujõudu, 1 sõiduvahemik

Fendt 620 Vario: 4 silindrit, 224 hobujõudu, 1 sõiduvahemik

Pärast seda, kui mõned „spioonipildid“ olid ilmunud, kuuluta...

Proovisõit

Citroën: uude aastasse uute mudelitega

Citroën: uude aastasse uute mudelitega

Stellantis kontsern esitles laia valikut uusi väikeseid tarb...

Proovisõit

Järelveetav taimekaitseprits Horsch Leeb 12 TD : topeltpaak topeltsillal

Järelveetav taimekaitseprits Horsch Leeb 12 TD : topeltpaak topeltsillal

Mudeliga 12 TD on Horschi valikus nüüd ka tandemprits. Uuris...